Het voeren van lijnzaad....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja__Daisy

Het voeren van lijnzaad....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 19:30

Heey
teneeste ik weet niet of het hier goed staat( ben net nieuw dus moet nog ff alles uitvinden )

Maar mijn vraag: Ik geef mijn pony lijnzaad, me moeder vroeg aan iemand die alle paarden soorten eten verkoopt enzo hoeveel of hoe vaak ze lijnzaad mogen...
Hun zeiden 1 á 2 x per week en als je meer geeft per week dna kunnen ze iets met de darmen krijgen omdat het vrijwel laxeerend werkt...
Dus mijn vraag is nu Gewoon 1á 2 x per week of kent ook gewoon elke dag(want dat deed ik eerst wel)
Mensen bij mij op stal doen het wel elke dag maar als ze iets met de darmen kunnen krijgen....En owja wat werkt beter Lijnzaad of Lijnzaad meel?
Groetjes }>

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:46

ik volg dit topic even, omdat ik het ook moet geven aan 1 van mijn verzorgpony's, sinds vandaag.. en is het wel goed voor drachtige pony's?

Roxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:58

heey,

lijnzaad is goed voor de bescherming van de darmwand en goed voor de spijsvertering.
je kan het gewoon iedere dag geven, je moet alleen niet teveel geven. zo'n 100gr per dag is echt genoeg.
en uhh laxerend lijkt me niet echt, in ieder geval nog nooit van gehoord.

de mijne geef ik lijnzaadolie (vind ik makkelijker) en het werkt ook goed voor zijn vacht/ spieren en gewrichten.

groetjes Roxane

Roxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:01

ohja, het kan geen kwaad voor drachtige merrie's. ik heb het voor je opgezocht maar er staat geen waarschuwing ofzo bij dat het slecht is voor je merrrie

Tanja__Daisy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 20:07

Lijnzaad

Lijnzaad is een product dat zeer bekend is als voedingsmiddel voor paarden. Met name de lijnolie is bekend door het positieve effect van een mooie glans op de vacht van het paard. Dat komt door de hoge gehaltes aan essentiële vetzuren in de lijnolie. Naast de positieve werking op de vacht van het paard heeft lijnolie nog een belangrijke positieve eigenschap. De lijnolie vormt wanneer het is aangekomen in de darmen een dunne film over de darmcellen (het darmepitheel). Deze dunne film heeft een smerende werking. De darmpassage van de spijsbrij wordt vergemakkelijkt. Dit is dus goed voor de darmen en de spijsvertering.
Let op als u lijnzaad als enkelvoudige grondstof aan paarden wilt gegeven: het dient dan eerst verhit te worden. Door het verhitten worden bepaalde stoffen die in lijnzaad zitten en die schadelijk kunnen zijn voor het paard (o.a. blauwzuur) onschadelijk gemaakt.
dit heb ik van het internet:
En waar wij altijd voor halen dekker zeiden ze het en die hebben egt heel veel verstand van...

Roxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:32

als je meer zekerheid wilt kan je misschien de paardendrogist emailen of bellen via het service nummer om het te vragen.

groetjes

ellepel

Re: Het voeren van lijnzaad....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:56

lijnzaad = het zaad van vlas( dat sommige mensen wel in de stal gebruiken asl bodem bedekking)
werkt wel degelijk laxerend, daarom word het ook wel voorgeschreven bij paarden met verstopping.

lijnzaad zorgt door t slijmlaagje dat alles lekker makkelijk de darmen kan passeren en zodoende kunnen ( hoeft niet hoor) de darmen ook "lui" worden..

als je t wil voeren gewoon voor de lekkker, en voor de gezondheid zou ik t inderdaad maar 1x per week gaan voeren..

.

Roxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:29

hmm als je het zo stelt werkt het wel laxerend. het houd natuurlijk de boel opgang.
maar ik bedoelde meer dat als je het iedere dag geeft in minimale portie dat je paard daar echt geen dunne je weet wel van krijgt. op mijn vorige stal gaven meerdere mensen een kleine portie per dag en die paarden hadden mooie mestballen. de mijne geef ik het ook iedere dag en het werkt goed voor hem.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:43

oke bedankt voor de reacties (hoewel dit niet mijn topic was/is )

Tanja__Daisy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 17:38

Bedankt...!

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:41

Ik geef mijn paard elke dag 10 ml lijnzaad olie, mijn verzorg paard krijgt elke dag 20 ml (ivm koliekgevoeligheid). Geen dunne poep te zien!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 18:25

Onze paarden krijgen al jaren gekookt lijnzaad, in de winter bijna iedere dag. Geen enkel probleem hoor, ze zien er alleen maar super uit en hebben echt geen luie darmen ofzo. Ze krijgen natuurlijk wel onbeperkt ruwvoer (momenteel langstengelige voordroog), dus hun darmen hebben geen kans om lui te worden!

Mosea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 18:27

Nina_rex schreef:
Onze paarden krijgen al jaren gekookt lijnzaad, in de winter bijna iedere dag. Geen enkel probleem hoor, ze zien er alleen maar super uit en hebben echt geen luie darmen ofzo. Ze krijgen natuurlijk wel onbeperkt ruwvoer (momenteel langstengelige voordroog), dus hun darmen hebben geen kans om lui te worden!

hoe kook je lijnzaad precies? laat je het later eerst afkoelen? ben wel benieuwd..

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 18:42

Mosea schreef:
Nina_rex schreef:

hoe kook je lijnzaad precies? laat je het later eerst afkoelen? ben wel benieuwd..

Ik stuur je wel effe een pb, ivm offtopic

Ik voer het ook bijna elke dag
Gaat nog goed :p En het lijkt me ook niet superslecht eerlijk gezegt