Cap ???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Saar_

Cap ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 19:11

Heey...

Ik heb een IJslandermerrie van 7 jaar... en is echt een (sjees monster) ;P ... we springen veel en crossen door de bossen !! Nu moet ik een cap op van mijn ouders...nu snap ik dat wel omdat ik best ruig ben .. Maar als ik in de bak rijd moet ik ook een cap op ! ik vind dat een beetje onzin

maar er is een keertje (toen ik nog op de manege reed) een meisje van haar paard afgebokt en sloeg tegen de muur aan!! Nu had ze een cap op maar als ze dat niet had .... was ze of dood of zat ze nu in een rolstoel..... En mijn instructrise is met haar gezicht in het prikkeldraad gevallen en ook als ze een cap op had gehad was de schade minder erg geweest !!!

Is het erg vreemd dat ik een cap op moet van mijn ouders ??
Rijden jullie ook met een cap.? waarom wel/niet ??

sorry voor het lange verhaal ! moest het ff kwijt

sjaslique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:13

Zo vreemd vind ik het niet dat je een cap op moet van je ouders. Je zou denk ik eerder rare ouders hebben als dat niet hoefde. En ik rijdt ALTIJD met cap en ben hem dankbaar als ik er weer eens naast donder Ga maar eens op bokt zoeken staan nog wel ergens foto's van mensen die geen cap op hadden en wel gevallen zijn.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:15

rij ALTIJD met cap en mn kids komen ook echt NIET zonder cap op een pony, het is net als in de auto draag ik altijd gordel logisch toch?
vind het dus heel normaal dat je de cap op doet.

wondertje

Re: Cap ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:16

Op mn ene pony rij is wel met cap, omdat zij 3 jaar is en je weet nooit wat je daarvan kan verwachten.
Op die ander rijd ik niet met cap, omdat ik hem voor 100% vertrouw. Natuurlijk kan ik ook daar vanaf donderen maar dat zien we dan wel weer.

Only_Tom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:17

Ik rijd zelf nooit met Cap zowel dress, spring of buitenrijden.. Alleen met de kou

Tja.. Als je ouders het persé willen zou ik het wel doen ja, ik weet ook niet of jij stevig zit of er snel afvalt

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:17

Ok ik rij altijd met een cap op.

En maar goed ook. Toen mijn paard aan het inrijden was is ze achterover geklapt met mij erop.

Nu had ik een lichte hersenschudding, ik wil niet weten wat ik zou hebben gehad zonder cap op.

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:18

Het is juist niet vreemd dat je een cap op moet van je ouders.
Toen ik op een pensionstal stond met mijn paard was ik een van de weinige die met cap reed, maar dat kon me niks schelen, dat ding heeft zijn nut al meer dan eens bewezen.

Natuurlijk heb ik ook wel eens van die buien dat ik lekker ff zonder cap wil rijden in de zomer bijvoorbeeld als het snikheet is...maar echt vaak komt dat niet voor.

Sannert

Re:

Ik rij ook niet met cap, maar het is wel verstandiger. En zo vreemd vind ik het niet hoor! Het is best wel gevaarlijk als je valt! Je vertelt zelf al verhalen. Denk je er niet over dat datzelfde ook metjou zou kunnen gebeuren? Je ouders dus wel. Ze willen niet dat dat jou overkomt.

_KiMbErLeY_

hoi, ja ik rijd ook ALTIJD met cap!!

ik houd mezelf altijd 1 voorbeeld bij dat mezelf is overkomen...

ik viel een keer van een paard, en toen was mijn cap door de midden gebroken, en dan denk ik altijd, als ik die cap niet op had gehad, had mijn HOOFD door de midden geweest!!!!

maar, nou was ik in de zomer een pony aan het zadelmak maken, en toen viel ik helemaal niet hoog, maar kwam de rand van de cap ongelukkig in mijn weke delen van mijn hoofd, en toen was ik toch zeker wel een minuut of 10 van de wereld!!

maar, het is niet raar dat je met een cap rijd, en als mensen zeggen dat ze dat stom vinden, daar moet je je helemaal niks van aantrekken!!

je moet maar zo denken, het gaat om MIJn veiligheid en niet hoe ik eruitzie toch??

hoe braaf een pony/paard ook kan zijn, ze kunnen altijd schrikken of onverwachte bewegingen maken waar je niet op berekend bent!!

-x- Kimberley

NieneWiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:19

ik draag ALTIJD een cap!! en ik vind het niet zo heel gek van je ouders dat je een cap van hen opmoet... ik ben een keer van mijn pony gevallen en had toen een lichte hersenschudding en gelukkig had ik een cap op!!

sammetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:21

Tuurlijk is het niet vreemd dat je van je ouders een cap op moet. Het is gewoon veel veiliger, helemaal met buitenrijden!!

Ik rijd op mijn eigen paard altijd met cap. Ze is jong en ik weet gewoon niet altijd hoe ze zal reageren. Daarnaast zit een ongeluk in een klein hoekje. Twee maanden geleden ben ik bijvoorbeeld met mijn paard gevallen. Ben zelf in het hek terecht gekomen. Ben blij dat ik mijn cap op had want anders had het heel anders af kunnen lopen.

Ik ben mijn cap door de jaren heen al heel wat keer dankbaar geweest. Heb zelfs met cap op een keer een lichte hersenschudding opgelopen, wil niet weten hoe dat was geweest als ik geen cap op had gehad.

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:22

Daar waar ik nu rijdt kom ik er niet op zonder cap. Op zich wel goede zaak, jonge pony met goeie rodeofunctie, maar ik blijf een hekel aan dat ding hebben.

Bij de pony die ik eerst reed was ik er heel lax mee. Jumpte er zegmaar in de wei zo wel even op, enzo. En na het longeren er even op... Dat gaat steeds makkelijker.

maar goed, je zult hem een keer nodig hebben. Maar het blijven rotdingen

_daisy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:23

IK rij in de bak niet met cap
Maar buiten moet het en dan doe ik het ook.
Maar in de bak doe ik het niet
-xxx-

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:25

Ik rij bijna ALTIJD MET cap

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:26

ik had zelfs een keer een zware hersenschudding met mijn cap op, vanaf een banketstaaf valletje

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:31

Ik rijd altijd met cap, vind het een prettig idee dat mijn hoofd enigszins beschermd is mocht ik onverhoopt van mijn paard vallen. Je weet maar nooit...

Als wij les rijden is het dragen van een cap overigens verplicht.
Wat ik vreemd vind, is dat er veel mensen bij ons op stal tijdens hun les netjes de cap opzetten (want anders mogen ze de les niet in), maar die als ze vrij rijden gewoon blootshoofds rijden.

Het gaat hier trouwens om mensen met eigen paarden of die een privépaard verzorgen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:36

Ik rij bijna altijd met cap, af en toe komt het net even zo uit dat ik een paard even overpak om te stappen oid, en mijn eigen rijd ik niet altijd met cap (maar die ken ik ook van binnen en van buiten, en ze is superbetrouwbaar, dat praat niets goed maar verkleint het risico wel wat)
Jonge paarden, handelspaarden, eigenlijk alles buiten mijn eigen en enkele uitzonderingen rijd ik áltijd met cap. En ik kom al helemaal niet op straat zonder.
M'n cap zit prima, dus zou niet weten waarom ik m af zou laten.

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:43

Ik vind het niet vreemd dat je een cap opmoet ..
En het lijkt mij dat als je je eigen verhaal nog eens doorleest je ook wel snapt waarom het moet van je ouders ..
Ik moet het ook van mn ouders ..
Maar ik wil het zelf ook, zeker nu ik mijn jonge paardje rijd ..
Met het inrijden en nu het doorrijden denk ik er niet aan om geen cap op te zetten ..

Met mijn vorige ponytje reed ik wel eens zonder cap, springen, crossen, dressuur, zonder zadel, allemaal zonder cap ..
Maar dan wel op vertrouwen ..
Als ik er nu over nadenk is dat mss best onverantwoord ..

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:43

tuurlijk rij ik met een cap! waarom niet? het kost niet veel moeite om hem even op te zetten.. en daarbij.. je bent er iig wát veiliger mee!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:46

Ik vertrouw mijn paard voor 100%, maar de omgeving om haar heen voor geen meter dus ik rij met cap.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:02

Ik rij alleen met cap als ik buitenrij.
Over een half jaartje ga ik op onze (bijna) 3 jarige rijden, we laten hem inrijden en dan rij ik hem verder, dan doe ik ook echt wel een cap hoor

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:07

Ik ag niet zonder cap op een paard. Het staat niet stom (je moet er aan wennen) en als je er een hebt die goed zit voel je hem niet eens.
Ook in de bak kunnen er vervelende dingen gebeuren. Je vergeeft het jezelf nooit als je er zonder cap afvalt en met ernstig hersenletsel dat door een cap voorkomen had kunnen worden zit.

Zelfs het meeste makke paard kan schrikken (het blijven dieren) of het dier kan zelf vallen.

Djeenie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:45

Een petje, leuk hoedje of wiebelend paardenstaartje ziet er misschien mooier / leuker uit dan een cap, maar je zal het verschil heus wel voelen als je eens van je paard donderd . Hoe goed je je paard ook kent, het kan altijd en overal wel al eens schrikken van iets. Een plotse verkeerde beweging kan er voor zorgen dat je valt en als je op je hoofd valt is de kans groter op verwondingen als je geen bescherming draagt. Ik zet ook altijd mijn cap op. Ik neem geen risico's, zelfs niet op de allerbraafste manegepaarden die nooit de rijpiste uitkomen. Je weet maar nooit ...

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:49

Ik rij altijd met cap. Toen ik nog in de mangelessen reed was het altijd verplicht en nu voel ik me leeg als ik er geen op heb. In de bossen is het echt handig, vooral als je het woordje 'BUKKEN!!!!' te laat hoort als je in volle galop over een paadje sjeest.
In de bak ook altijd met cap. Een bakrand of houten paaltje kan best hard aankomen

Rosie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:52

Ik zou maar gewoon luisteren naar je ouders. Je kan ze nog wel eens hartstikke dankbaar zijn.