last van rug.. misschien door zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

loesjuhh

last van rug.. misschien door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 19:10

de laatste tijd krijg ik last in mijn onderrug. vooral als ik 's avonds in bed ligt voel ik het helemaal. dit kan dus aan verschillende dingen liggen... misschien is het zadel niet goed voor mijn rug? misschien zit ik met een te holle rug? misschien loop ik altijd verkeerd? of komt het toch door de zware schooltassen? ik weet niet hoe ik hier het best achter kan komen, maar wil dit graag veranderen...

ja wist niet waar ik dit moest plaatsen

wendyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:14

Hallo ik heb ook heel veel last van mijn onderrug maar dat komt omdat ik van het paard ben gevallen .en ben naar de dokter geweest en ik ben doorgewezen naar een botten kraker en het is al een stuk beter. ik mag wel nie meer iedere dag paardrijden maar doe het toch.
succes ernee.

gr wendy

sjaslique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:16

Misschien is het handig om eerst eens na te gaan of dat de last van je rug ineens is gekomen of dat het een andere oorzaak heeft. ( bijvoorbeeld een val, een verkeerde beweging, een schrikbeweging). Als je vanuit daar verder gaat kijken misschien dat er dan wat meer over te zeggen is. En ik kan via de pc niet zien hoe jij op je paard zit. In ieder geval succes ermee. Hoop voor je dat je er niet te lang last van blijft houden.

Coot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:19

Het kan aan je houding liggen inderdaad, maar ook door een verkeerde beweging. Ik zou gewoon naar de dokter gaan, dan ben je er (hopenlijk) snel weer van af. Succes!

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:24

ga eens goed terugdenken als je last van je rug hebt... wat heb je die dag gedaan, welke schoenen had je aan. heb je veel gelopen of gestaan? heb je gereden of met zware tassen gesjouwd?

het klinkt als overbelasting door een verkeerde houding, teveel in een gebukte houding gestaan of je rug te hol gemaakt tijdens het staan of lopen.
let heel goed op je houding als je staat, overstrek je knieën niet en span je billen en buikspieren aan (ja als je goed staat moet je die spieren echt aanspannen!!)

word je er na een paar weken nog niet wijs uit ga dan even naar de fysiotherapeut. die kan je helpen met je houding en evt oefeningen meegeven. die kan ook kijken of je misschien podotherapeutische zolen nodig hebt.

mocht je nog vragen hebben, PB maar... ik ben al 5 jaar rugpatiënt

_Dunja_

Re: last van rug.. misschien door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:45

Het kan ook aan je zit liggen, misschien zou je dit eens met een instructrice kunnen bespreken.
Ik had er ook last van maar ik kantelde mijn heupen teveel met rijden.

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:53

Ik heb inderdaad ook wanneer ik in bed ga liggen dat mijn onderrug echt zeer doet.. Dat zijn dan meer dan spieren dan mijn wervels. Ik heb ook op maat gemaakte voetbetjes. Het zijn niet van die oudewedse steunzolen hoor Ik doe ze in mijn schoenen en sta daardoor een stuk rechter! Het word vergoed door de verzekering dus daar zou ik het niet om laten Er is een heel topic over ruiters met rugproblemen. Ik zou daar eens kijken!

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:57

ditchie: ik zie niet in wat er mis is met steunzolen... die heb ik ook en bij mij werken ze geweldig! ik kan er alle schoenen om aan, ik kan ze alleen niet in hakschoenen doen... maar dan draag ik ze gewoon een dagje niet.
niet elke verzekering vergoed zolen! ik moest dus mooi 180 euro betalen

loesjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 20:11

bedankt iedereen ik ga vragen of de instructrice er op wil gaan letten en ik ga erop letten wat ik doe en als het dan niet beter word naar de dokter. bedankt voor de tips allemaal!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:15

ik heb ook ontzettend last van mijn rug. ben een pony aan het corrigeren maar het zadel licht te veel naar achter gekanteld. eigenaar heeft geen geld voor een ander. dus ik rijd voorlopig maar even niet!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:20

Ga liever naar een arts
Die weet precies wat er aan de hand is. Nu blijft het gissen, zeker voor ons.

Rugklachten zijn waardeloos (kan ik je helaas uit ervaring vertellen), daar moet je wat aan doen. Deze gaan 9 van de 10 keer ook zeker niet vanzelf over en worden eerder alleen maar erger.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:58

Ik heb dat ook gehad een tijdje geleden, ook vooral in mijn onderrug. En bij mij bleek het door mijn oude matras te komen, ik heb nu een matras van memory foam, en dat heeft bij mij heel goed geholpen. En verder heb ik ook heel veel gehad aan mijn boomloze barefoot zadel, dat is super tegen pijn in je rug, dat hoor je van heel veel mensen
Maar ik zou zowiezo even langs de huisarts gaan, kan aan zoveel dingen liggen.

Phrono

Re: last van rug.. misschien door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:16

Het kan idd door het zadel komen. Ik had met mijn vorige zadel ook erg last van mijn rug, met mijn nieuwe zadel heb ik er geen last van. Maarja, rugpijn kan zoveel oorzaken hebben. Ik zou idd even langs de dokter gaan.

loesjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 19:10

weet je wat het is... nu heb ik weer tijd geen last van mijn rug gehad maar soms komt het opeens en lijkt het wel of het vast zit... maar ik ga als het weer zover is inderdaad even langs de dokter