Hoefijzers alleen voor houden zo?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Hoefijzers alleen voor houden zo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 17:45

Hoi,
Mijn paard staat alleen voor op de ijzers en doet het hier super op.
Ik rijd veel over asfalt maar de achterhoeven houden het prima.
Kan ik haar straks weer met het buitensezioen ook gewoon alleen voor op ijzers laten?

Gr claudia

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:48

Dat ligt er denk ik aan hoeveel je over de verharde weg rijd. De hoeven slijten natuurlijk wel vooral op betonpaden en asfalt. En als je veel buitenrijd gaat dat slijten bij sommige paarden best snel.

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:04

Ik heb mijn pony ook alleen voor op ijzer, en alleen in het zomerseizoen, maar ik heb het voor de wedstrijden op gras dat ie wat meer grip heeft met de oefeningen, als ik L2 of M1 kom, komt ie voor en achter op ijzers, Ik rijd niet heel veel over de weg...
Maar het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel en hoevaak je over de weg rijd. De hoeven slijten idd wel sneller, maar het hangt ook van het soort hoeven van het paard af.

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:20

Probeer het gewoon zonder. Als de hoeven van je paard snel genoeg aan groeien (en hij/zij dus niet gevoelig enof kreupel gaat lopen) waarom zou je er dan ijzers onder gooien?
Opzetten gaat makkelijker dan er weer afhalen !! (in de zin van overschakelen naar weer zonder ijzers dan he!)
Zorgen dat de hoef goed kan groeien en goed gestimuleerd wordt om te groeien! maar daar kan je smid je meer over vertellen (natural balance bekappen enzo)
Daarbij kan ik van wat jij zegt uithalen dat je vooral recreatief rijdt, en geen wedstrijden, dus dan zou het argument van noraahlover met wedstrijden op L2 of M! niveau ook niet gelden!

Groetjes

Auks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:28

het ligt volgens mij vooral aan veel factoren!
je zou eens kunnen lezen op www.paardnatuurlijk.nl of hoefnatuurlijk.nl
Mijn shet loopt zonder ijzers en daar rij ik alleen mee over de weg, heeft dus ook heel goede harde sterke hoeven.
Mijn Ijslander liep altijd met ijzers, maar daar ben ik nu sinds vorig jaar juni mee begonnen zonder ijzers. Het gaat goed tot nu toe dus het is het proberen waard!

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:51

Ook even overleggen met je smid. Als de voeten het gewend zijn, kunnen ze vaak best aardig wat hebben. In ieder geval niet draven op de weg. Verder langzaam opbouwen en kijken hoe de voeten het doen.

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:00

Gewoon aan je eigen hoefsmid vragen. Hij heeft er lang genoeg voor geleerd. Als je paard het goed doet nu op voor ijzers, dan lekker zo laten. Z'n voeten vallen er toch niet af nu door de 'slechte ijzers', dus zo slecht zijn ze niet voor je paard.
Als je wilt proberen zonder ijzers moet je het lopen op de harde weg rustig aan opbouwen.Het kan wel, ook nadat je paard op ijzers heeft gestaan, het duurt allen even, kwestie van wennen.
Als je zelf na de winter voor het eerst bv op een schelpenlaag op het strand loopt voel je dat ook, maar als je eraan went wordt het ook beter.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:40

Mijn paard staat dus achter ook,Omdat wij veel buitenrijden en hij achter met 1 voet scheef loopt,deze slijt dus scheef af en zo bestaat er een kans op knie en heup problemen,
Met de ijzer heb ik er geen last van.

Als ik in jou schoenen stond zou ik kijken hoe het liep,En als de hoefsmid dan komt vragen wat hij ervan vind,of ze te kort zijn ja of nee!