Als je hier op bokt eventjes rondsnuffelt, kom je het telkens tegen.
De ene zijn paard is afgekeurd door de verzekering, de ander wil hem juist laten goedkeuren en weer een ander zijn paard is dan weer afgekeurd, opgehaald en afgevoerd naar het slachthuis.
Misschien ben ik maar een domme Belg, maar ik kan er niet aan doen dat ik mij nu al een tijdje het volgende afvraag: "Is het in Nederland nu echt de gewoonte om elk paard te verzekeren? En waarom eigenlijk?"
Persoonlijk ken ik in mijn omgeving maar 1 iemand wiens paard verzekerd is voor medische kosten (en dat was dan nog omdat die persoon wist dat haar paard in de nabije toekomst wel eens een operatie nodig kon hebben, anders had ze het niet gedaan)
Alle andere paarden gaan onverzekerd door het leven. Sommige van die dieren zijn best wel wat waard en draaien leuk mee in de spring-of dressuursport. Het is dus zeker niet zo dat ze het niet waard zouden zijn.
Mijn eigen paarden zijn ook alleen maar verzekerd voor schade aan derden. En voor de rest is het allemaal voor mijn eigen portemonnee.
Het is wel zo dat ik ooit (nadat mijn paard geopereerd geweest was en ik mij blauw betaald heb aan medische kosten) eens ben gaan informeren naar een verzekering. Conclusie was dat dit onbetaallbaar was. Het wordt pas enigszins interessant als je paard een waarde heeft van ongeveer 10 000 euro.
Is dit in Nederland nu ook zo of worden wij, Belgen weer schandalig benadeeld?