oorzaak korte passen achterbenen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

eleonora

oorzaak korte passen achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 12:56

Ik heb gisteren een paardje bekeken samen met mijn dochter,hij is 6 jaar oud en heeft 2 maand stil gestaan.Toen mijn dochter hem aan het berijden was viel mij op dat hij vooral achter hele korte pasjes maakt en nou heb ik er niet genoeg verstand van om dit te beoordelen,maar komt dit omdat hij waarschijnlijk stijf is en nog niet volledig beleerd of is dit de gang van het paardje?
Laatst bijgewerkt door Karin op 23-01-06 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

CouCou

Re: Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:59

Kan je niet iemand meenemen die er goed kijk op heeft.

Je zou even kunnen kijken hoe hij loopt als hij een tijdje gelopen heeft, dan moet t weg trekken, zoniet, dan zou ik de gok niet wagen.

1 tip: laat t paardje keuren voordat je het koopt!!
Daar kan je jezelf ook al een hoop ellende mee besparen.

Vraagje: waarom staat het paardje al 2 maanden stil??
Ook een vraag die je moet stellen, kan natuurlijk ook belangrijke info bevatten.

eleonora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 13:00

Hij stond stil i.v.m tijdgebrek

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:02

Laat hem sowieso keuren. korte gangen kunnen bij een paard horen, maar kan ook iets anders zijn. Misschien was de bodem bevroren?
Kun je niet iemand meenemen met wat meer kijk op paarden? Instructeur?

Het ligt er natuurlijk ook aam wat je wilt gaan doen. dressuur? Recreatief?Etc..

Keuren zou ik altijd laten doen. Stel je koopt een paard/pony en hij blijkt achteraf gezien iets te hebben waardoor er hoge dierenarts kosten en mogelijk blijvende kreupelheid krijgt. Dan had je jezelf en je dochter mogelijk een hoop verdriet bespaart als je hem had laten keuren.

Met een dier loop je altijd kans dat er blessures ontstaan. Maar wat je kunt voorkomen is ook belangrijk.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:04

Het kan zijn dat hij stijf is..hangt er vanaf of ie die twee maanden alleen maar in een box heeft gestaan...of dat ie ook nog overdag buiten heeft gelopen.
Verder kun je naar mijn mening mocht hij wel korte passen hebben dit er wel uit trainen. Gewoon opbouwen..dan veranderd zijn pas en ook zijn bouw (hij wordt gespierder).
Ik zou er juist veel meer aandacht aan besteden dat het dier regelmatig loopt (dus niet kreupelt) en dat hij er gezond uit ziet (goed ontwormd en een gladde mooi uitziende vacht).
En bovenal moet je het goed met het dier kunnen vinden...je moet elkaar zien zitten...die klik moet er zijn.
Als je twijfelt kun je natuurlijk ook altijd een dierenarts vragen om de pony te beoordelen. Of iemand uit je omgeving meenemen die er meer kijk op heeft. Er worden tenslotte heel wat mensen ook wel "belazerd" in deze wereld. en dat zou jammer zijn want je koopt zon beestje toch met een bepaald doel.
Succes !

CouCou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:16

eleonora schreef:
Hij stond stil i.v.m tijdgebrek

ok, en dan is het idd net wat juco zegt: echt stil in stal of stond hij ook buiten/op het land enz...

Het is natuurlijk moeilijk te beoordelen zo achter de pc, maar ik denk als je twijfeld en je weet het niet, dat je je eigen DA mee neemt en hem/haar laat kijken.
Het is geen broodje wat je koopt en als je een miskoop heb dan kan je dat een hoop ellende en verdriet geven.

Suc6

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:18

ik zou ook kijken of je het paardje op proef kunt nemen. Ook zodat je zeker weet dat het tijdgebrek was, en niet een ander gebrek

eleonora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 13:39

hij stond volgens mij de hele dag op stal ,we hebben hem wel eerst uit laten razen,longeerlijn e.d.Maar wat kan een korte gang nog meer te betekenen hebben behalve stijfheid?

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:41

eleonora schreef:
hij stond volgens mij de hele dag op stal ,we hebben hem wel eerst uit laten razen,longeerlijn e.d.Maar wat kan een korte gang nog meer te betekenen hebben behalve stijfheid?

Aanleg, rugklachten, kreupelheid, hooefproblemen....enz..

Een paard dat van nature korte gangen heeft kun je wel iets verbeteren, maar meestal niet veel.

CouCou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:59

eleonora schreef:

de hele dag op stal??
Ach wat zielig!!