Hoe over springangsten te komen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PureSG

Hoe over springangsten te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 11:07

Hallo!

Ik ben Francisca en ik rijd bij manege Koopman.
Nu heb ik een probleempje.
Ik vind het springen zelf niet echt eng maar ik ben bang voor de landing en daar schaam ik me een beetje erg voor...
Nu vroeg ik me af of dit inderdaad iets is om me over te schamen en hoe iik er kan komen?
Ik heb het gevoel over de hals te vliegen als het paard neerkomt van de sprong, hierdoor durf ik niet erg hoog te springen, ik volg springlessen op de manege maar het helpt allemaal niets.
Ik blijf bang..
Is dit raar?

Groetjes Francisca..

PureSG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 11:10

ik zie nu pas dat er een foutje in zit.. maar het moet zijn: hoe kom ik er vanaf? ofzo..

KimH

Re: Hoe over springangsten te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:11

Dat kan heel goed en je hoeft je daar absoluur niet voor te schamen!!!! Ik vind het goed van je dat je springlessen volg, weet degene die je daar les geeft dat je die angst heb? Praat er eens over. Begin rustig met wat balkjes op de grond, en bouw vanuit daar steeds een heel klein beetje op. Wat voor pony rij je? is die mischien wat 'raar' met springen? Meer weet ik ook even niet maar heel veel succes!!!

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 11:20

KimH schreef:
Dat kan heel goed en je hoeft je daar absoluur niet voor te schamen!!!! Ik vind het goed van je dat je springlessen volg, weet degene die je daar les geeft dat je die angst heb? Praat er eens over. Begin rustig met wat balkjes op de grond, en bouw vanuit daar steeds een heel klein beetje op. Wat voor pony rij je? is die mischien wat 'raar' met springen? Meer weet ik ook even niet maar heel veel succes!!!

Hoi!
mijn instructrice die mij springles geeft geeft me ook gewoon les.
ik heb het er al weleens met haar over gehad en ze houd er gelukkig wel rekening mee maar de pony waarmee ik spring (een fjordje) is een fijne springer...
en bedankt!
groetjes...

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:37

Ik ben een keer akelig gevallen en was ook bang geworden voor het springen, gewoon voor hogere sprongen (alles hoger dan 20 cm hihi). Ik ben naar een manege gegaan en ben daar gaan springen met een rustig braaf manege paard dat een ex Z springpaard was. Paardje sprong altijd ook als hij te dicht op de sprong kwam. Uiteindelijk na twee keer heb ik 80 cm gesprongen met hem. Dus ik zou zeggen probeer zo'n paard te vinden op je eigen manege of een andere mangege

PureSG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 14:09

karoliena schreef:
Ik ben een keer akelig gevallen en was ook bang geworden voor het springen, gewoon voor hogere sprongen (alles hoger dan 20 cm hihi). Ik ben naar een manege gegaan en ben daar gaan springen met een rustig braaf manege paard dat een ex Z springpaard was. Paardje sprong altijd ook als hij te dicht op de sprong kwam. Uiteindelijk na twee keer heb ik 80 cm gesprongen met hem. Dus ik zou zeggen probeer zo'n paard te vinden op je eigen manege of een andere mangege

dank je ik durf ook niet goed hoger dan 50 cm.. maarja..
dat paardje (fjordje) waar ik mee spring springt heel makkelijk dus goed genoeg voor mij..
toch bedankt!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:20

zorgen dat je niet teveel naar voren gaat zitten op de sprong, je schouders dus wat terug houden.

PureSG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 14:26

bedankt maar je moet je handen toch naar voren brengen..? dan gaat je lichaam toch automatisch mee?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:31

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:39

Denk dat het inderdaad een kwestie van techniek is.
Doordat je tijdens de landing verkeerd zit is het eng.
Terwijl als je techniek goed is (zoals bij Lielle's foto's) je angst snel zal verdwijnen.
Pak anders een pluk manen vast tijdens de landing, dan heb je wat steun aan de hals.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:53

Om te beginnen is het heel begrijpelijk dat je wat angst hebt bij springen, zeker als je al gemerkt hebt dat je balans niet zo goed is bij de landing. Daardoor wordt het gewoon enger om te doen.
Als je het eng vindt heb je eigenlijk maar twee keuzes: of je stopt met springen, of je doet er wat aan zodat het beter gaat. Die keuze moet jij zelf maken en niet iemand anders.
Mocht je kiezen voor het laatste, vraag dan aan de instructrice om je meer balansoefeningen te laten doen, zonder dat het meteen met hindernissen is. Wat heel goed is om je balans spelenderwijs te ontwikkelen in de beweging van het paard is Centered Riding. Er zijn twee boeken van Sally Swift van, volgens mij allebei nog goed verkrijgbaar bij een goede ruitershop.

PureSG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 07:29

bedankt allemaal voor deze reacties waar ik allemaal wat mee kan