Mijn haflinger schuurt??? HELP!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

shaktike

Mijn haflinger schuurt??? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 21:04

Hey allemaal,

Ik denk dat mij haflinger begint te schuren.
Toen ik hem kocht (3 december 2005) had hij een dik pak manen en nu begint het steeds te minderen. Ook vanboven beginnen de haartje steeds harder omhoog te steken.

Heeft iemand tips tegen het schuren??? Want ik wil niet dat hij zijn mooie manen kwijt graakt!

FF foto van toen en nu

Toen
Afbeelding

Nu
Afbeelding

Alvast bedankt!

Clauwtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:15

Ja het kan komen omdat je paardje zich verveelt,of heeft zomereczeem.in het laatste geval weet ik niet wat je moet doen(niet veel ervaring mee).maar als het blijkt dat hij zich verveelt op stal,zou je een speelbal kunnen ophangen ofzo.

shaktike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 21:18

Zomerexeem in de winter?
Zoals je ziet had hij voor ik heb had nog niks van die verschijnselen
en ik heb hem een jollybal gekocht en daar kijkt ie geeneens naar om!

Echwel

Re: Mijn haflinger schuurt??? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 08:34

Misschien geef jij te eiwitrijk voer haflingers zijn hier heel gevoelig voor
Brokken verdragen ze heel slecht probeer eens natuurlijker te gaan voeren, granen en eiwitarme muesli.

Ook geen kuilgras geven maar heel lang en droog hooi.

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:15

Haflingers zijn inderdaad heel gevoelig voor eiwitten.
Mijn Haf wilt ook nog wel een schuren (aan de staart). Ik smeer dr altijd huidolie op, wat de huid kalmeert.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:52

ik zou het in het voer zoeken en hem op pavo stimix zetten!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:54

mijn hafilinger heeft er niet echt last van. naja moet eerlijk zeggen volgens mij heeft hij 1x geschuurt maar die manen kom en alweer terug.. zijn ook al wat langer enz.

De mijne heeft zover ik weet geen zomerexeem. Maar ik blijf het in de gaten houden.

tja wat kan je er tegen doen? zolang het bij mijn haf niet erger wordt doe ik er nog niks aan.

shaktike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 10:23

Dankje allemaal.
Maar hij krijgt het voer dat de sportpaarden van Wim krijgen (zit wel geen haver in). Het is een gewone mix.
Maar begin feb. gaat hij van stal veranderen en ik weet niet wat hij daar gaat krijgen.
Ik zal eens proberen met huidolie!

Dankje allemaal

Meer tips zijn nog altijd welkom!

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:42

Ik vind de manen niet echt korter,
Het kan ook zijn dat ze juist beginnen te groeien,
De manen van mijn haf waren ongelijk toen ik hem kocht,bij hem ging dat ook aan de zijkant omhoog staan.van die kleine plukjes,
dat bleken nieuwe haren te zijn!
Dus wie weet krijgt ie wel een dikkere bos,

Maar houdt het voor ze zekerheid goed in de gaten!

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:11

Een van mijn fjordies schuurt ook wel eens aan de staart. Het beste wat hiertegen bij haar helpt is equidoux, een soort water...blank van kleur..ooit gekocht bij divoza..maar bij ons heeft ooteman het ook.
Ik heb ook itch-free geprobeerd maar dat werkte niet zo goed.
Verder kan ik er niets aan doen..ze heeft jeuk...de ene week zomaar ineens...hopen dat het over gaat voor jou!

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:36

of misschien dat je haf. last heeft van roos ofzo in de manen? misschien kun je proberen hem/haar vlechten in te doen zodat hij/zij ze niet kan kapot schuren, maar hij/zij zal vast wel ergens last van hebben want anders zou hij/zij niet schuren dus misschien ligt het idd aan het voer (wat de anderen al zeiden)?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:08

Vraag eens na wat het paard bij de vorige eigenaar precies te eten kreeg en vergelijk dat met wat hij nu krijgt. Sommige paarden reageren behoorlijk sterk op een ander merk brokken of muesli, ook kan er veel verschil zitten in het ruwvoer.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:12

Ik denk niet dat je haf zomerexceem heeft, want het is buiten steenkoud dus die mugjes zijn er helemaal niet.

Misschien dat het inderdaad met zijn voer te maken heeft, ik zou in ieder geval even een echte paardenkenner/dierenarts naar laten kijken

shaktike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 18:02

De DA weet het zelf niet goed.
Maar toen ik hem kocht had hij geen rechtstekende haartjes en nu heeft ie er heel veel. Vandaar dat ik bijna 100% zeker ben dat hij schuurt!

Ik denk dat hij daar geen gewoon voer kreeg en alleen maar hooi.
Want ze stonden er dag en nacht met zo'n 10-15 op de wei.

RoWi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:03

Ik zou hem gewoon goed in de gaten houden en als je echt zeker weet dat hij schuurt, dan kun je er azijn op doen (dat ontsmet en dood de beestjes) dat hielp heel goed bij mijn verzorghaf

RoWi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:05

Maar dat bijt wel, dus dat zal ie niet leuk vinden! Ik zeg het maar vast, want je moet m goed vasthouden als je azijn erop doet!!!!!

sammetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:16

Die korte haartjes kunnen duiden op nieuw haar wat groeit. Als je hafje werkelijk schuurt zal je dat denk ik al wel gezien hebben. Dan doet ie het ook waar jij bij bent.

Hoe is je haflinger gehuisvest? Staat ie overdag wel buiten of staat ie een groot deel van de dag op stal? Misschien dat hij zich uit verveling schuurt.

Ik zou toch ook even goed kijken naar het voer wat je geeft. Ik las ergens dat je haf hetzelfde krijgt als de sportpaarden van "Wim"?? Je haf hoeft geen sport of prestatie brok te eten, hij doet het ws ook goed op basisbrok of een ander eiwitarm brok.

Mijn haflinger schuurt in principe niet. Heel af en toe in de zomer. Ik behandel haar dan preventief met klitwortel (te koop bij het kruidvat) dit helpt heel goed tegen de jeuk.

shaktike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 19:44

Die heeft een doorloopstal en kan dus binnen en buiten wanneer hij dat wil. En ik kocht hem een Jollybal en daar kijkt hij niet naar om!
Ik denk niet dat ze een sport/prestatiebrok krijgen want de paarden staan stil. (Al een paar maanden)

Dusjah. Ik zou het echt niet weten

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:02

Hoe vaak spray, spuit en ontklit jij de manen?

Ze zijn niet echt korter, vooral dunner en ik heb bij mijn haf vooral de fout gemaakt veel te borstelen en in te sprayen, en hoe meer je aan die manen doet, hoe dunner ze worden.
Ook die opstaande haren heeft de mijne, maar dat is gewoon nieuw maan wat aangroeit, over een tijdje is het evenlang.

Hoop voor jou dat het hetzelfde is.

Succes

shaktike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 20:05

Ik spray niks. En ik borstel ze soms. En als er echte knopen inzitten haal ik die eruit met mijn vingers.

Zijn manen verdunnen idd erg hard, maar dat kwam omdat ze ginder zijn manen zelden kamden en ik ging ze eens goed kammen. Er is toen idd veel haar afgekomen.

en ivm die korte haartjes. Ze zijn heel ruw. Kan dat zijn van schuren?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:26

Harde kans dat er dan idd ook een heleboel dode haren uitgeborsteld zijn, en dat de plukjes die je nu ziet de nieuwe haren zijn.

Mijn haf heeft ze ook en die schuurt helemaal niet, ze krijgt gewoon steeds meer haar (beetje lenen, wordt er gek van (zie profiel)
Misschien dat als je nu 1 keer per week insprayt, of 1 keer per twee weken het wel mooi gelijkmatig gaat groeien en uitvallen.

Bij schurende paarden zie ik over het algemeen toch meer happen dan dit...dit lijkt eerder dunner geworden te zijn en nieuwe haar aangroei.

shaktike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 20:31

Nog een kleine vraag dan
Groeien paardenharen snel?
Hij had op 3 weken ineens 4-5 cm stekels

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:58

Ja hoor, wel verschillend natuurlijk per paard, bij mijn haf gaat het minder snel dan bij mijn tink, die heb ik nu 4 maanden en de manen zijn bijna verdubbeld.

Gaat echt heel erg hard, in de zomer zelfs nog wat harder.

shaktike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 21:06

Aaah, ok

We zullen het pas echt weten als het zomer word denk ik.

Dankje!