Ervaringen met bekappen in hoefstal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Ervaringen met bekappen in hoefstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 20:13

mn 2,5 jarige met losse achterbeentjes moet echt weer naar de hoefsmid, de laatste keer was 1 groot drama, mij omver lopen, de lucht in gaan en zich laten vallen, volop uit blijven halen met de achterbenen etc etc
de keer daarvoor was ze door de DA verdoofd en na wat tegenspartelen is het toen toch gelukt, maar nu is ze een stuk groter&sterker en een nare ervaring rijker, dus ik denk dat ze dan niet zo braaf zal blijven staan maar weer alle kanten op gaat lopen etc

dus nu heeft het mn voorkeur om haar in een hoefstal te zetten, goed verdoofd door de DA, zodat ze niet alle kanten op kan lopen, ook wat steun heeft aan de hoefstal omdat haar evenwicht nog niet optimaal is(kan ook nog niet bij een overbouwd jonkie, zeker als ze ook nog eens verdoofd is) en dan hoop ik dat ze gewoon goed bekapt kan worden

ben benieuwd naar ervaringen van het bekappen in een hoefstal, en dan vooral als het om moeilijke paarden gaat

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:27

Ik heb alleen ervaringen met het bekappen van koeien in een hoefstal.
Het waren wel goede ervaringen. Koeien zijn ook niet altijd even makkelijk bij het bekappen. En in een hoefstal konden ze goed vastgezet worden, zodat ze in ieder geval niet alle kanten op konden springen.
Ik denk dat het voor paarden ook wel handig is, vooral als jouw jaarling zo lastig is met bekappen. Je paard zit dan opgesloten, en heeft in ieder geval niet de mogelijkheid om zich te laten vallen.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:35

Zou het gewoon eens proberen als je die mogelijkheid hebt. Dit klinkt in iedergeval niet als eentje waarbij je maar even goed moet gaan oefenen

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:43

ik heb geen ervaring met paarden in zo'n hoefstal maar misschien dat het wel averrechts werkt. Bij koeien worden de koeien altijd een stukje opgetild zodat ze geen kracht kunnen zetten. Misschien is dit wel heel beangstigend voor hem omdat hij zich nog meer opgesloten voelt. Een verdoving haalt dan weinig uit daar slaan ze dan zo doorheen.
Maar voor het zelfde geld gaat het wel goed, ik heb er geen ervaring mee. Is het niet een optie om hem gewoon goed te verdoven net zoals de vorige keer? De dosis moet gewoon goed aangepast worden op het gewicht. Ik denk dat hij dan rustiger zal zijn dan in zo'n stal. Maargoed dat is een vermoeden hoor, ik heb er geen ervaring mee.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 12:41

daar twijfel ik dus idd aan Marquez, maar ze kwam de vorige keer door de verdoving heen teriwjl ze de dosis kreeg waarbij mn volwassen forse ruin van 1.72 tegen de grond ging...zij bleef er doorheen slaan, tot ze doorhad dat ze het niet ging winnen(we tilden dmv lijn om het been het achterbene net zo vaak op tot ze hem gaf zonder te slaan)
maar omdat ze nu dus zo'n nare ervaring heeft denk ik dat ze helemala dwars door de verdoving heenkomt, en dat ze ds weer mij omver zal lopen, zichzelf laat vallen als ze merkt haar been toch op te moeten geven en ook heeft ze slecht evenwicht, zeker als ze zo verdoofd is, dus ik had het idee dat ze dan aan zo'n hoefstal steun had
maar aan de andere kant twijfel ik nog wat want als ze echt goed tekeer gaat za ze zichzelf wrsch beschadigen door flink in de hoefstal te gaan staan schoppen etc

er komt iig een adere smid dan de vorige keren, en deze neemt een hoefstal zelf mee, dus kan altijd nog kijken waar ze het beste op reageerd
de DA blijft er bij om haar in de gaten te houden en zonodig verder te verdoven, maar de vorige keer had ze al een flinke hoeveelheid gehad en kon hij niet meer bijspuiten omdat haar hartslag al erg laag werd
maar ik heb niet het idee dat ze iets snel eng vind, ze vind eigenlijk alles leuk, ook trailer(=smal en beangstigend als ze die nog niet kennen) loopt ze zo achter me aan op, vind ze prima, ook al kende ze die nog niet, maarja ik twijfel nog een beetje..

@ youngster, ik sta er iedere dag mee te oefenen, Bjorn wilde mn levensverzekering al ophogen maar ik oefen met een bezem ik raak haar achterbenen voor geen goud zomaar aan met mn handen, ze slaat naar voor, naar achter en opzij!
maar inmiddels kan ik wel als ze zelfs los in de wei staat een voorvoetje optillen(daarbij liet ze zich eerst op je rug vallen, nu niet meer) lang vasthouden lukt nog niet echt
achter heeft 1 bezem gekost de 2e is nogsteeds heel

zo dus
Afbeelding

hele topic staat hier viewtopic.php?f=53&t=507435&start=0&st=0&sk=t&sd=a

maar zoals het in dat topic gaat, z gata het nu dus nogsteeds, er zit geen vooruitgang in, behalve dan dat ze niet meer zo extreem slaat naar de bezem, soms nog maar 1x ofzo en voorvoetjes gaat super met optillen, vasthouden is nog wat lastiger

maar ze zal toch bekapt moeten worden dus ja ik had gehoopt op veel reacties van mensen met goede ervaringen met lastige paarden in een hoefstal

dorientjuh

Re: Ervaringen met bekappen in hoefstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:50

Hoe komt jouw paard aan zulke slechte ervaringen?

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 15:40

geen idee hoe ze er aan komt en dat doet er ook niet toe
ik heb haar vanaf ze bijna 1,5 jaar oud is, toen was er niets aan de hand, voorvoetjes optillen lukte prima, achtervoetjes had ik nog niet geprobeerd(ze kwam rechtsreeks uit de wei dus was ook niet gewend om veel in de hand te zijn dus deed ff rustg aan) maar ik kon er wel gewoon met een borstel overheen gaan zonder dat ze sloeg
de hoefsmid kwam, tilt voorvoetje op ging goed, wil achter optillen, ze trekt weg en 2e poging trapte ze
hij wilde haar toen niet doen, ik moest maar wat gaan oefenen enzo dus ging ze terug de wei in
keer erna was ze sufgemaakt met sedalin, kwam ze dwars doorheen, sloeg steeds gericht naar de smid, die hield t voor gezien en ze kon weer terug de wei in
3e keer was ze verdoofd door de DA, en dmv longeerlijn werd achterbeen opgetild, uiteindelijk lukte het en is ze bekapt, hier is verder niets naars gebeurd, geen geschopt etc gewoon op een rustige manier
toen is ze een halfjaar de opfok in gegaan en toen ze daaruit terugkwam was ze zo superbraaf, kon achterbeentjes weer gewoon poetsen enzo
smid kwam en wilde haar zonder verdoving bekappen want ze was zo braaf en rustig geworden, wil achterbeen pakken, ze slaat en ja hoor, ze kon weer terug de wei in
keer erna was ze suf gemaakt met sedalin, en weer dmv longeerlijn been op willen tillen
toen draaide ze door en de smid ook wis gooide zich op de grond en de smid werd hoe langer hoe bozer, en dat werkte averechts want wis begon alleen maar vervelender te worden en meer te slaan etc
deze smid komt er dus niet meer bij dat mag duidelijk zijn

maar hoe ze er aan komt doet er ook niet toe, ik ben alleen benieuwd naar ervaringen met het bekappen van zulke paarden in een hoefstal
ze is nu eenmaal zo en dan kan er wel bedacht gaat worden hoe ze er aan komt, daarmee gaat het probleem echt niet weg

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:09

ik heb een paard meegemaakt in een hoefstal die ondanks verdoving toch door draaide en die heeft zich zelf toen behoorlijk beschadigd

just omdat hij geen kant op kon ging het mis hij bleef vechten en trok zich niets aan van het fijd dat het bloed langs zijn benen liep

een heet paard in een hoefstal??nee dan maar platspuiten

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:56

Tja, lastig! Nadeel van een hoefstal is dat als ze over de rooie gaan ze zich ook enorm kunnen beschadigen. Mooiste zou zijn als je er langzaam mee kunt oefenen dat ze het in ieder geval gewend is om er in te staan. Bijv. dan eten geven, maar kan me voorstellen dat je er geeneen op stal hebt. Heb je al eens met tteam oefeningen geprobeerd om haar wat makkelijker te krijgen?

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:04

hoi ik zou het gewoon een keer proberen,
mijn paard was ook altijd lastig met haar achterbenen niet gemeen
schoppen ofzo maar zodra de hoefsmid haar achterbenen pakte dan ging ze ze gewoon heen en weer trekken, en met een paard kun je daar niets tegen toen. Toen heeft de hoefsmid zijn kar mee genomen en hebben we haar daar ingezet. er gaan dan twee banden (hele brede banden waarvan ze geen schuur plekken of wondjes van kan krijgen) onder haar buik door voor als ze gaan hangen een achter haar kont langs dan kan ze niet naar achten een over haar schoft dan kan ze niet stijgeren dus echt bezeren kunnen ze niet. mijn paard ging in het begin heel vervelend doen toch proberen om haar been los te krijgen en en proberen te hangen enz... maar dat ging allemaal niet en ze hield er vanzelf mee op.. ik ben heel veel met haar gaan trainen, eerst alleen optillen en direct weer neer zetten dan steeds iets langer net als dat je bij veulens doet en het steeds verder opbouwen. het neemt heel veel tijd en geduld maar mijn paard wordt inmiddels gewoon bekapt en beslagen zonder hoefstal en het gaan heel goed, laatst heeft mijn neefje gewoon de hoeven uitgekrabd zonder dat ze vervelend ging doen dus ik zou zeggen doen maar ga dan veel trainen dat je het over een jaar o(of langer het is maar net hoe goed het gaat) het zonder kan maar voor nu is een hoefstal een prima optie!!
ik heb er geen slechte ervaring mee!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 20:41

alex66 schreef:
ik heb een paard meegemaakt in een hoefstal die ondanks verdoving toch door draaide en die heeft zich zelf toen behoorlijk beschadigd

just omdat hij geen kant op kon ging het mis hij bleef vechten en trok zich niets aan van het fijd dat het bloed langs zijn benen liep

een heet paard in een hoefstal??nee dan maar platspuiten

heet is ze niet, eerder nuchter en relaxed
ze is alleen nijdig als je haar voet optild en hem niet loslaat als ze terug gaat trekken, en dan begint ze dus te slaan

ze wordt sowieso max, verdoofd, letterlijk platspuiten doe ik niet, heb het ooit mis zien gaan toen het paard weer bijkwam en op wilde staan, viel een paar keer en kon ter plekke afgemaakt worden ivm gebroken been, dus nee letterlijk platspuiten doe ik niet
maar max, verdoven terwijl ze dus nie tin de hoefstal staat, en ze laat zichzelf dan weer op de grond vallen is ook niet bepaald goed, dus vandaar mn twijfel, want als ze idd doordraait in de hoefstal is het eind zoek ben ik bang...

ik laat iig de hoefsmid mét hoefstal komen en overleg dan met de smid+DA wat het beste en veiligste is

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 20:43

@ sara0 ben blij dat jij er een goede ervaring mee hebt!
ik oefen bijna dagelijks met wisteria, zoals op de foto hierboven staat, en in dit topic viewtopic.php?f=53&t=507435&start=0&st=0&sk=t&sd=a
maar ik kom nu niet verder dan voorvoetje optillen met de hand en achter dmv bezem
maar ik ga gewoon door met oefenen, ooit tilt ze braaf haar voetjes op dat weet ik zeker