Schimmel op stal, wie betaald de behandeling?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Schimmel op stal, wie betaald de behandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 19:48

Mijn paard staat op een redelijk grote pensionstal. De merrie naast haar blijkt schimmel te hebben. De eigenaresse van deze merrie komt vrijwel nooit om iets met deze merrie te doen (ong. 4 x per mnd). Ze heeft de stalhouder wel gemeldt dat haar merrie schimmel heeft, maar heeft vervolgens niets gedaan om de merrie te behandelen.
Ik ben daardoor redelijk angstig dat mijn paard ook schimmel gaat krijgen, ze staan naast elkaar op stal, kunnen daardoor neuzen en staan ook samen met de andere merries in het land.
Nu mijn vraag, wie gaat de imaverol betalen, wanneer ook mijn merrie en de andere merries besmet worden.
Normaal antwoord, natuurlijk dat ik het zelf ga betalen. Maar eigenlijk heb ik daar weinig zin in, omdat de eigenaresse van de merrie naar mijn idee ook iets van een behandeling hoort te geven.

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:52

Ik denk de stalhouder, hij is verantwoordelijk voor het welzijn van de dieren. Als hij die merrie zonder behandeling alsnog bij andere dieren zet, dan is dat zijn verantwoordelijkheid.
Overigens zijn niet alle schimmels besmettelijk.

_Dunja_

Re: Schimmel op stal, wie betaald de behandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:05

Ik vind dat het de verantwoordelijkheid is van de eigenaar en niet van de staleigenaar.
De eigenaar hoort het paard op stal te houden en moet dit doorgeven aan de staleigenaar.

Ik zou de eigenaar aanspreken dat je bang bent dat jou paard het ook krijgt en of ze haar paard wil behandelen, meer kan je denk niet doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:05

Die twee flesjes imaverol zijn goedkoper dan de rompslomp die je krijgt om het te verhalen; ALS je het al verhaalt kunt krijgen. Jij zult namelijk ook moeten bewijzen dat JIJ alles hebt gedaan om het te voorkomen. Op het moment dat je de stal tussen beide paarden niet deugdelijk afschermt, is dat al verwijtbaar, lees: dag claim...........

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:10

Ze hoeft niet te bewijzen dat ze er alles aan gedaan heeft omdat haar paard nu nog niks heeft hoeft ze zeker geen kosten te maken, dat is aan degene die al schimmel heeft

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:25

Ik denk dat het ieder voor zich is. Als er 1 paard verkouden is en er volgen er meerdere, dan is er ook niets waarop je dat kunt verhalen. Dat is het risico van paarden op een pensionstal stallen. Dan moet je ze alleen zetten. Denk dat de staleigenaar ook wel bordjes heeft hangen met dat alles op eigen risico is.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 20:41

Bedankt voor alle antwoorden. Ik baal er van dat er geen enkele actie wordt ondernomen. En dat ik daardoor waarschijnlijk weer wordt opgezadeld wordt met extra werk en kosten. Alles zal gewassen moeten worden. Het gaat mij niet eens echt om het kostenplaatje, maar meer een principekwestie.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:07

Coby schreef:
Bedankt voor alle antwoorden. Ik baal er van dat er geen enkele actie wordt ondernomen. En dat ik daardoor waarschijnlijk weer wordt opgezadeld wordt met extra werk en kosten. Alles zal gewassen moeten worden. Het gaat mij niet eens echt om het kostenplaatje, maar meer een principekwestie.

Ik had er ook mee te maken. Ik heb geeist van de eigenaar dat ze apart in de wei gingen staan.

Met veel gezeur heeft ze dit gedaan en heb ik haar geholpen met het versjouwen van de waterbakken.

Nu is er nóg een paard apart gezet , ook met schimmel.

Ze heeft de Imaverol van de 1e eigenaar gekregen.

Soms moet je op je strepen gaan staan ,maar wel zodanig dat het nog "leefbaar" blijft.

Zucchero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:14

Wij hebben een paar maanden geleden onze paarden & ponies + logeerpony, op dat moment in totaal 6 (!!!) met wintervacht een aantal keren moeten wassen met imaverol omdat het paard van ons stalgenootje schimmel meebracht.... We hebben niets gevraagd, zij heeft ons niets aangeboden, dus we hebben alles zelf betaald. Inclusief de dettol om alle borstels en halsters etc steeds weer te ontsmetten.... Slechts 1 van onze paarden had daadwerkelijk schimmel gekregen, dus hebben we eerder preventief gewassen. Desalniettemin zeer lastig zeker omdat de logeerpony terug moest naar zijn eigen stal en het veulen naar de opfok moest....
Het kan een keer gebeuren, maar het is wel vervelend, zeker wanneer je zoveel ponies en paarden te wassen hebt op dat moment!!
Je kunt het op zijn minst ter sprake brengen. Wij hebben er toen voor gekozen om het niet te doen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 22:42

Inmiddels heeft mijn paard gelukkig nog steeds geen schimmel. Mijn paard heeft ook een echte wintervacht, en moet er niet aan denken om haar meerdere malen te wassen. De eigenaresse van het buurpaard heb ik nog steeds niet gesproken. Ook is ze niet meer op stal geweest. Ik weet helaas nog niet hoe erg de schimmel is, omdat dit paard een deken op heeft.
Mocht er toch schimmel uitbreken, dan zal ik toch een hartig woordje met haar spreken. De staleigenaar doet zijn best, maar heeft helaas toch wel tien paard waarvan de eigenaren sporadisch komen (rond de 2 keer per maand). Ik vraag mij dan altijd af waarom je dan een paard hebt, maar dat is weer een andere discussie

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 09:32

je kunt je paard er ook tegen laten enten
dan zijn ze een maand of 9 schimmelvrij
wordt veel bij opfok stallen gedaan

ik vind dat de staleigenaar de eigenaresse van het paard moet opdragen.. het paard direct te behandelen
anders zoek ze maar een andere stal

develwife

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 09:33

Pauline schreef:
Ik denk de stalhouder, hij is verantwoordelijk voor het welzijn van de dieren. Als hij die merrie zonder behandeling alsnog bij andere dieren zet, dan is dat zijn verantwoordelijkheid.
Overigens zijn niet alle schimmels besmettelijk.

Hoi,

Ik sluit me hier ook bij aan ben het daar wel mee eens.

Groetjes

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 09:40

Pfff, ik ken het probleem... Op mijn vorige stal hebben we dit probleem ook al eens gehad. Een van onze stalgenoten kocht destijds een paard wat naar ons idee dus schimmel had. De eigenaresse hield echter bij hoog en laag vol dat het absoluut geen schimmel was, nog geen week later stonden er diverse paarden met schimmel De eigenaresse vond het schijnbaar te veel moeite om haar paard te behandelen en dus hebben wij het onderling maar gedaan.

Ik vind het jammer dat paardeneigenaren onderling niet veel meer samen kunnen bespreken en regelen. Het gaat immers om de gezondheid van onze paarden, ik zie het nut er niet van in om dan dwars te gaan liggen

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:51

Heb t zelfde ooit gehad, 4 ponys samen op t land, 1 van mij 2 van n ander en de 4e van iemand die idd nooit kwam. En toen kreeg die schimmel en natuurlijk die v ons later ook! We hebben met z'n 2en elke keer alle 4 de paarden met imaverol gewassen en alles met z'n 2en betaald, de 3e party (die v t schimmelponytje) liet t weer afweten (deed ze in de winter ook, dan kwamen wij wel elke dag ieder 2 x om te voeren, wortels en te zorgen dat ze ook tijdens vrieskou konden drinken en eten, maar zij vond t allang goed gaan zo... snap je?!). We hebben ons er bij neergelgd dat we nu dus ook voor haar pony moesten zorgen qua eten en imaverol en t wassen, anders zouden wij er nl ook niet van af komen. Er kon nog geen bedankje van af..... die mensen houd je altijd maar wij vonden dat haar pony niet de dupe kon worden v haar luiheid en vonden dat ook hij recht had op n goede verzorging.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:56

Citaat:
Mocht er toch schimmel uitbreken, dan zal ik toch een hartig woordje met haar spreken.

Dan ben je al te laat. Ik denk dat je gewoon de eigenaresse er op moet wijzen dat het paard een schimmel heeft, en dat de mede stalgenoten het op prijs zouden stellen als ze daar voor gaat behandelen. Mocht ze dat niet willen, dan kan je altijd nog aangeven dat als jouw paard door haar nalatigheid ook schimmel zou krijgen, je de rekening met liefde aan haar geeft.
Ik zal iig een normaal gesprek met de eigenaar proberen aan te gaan.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:37

Niet hier op bokt een topic openen, maar gewoon de eigenaresse van het paard even bellen (staleigenaar zal haar nummer wel hebben) en de situatie uitleggen. Dat is veel netter dan nu al roepen dat je straks een hartig woordje met haar gaat spreken!

Missmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:16

kijk of je contact op kan nemen met de eigenaresse van het paard. Die is in mijn ogen verantwoordelijk. die moet haar paard behandelen en zorgen dat haar paard het niet over kan brengen op anderen... toch?! stal houder zou ik idg niks verwijten... die heeft natuurlijk niet de verantwoording over het paard

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:21

Als de eigenaar niet op stal komt, hoe zit dat dan met kosten van smid, inentingen ed? Kun je de medicijnen die het paard eventueel nodig gaat hebben op haar verhalen? Dan zou ik gewoon vragen of dat flesje Imaverol erbij kan. En misschien even wachten tot de periode aangebroken is dat er geen dekens meer ophoeven: als je het paard nu behandelt en de deken is nog vies, heeft ze het in no-time weer te pakken.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:17

Ik vind het de verantwoordelijkheid van de eigenaar, het is een risico wat erbij kan zitten..

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:29

Op mijn vorige stal was ook een paard met een schimmeluitbraak. Paard behandeld met imaverol en dierenarts erbij geweest. Die gaf aan dat het geen zin had om het paard nu nog apart te zetten. De paarden die erbij stonden hadden het toch al opgelopen en onder meer afhankelijk van de weerstand zouden die het wel of niet ook krijgen.
De mijne en de merrie van een vriendin hebben het toen niet gekregen.
Vervolgens hebben wij onze paarden verhuisd en kort daarna kreeg de merrie van die vriendin schimmel. Of het hetzelfde is wat nu tot uiting komt of een andere schimmel door de verhuizing/stress is niet te zeggen. De merrie is gewoon bij de andere 2 blijven staan (wel behandeld) die het allebei niet gekregen hebben. Nu steekt het bij haar weer de kop op maar bij de mijne tot nu toe weer niks gemerkt.

Apart zetten heeft dus geen zin meer en als ze toch schimmel krijgt, tsja dan is het gewoon dikke pech, voor hetzelfde geld krijgen de anderen nergens last van of misschien krijgen ze het wel.
Zou niet al te moeilijk doen om de imaverol, tuurlijk is het vervelend maar de eventuele besmetting is er toch al en om nou 1 iemand voor de kosten van een hele stal op te laten draaien gaat wel wat ver.
Gewoon afwachten dus.