Totaal niet onder de indruk/ geen respect

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kath_

Totaal niet onder de indruk/ geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 19:36

We hebben pas een nieuw paard op stal staan. Gewoon een pension paard.
Nou moest ik zaterdag werken, en ik liep langs zijn box. Hij hapt in me arm (jas) dus ik geef hem uit reactie een tik op zijn neus, en ik stond dus stil. Bijt hij me nog een keer, dus ik een klap tegen zijn neus. Bij ie daarna gewoon nog een keer, en toen heb ik dus 2 keer achter elkaar een klap gegeven..

beetje penny verhaal nu maargoed

Maar mijn vraag, wat moet je nou doen met een paard wat totaal niet onder de indruk is? Het is dus niet mijn paard, maar ik ben benieuwd wat jullie daaraan zouden doen.

_Dunja_

Re: Totaal niet onder de indruk/ geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:39

Nou ik zou hetzelfde reageren hoor.
Het paard is waarschijnlijk niet goed opgevoed dus jij kan als eerste daar mee beginnen
Gewoon heel consequint zijn als die jou bijt gewoon een waarschuwende tik geven.

Zorg wel dat de eigenaar je niet ziet dit vinden ze vaak niet leuk om te zien maar toch iemand moet het paard opvoeden, ja toch

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:31

Wij hebben op stal ook een paard wat afentoe een hap wil doen, en zij weet ook dat als hij in mij hangt als ik voorbij loop ik vol uithaal en daarna wandel ik even vrolijk weer door.

Het is nu al veeeel minder met hem, in het begin deed hij het bij eidereen iedere keer als je langs liep, hij heeft ook al een keer in mijn oor gehangen (en dat deed pijn) nu doet hij het soms en niet hard meer, pakt zeg maar je velletje beet maar dan krijgt hij ook een tik.

Kath_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 21:38

Ja ik zelf doe het zo ook.. maar dit paard is gewoon niet onder de indruk.. helemaal van niets. Ook niet van de zweep..

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:41

Ik vind slaan tegen het hoofd van een paard niet zo fijn...
Je kunt hem beter knijpen in zijn oor of neus, van slaan worden ze ontzettend schuw.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:35

xtwisterx schreef:
Ik vind slaan tegen het hoofd van een paard niet zo fijn...
Je kunt hem beter knijpen in zijn oor of neus, van slaan worden ze ontzettend schuw.

Paard blijft niet lang genoeg staan om zijn neus beet te pakken en zijn oor kom je al helemaal niet aan.

Dat ontzettende schuwe ligt er trouwens ook aan hoe je het zelf aan pakt, paard wordt schuwer van onterechte tikjes tegen zijn hoofd dan van 1 giga knal tegen zijn kop.
Onderling denken die paarden ook niet goh zal hem maar van die kant af schoppen anders wordt hij misschien schuw, daar krijg je als paard zijnde ook meteen een tik terug als je vervelend bent.

Paarden die ik mee maak op diverse stallen zijn niet schuw doordar ze terecht een knal terug krijgen, de meeste zijn schuw van constante kleine tikjes die ze niet begrijpen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:03

vlasta schreef:
Zorg wel dat de eigenaar je niet ziet dit vinden ze vaak niet leuk om te zien maar toch iemand moet het paard opvoeden, ja toch

Nee, dus. Als het niet jouw paard is heb jij er niet veel meer aan op te voeden dan voor jouw directe veiligheid nodig is. En dat kun je dan ook duidelijk maken naar de eigenaar van het paard. Als jij feitelijk niets met het paard hoeft te doen en zijn gehap kunt ontwijken door een andere looproute, dan is het dus niet jouw probleem, maar dat van de eigenaar en mogelijk van de stalhouder.
Stel je staat op een stal met een 20 stalgenoten, iedere stalgenoot heeft een eigen idee over het "opvoeden" van andermans paard, wat denk je dat daar gaat gebeuren???

Maar feit is wel, dat een paard dat mij hapt met meer dan lipjes en knal kan verwachten. En daar mag de eigenaar van het paard naast staan.
Maar ik ben daarna echt niet van plan om de "opvoeding" van zo'n paard verder ter hand te nemen.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:01

[/quote]
Nee, dus. Als het niet jouw paard is heb jij er niet veel meer aan op te voeden dan voor jouw directe veiligheid nodig is. En dat kun je dan ook duidelijk maken naar de eigenaar van het paard. Als jij feitelijk niets met het paard hoeft te doen en zijn gehap kunt ontwijken door een andere looproute, dan is het dus niet jouw probleem, maar dat van de eigenaar en mogelijk van de stalhouder.
Stel je staat op een stal met een 20 stalgenoten, iedere stalgenoot heeft een eigen idee over het "opvoeden" van andermans paard, wat denk je dat daar gaat gebeuren???
[/quote]

toch ben ik het hier niet helemaal mee eens, als een paard mij beet terwijl ik langs loop dan vind ik dat ik wel zeker daar iets aan kan en mag doen.
Ik laat me niet bijten en ga al zeker niet een rondje om lopen om geen bijt te krijgen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:03

als hij niet onder de indruk is........... sla je gewoon nog niet hard genoeg

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:17

Tja, nog maar even harder doorrammen dan? In mijn ogen kun je maar 1 ding doen: de eigenaar inlichten en ook eerlijk erbij zeggen dat jij je verdedigt als zijn/haar paard meent jou te moeten bijten en hij/zij het zelf niet oplost. Stel je was zelf eigenaar en je had (nog) niet door dat ie zulke slechte manieren had, dan zou je toch graag willen dat iemand je het vertelt, ipv dat iedereen op stal hem maar een tik verkoopt? Vervolgens heb je een schuw/vals paard en je kunt er zelf niets aan doen.
Je moet de eigenaar de kans geven het op te lossen! Ik heb zelf erg slechte ervaringen bij een pensionstal, waar iemand ook meende mijn paard te moeten "corrigeren". Ik heb die persoon met mijn eigen handen van mijn paard af moeten trekken en " nu is het genoeg!!" moeten roepen. Ik kan je zeggen dat het geen leuke ervaring was, zowel voor mij niet als voor de persoon die het deed! We hebben daarna hele duidelijke afspraken moeten maken, IK ben degene die mijn paard straft en niemand anders. Ik geef wel altijd aan dat als mijn paard zich slecht gedraagt oid, men dat moet aangeven. Dan kunnen we SAMEN kijken wat we er aan kunnen doen. Dus: vertel het de eigenaar. Het paard is net nieuw zeg je, dus misschien weet de eigenaar ook nog wel helemaal niet dat ie zich zo gedraagt, dus meld het even.
Laatst bijgewerkt door Agnes75 op 23-01-06 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:18

ik denk dat eigenaar dit ook wel weet

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:29

Is het jouw paard soms?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:30

hihi nee, dat zou niet gebeuren......... maar een paard gedraagd zich zo of gedraagd zich niet zo

en niet bij de ene wel en bij de andere niet

Kath_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 21:55

De eigenaar weet dit wel.. Maar ze heeft nog niet zoveel ervaring..

En het is een 7 jarige dekhengst...

Verder ben ik ook van mening dat als ik ergens loop, en een paard bijt mij zonder reden, dat deze een tik kan verwachten. Of de eigenaar erbij staat of niet.

En verder ga ik dit paard ook niet opvoeden oid. Maar ik ben gewoon nog steeds benieuwd wat je aan zoiets kan doen..

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:56

Als het mijn paard is hoop ik dat 'ie een goeie knal krijgt... Mijn vorige paard haalde het niet in z'n hoofd om het naar mij te doen, maar een paar verzorgmeisjes probeerde hij wel te bijten. Daar valt door mij dan niets aan te doen, ik heb ze geleerd hoe te reageren en toen stopte hij.

Ervaring leert trouwens dat als hij niet onder de indruk is van een tik, je kan proberen om een harde brul te geven, tegelijk je armen omhoog en in z'n gezicht (maak je groot) een snelle stap naar hem toe te doen (neem z'n ruimte in) met een harde schop tegen de onderkant van de deur. Dat geeft een harde knal en in combinatie met jou snelle actie ken ik maar weinig paarden die daar niet voor achteruit duiken. Maar je moet er wel *staan*, zeg maar. Je moet wel die BEN-je-nou-helemaal!? vibe uitstralen

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:10

Ik weet wel,
Als mijn paard iemand anders mocht bijten,
Dan mag die persoon, hem gerust een mep verkopen,ook al ben ik er niet bij,

Kom op,dat doen we toch zeker niet!
Dus ik zou gewoon meppen,doe ik ook als een ander paard mij bijt,
gelukkig doen ze dat bij ons op stal niet

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:45

Dat vind ik ook Saskia! Gelukkig haalt mijn pony dat niet in haar hoofd.