mijn fjord heeft lange manen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dooortje

mijn fjord heeft lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 18:12

mijn fjord heeft lange manen en ik zou ze graag kort willen hebben maar hoe moet je dat doen of moet je dat door iemand anders laten doen?
of is er iemand die mij kan helpen daar mee?
(oja ik weet niet of het hier goed staat maar ben net nieuw)

_Dunja_

Re: mijn fjord heeft lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:16

Je kan als je wilt de manen scheren zodat ze recht omhoog gaan staan zoals veel fjorden hebben.
Of je kunt de manen trekken dit kun je gewoon zelf doen als je weet hoe dit moet of misschien dat iemand van je stal je de 1ste keer even kan uitleggen wat je moet doen..

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:17

fjorden manen kun je beter knippen.

Dooortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 18:18

maar ik ben bang als ik het zelf doe dat het er niet uitziet en ik zal wel kijken of iemand van mijn stal het kan

Lizzzzz

Re: mijn fjord heeft lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:20

Hey
Mijn fjord heeft ook lange manen, ik vind het heel mooi maar zo moet je het doen:

eerst afscheren en dan zo knippen dat het midden weer het hoogst staat..

Een stalgenoot van mij heeft de manen van haar fjord helemaal verknips, toen heeft een andere stalgenoot de manen echt helemaal kortgewiekt.. Maar als het dan weer gaat groeien kan je er weer 'vorm' in knippen..

Groetjes Lizzy

Dooortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 18:25

als je het scheert groeit het dan snel weer aan want volgens mij is dat niet zo mooi
maar bedankt voor de tips

crazyfjord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:35

Mijn fjord heeft ook lange manen gehad, toen dat er niet mooi meer uitzag heb ik het heel ook eerst heel kort geknipt en toen heb ik wel een poosje moeten wachten voordat het weer wat leek
Maar het was zeker de moeite waard hoor!
Daarna gewoon bijhouden, je leert het vanzelf dor het gewoon te doen(ik meende ook dat ik het niet kon maar het gaat aardig al zeg ik het zelf )
succes ermee!

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:52

Inderdaad afscheren, of als je geen scheermachine hebt, kan je ze ook heel kort afknippen (echt tot op de hals) Van hieruit goed bijhouden, je kan misschien wel iemand vragen die het kan om je te helpen,

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:16

Wel zonde hoor...afknippen...ik vind het juist heel apart als je een Fjord hebt met lange manen....maar als jij het wilt afknippen....prima...

Volgens mij gebruiken ze bij mij op de manege een tondeuse voor onze Fjord...maar weet het niet zeker...

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:02

Gewoon proberen! Het lukt best, het lijkt moeilijker dan het is. Het hoogste gedeelte moet ongeveer een handbreedte hoog zijn geloof ik, en het zwarte moet dus iets langer zijn. Eerst moie boog knippen van alles, en daarna het witte 1,5 cm inkorten.

Ik vind een fjord met lange manen overigens ook erg leuk, vooral als je drie lagen ziet hangen!

M_en_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:02

ik vind bij sommige fjorden lange manen wel erg mooi staan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:52

Als de manen lang zijn en je wilt ze weer rechtop staand hebben, is de handigste en snelste manier om dat voor elkaar te krijgen ze echt helemaal afscheren. Is binnen 2 minuten gebeurd trouwens, dus als je dat even aan iemand met een scheerapparaat vraagt, ben je zo klaar. Met een maand of 2 heb je er weer een boogje op staan.

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:17

Heel kort afscheren, en daarna gaan bijhouden met de schaar!
Moet je wel even geduld hebben, maar dan heb je zometeen een Fjord met een hele mooie manenkam !

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:41

uhm,ja,ik heb hier net een fjord gekortwiekt,hangende manen kan je niet zo afknippen dat het stekels worden,dan moet je dus scheren,of op de mm knippen,als je denkt stekels te kunnen knippen zal je zien dat die manen naar 1 kant blijven hangen..

als je gewoon wat kortere hangende manen wil ,kan je ze trekken,maar voor een boog moeten ze kort...

en uit ervaring kan ik zeggen,die manen groeien echt heel snel,mijn fjordje is gemillimeterd,en er staat nu als zo'n dikke 1 a 2 cm manen bijgegroeit in 3 weken tijd...

zo was ze..
Afbeelding

zo werd ze:
Afbeelding

zo is ze nu:
Afbeelding

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:05

Als je korte manen wilt en ze hangen nu is er maar een oplossing, compleet afscheren!
Het duurt een maand of 2 en dan zijn ze weer "normaal" en dan goed bijhouden met een tondeuse of een schaar.

Dooortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 11:56

bedankt
kimmie261 dat ziet er goed uit hoor
ik ga denk ik woensdag of donderdag even proberen ik ga het gewoon heel kort knippen ik zal dan ook wel even foto's plaatsen