Druk paard, wie heeft tips?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Oliebollie

Druk paard, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 15:20

heeyheey , k kom net bij het paardje van een vriendin vandaan ( merrie van 2,5) en ze mag niet in het land. Ze is super druk en je kan er niet normaal mee lopen over het erf want dan gaat ze stijgeren en bokken.. ze kan alleen op een stukje beton maar daar heeft ze ook nix aan.. We willen wel gaan beginnen met het zadelmak maken ( zadel reageert ze al niet meer op ) ,, maar weet iemand wat je kan doen als je paard zoooo druk is ???

alvast bedankt ! (K)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-01-06 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:21

krijgt het paardje krachtvoer?
en het paard heeft toch echt een wiland of bak nodig om zich uit te kunnen leven!
op beton beleren is levensgevaarlijk

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:23

In iedergeval nu niet gaan beginnen met beleren........ voordat je er uberhaupt opgaat moet dat dier eerst wat manieren leren

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:25

ff buiten laten rondracen dat ie zen energie kwijt is en dan pas beginne met zadelmak maken. Als je begint met een paard dat superfris staat dan kom je er dus geen meter mee vooruit. En niet op beton beleren, valt namelijk ser hard.

En nou maar wachten op de eerste die het afkeurt dat het paardje op 2.5 beleert word.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:25

En persoonlijk vind ik 2,5 erg jong.

Anoniem

Re: kan iemand helpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:28

@ reininglover: wachten op mij dus
Ik ga echt geen rellen schoppen, maar 2,5 is NAAR MIJN MENING gewoon te jong!
en dan op het asfalt? dat is niet op de 1e plaats gevaarlijk voor jezelf, maar wat denk je van de benen van dat paard?
sorry maar ik zou er hulp bij halen van mensen die er iets meer verstand van hebben!

Belker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:34

Verplaatst naar Vraag Maar Raak.

kenneth

Re: kan iemand helpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:37

ik zou ff wachten tot het zomer is en dat ze wat minder druk is je kan beter langer wachten als dat je het gehaast gaat doen

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:42

@ robijntjah: Ja dat is ook een heel goed punt (had er nog niet aan gedacht )
En ik volg de rest 2.5 is te jong om te beleren ( had het nog niet gezegd, wou niet te zeurderig lijken)
Maak hem toch lekker zadelmak in de zomervakantie, heb je zelf ruim de tijd, kan die pony het land in, mooi weer, niet te koud, ...
Het blijft jong maar is beter dan 2.5 jar

Senja_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:49

Ik kan geen oordeel vellen over het paard op zich. Wat is zijn situatie? Heeft die in een opfok gestaan. je moet wel een paard de baas zijn, hij moet naar jou luisteren. dat hoeft niet met geweld hoor maar gewoon onder zachte dwang. Hou er rekening mee dat het paard jong is en kijk naar jonge kinderen of puppies ze gaan je uitproberen testen en het vel onder je nagels weg proberen te halen.

Ik snap niet dat die niet in een wei of een bak loopt hoe moet dat jongen paard zijn energie kwijt. Daar worden ze ook bokkig en recalcitrant van. Als ik jou was zou ik hem eerst een leren mee te lopen met je, wennen aan jou hand. Een paard is een meute dier en daar heerst rangorde. Hij kijkt natuurlijk ook waar die staat ten op zichte van jou of andere mensen. hij ziet in jou een vreemd wezen die op twee poten loopt en kleiner is. Hij snapt niks van mensen dat moet die eerst leren.

Ik denk dat je eerst daarmee moet leren omgaan voor je gaat proberen hem zadel mak te maken. Paarden zijn niet dom meestal zelfs slim. Ze houden van spelen en als jij de baas bent dan kan je veel van hem/haar vragen. Kijk uit dat je het paard niet verpest dat is zonde maar laat wel een paard een paard en dat is is die zo te horen in die paar zinnen die je hebt geschreven.

Wat een andere tipgever ook zei hier haal er desnoods iemand bij die het vaker mee heeft gemaakt en laat die zijn verhaal doen en kijken naar jou paard daar wordt je veel wijzer van. Veel succes ik hoop dat je wat met de tips kan doen.

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:01

Citaat:
vel onder je nagels

Is het niet het bloed onder je nagels?

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:11

is er niet iemand met een trailer, dat je bij de plaatselijke manege elke dag de bak afhuurt om het paard in los te gooien?
neem aan dat hij normaal wel op het land komt maar nu ff niet om de vorst ofzo?
moet z'n beweging wel krijgen hoor!!
en nu liever niet aan het halster want als ie nu steeds wint dan moet dat allemaal weer afgeleerd worden.
en op beton, dat is toch geen serieuse optie toch?
pas maar op als het glad is..

Waratje

Re: Druk paard, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:43

Als je een 2,5 jarige niet om te beginnen hele dagen buiten kunt laten spelen, dan moet je al helemaal niet gaan bedenken om het arme dier te beleren. Het moet zijn/haar energie kwijt kunnen, spelen, rennen, springen, kloten met andere paarden (liefst ook jong en speels).
Als een jong paard z'n energie niet kwijt kan, kun je absoluut niet van ze verwachten om geconcentreerd en braaf met je bezig te zijn, laat staan dat je er veilig op kunt gaan zitten. Je maakt daarmee een miskleun eerste klas van dat dier, want het heeft gewoon geen enkele kans om dit goed door te komen.
In de wei met dat beest en ga er in de voorzomer eens voorzichtig aan mee aan de gang, dat is nog steeds vroeg zat (lees: eigenlijk te vroeg).

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:49

Eerst zorgen dat 'ie z'n ei goed kwijt kan op het land of in een groot paddock, dan pas aan beleren gaan denken. Met zo veel opgekropte energie en frustratie is er toch geen land mee te bezeilen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:40

Ten eerste snap ik waarom er niet een plek wordt gezocht waar het paard lekker naar buiten. Persoonlijk vindt ik dat ieder paard iedere dag in ieder geval een paar uurtjes gewoon buiten moet kunnen staan. Maar zo een jong paard helemaal. Het paard is nog in de groei en het is voor de ontwikkeling van de spieren, pezen, botten etc ook veel beter als het paard gewoon los kan lopen. Verder kan het dier dan ook wat energie kwijt.
Verder vraag ik mij af hoeveel krachtvoer dit paard krijgt.
Aan zadelmak maken zou ik voorlopig nog niet gaan denken. Niet alleen is het paard erg jong , maar tevens is het in de hand nog erg onopgevoed. Ik denk dat het normaal in de omgang maken voorlopig nog tijd en energie genoeg gaat kosten.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:43

Volgens mij is alles al gezegd? Maar goed om het te benadrukken:

@TS: meen je de vragen of maak je een grapje? Laat dat dier een half jaar rondhobbelen op het land (zorg dat die mogelijkheid er is) en begin langzaam met de normale manieren trainen paar keer per week 30 min. Dan kun je van de zomer beginnen met beleren. Anders maak je je schuldig aan kinderarbeid...

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 08:22

Stoppen met krachtvoer geven, alleen nog hooi, veel hooi. Zoveel mogelijk buiten zetten zodat het paard de ruimte heeft.

Verder raad ik aan om met grondwerk te beginnen, het liefst het programma van Parelli!

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 08:31

reininglover schreef:
Citaat:
vel onder je nagels

Is het niet het bloed onder je nagels?

Het is bloed ja.

Maar ik vind het persoonlijk ook nog te vroeg. Laat dat beestje nog een half jaartje lopen en begin dan pas. Beter voor hem.

pruyssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:20

Ik denk dat het niets uit hoeft te maken hoe jong je paard is.
Hij hoort te gehoorzamen aan wat je vraagt ook als hij even niet naar buiten kan. (normaal ben ik van mening dat een paard dagelijks naar buiten / los moet)
Ik sluit me wel aan bij de meeste dat ik denk dat 2,5 jaar heel jong is om zadelmak te maken als in echt gaan rijden vanaf nu een aantal keren in de week.
Het paard zou eerst moeten gehoorzamen gezien het feit dat zij dat niet doet en de vragen die je hier stelt lijkt het mij verstandiger als jullie niet het paard zelf gaan zadelmak maken maar daar professionele hulp bij zoekt.
Maar eerst werken aan gehoorzaamheid aan de hand zonder toepassing van geweld maar op basis van vertrouwen, respect en vragen.

Groet
Conrad

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:53

pruyssen schreef:
Ik denk dat het niets uit hoeft te maken hoe jong je paard is.
Hij hoort te gehoorzamen aan wat je vraagt ook als hij even niet naar buiten kan. (normaal ben ik van mening dat een paard dagelijks naar buiten / los moet)

Ik heb wat ervaring opgedaan met een 2,5 jarige die maar een halve dag naar buiten mocht. Zo'n dier spat uit elkaar van de energie (ook met weinig krachtvoer), gewoon omdat het een jong ding is dat in zijn genen heeft dat het moet bewegen. En dan vinden veel mensen dat een halve dag best voldoende is. Nou, echt niet!
Uit het verhaal van de TS krijg ik niet de indruk dat dit dier veel tijd buiten krijgt (krijg zelfs de indruk dat het niet los komt, maar hopelijk vergis ik mij) en dan kun je gewoon niet meer verwachten dat zo'n dier braaf aan het lijntje loopt.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:56

Idd Waratje, je hebt volkomen gelijk. Kinderen kun je ook niet de hele dag opsluiten in een hokje...

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:44

waar is nou de TS gebleven? toch geen ongelukje gehad met de rondspringende frisse jongeling?

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:50

Bramblerose schreef:
Volgens mij is alles al gezegd? Maar goed om het te benadrukken:

@TS: meen je de vragen of maak je een grapje? Laat dat dier een half jaar rondhobbelen op het land (zorg dat die mogelijkheid er is) en begin langzaam met de normale manieren trainen paar keer per week 30 min. Dan kun je van de zomer beginnen met beleren. Anders maak je je schuldig aan kinderarbeid...

Ja ik wil ook wel graag weten of TS nog iets gaat vertellen of beantwoorden. Mssn is ze druk...