Welk merk boomloos zadel raden jullie aan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jol1

Welk merk boomloos zadel raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 13:38

Wij willen graag een boomloos zadel aanschaffen voor onze Arabier, maar zijn er nog niet uit welk merk het gaat worden. We twijfelen nog over de Barefoot, maar op een site zag ik ook de Star Trekk. Die is een heel stuk duurder, maar die diepere zit lijkt me wel fijn. Wat voor merk raden jullie aan?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:46

Ik heb een barefoot voor mijn arabier. We zijn er heel blij mee. Het is niet het duurtste zadel, maar het is gewoon een goed zadel.
Je kan natuurlijk altijd een testzadel aanvragen op www.boomloosrijden.nl Dan kan je het zelf proberen. Ook hoe je paard en mee loopt, want ze passen wel op veel paarden, maar er zijn ook zeker paarden waar het niet op past.

Jol1

Re: Welk merk boomloos zadel raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 14:02

Welk type zadel van barefoot (en welke maat) heb je op je arabier liggen?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:05

Ik heb de cheyenne (standaart) maat 1.
Foto's staan in de link in m'n onderschrift (roze)

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:07

Zowel van BareFoot als van de Torsion als de StarTrek kun je allemaal een week op proef krijgen. Vor je je keus maakt zou ik ze dus eerst allemaal uitproberen.

Overigens zijn er meer boomlose merken. Op HK loopt er een topic over waar de eerste post een verzameling is van veel boomlose zadels.
viewtopic.php?f=34&t=506447&hilit=

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 14:21

Zoveel keus, dat maakt het er niet eenvoudiger op. Het viel me trouwens wel op dat er best wel veel prijsverschil tussen de verschillende merken zadels is.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:26

Natuurlijk zijn er prijsverschillen, maar er zijn dan ook grote kwaliteitsverschillen.

kenneth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:54

ik had toen een barefoot maar die heb ik weg gedaan want de boom ging verzakken en drukken op de schoft ik vin het wel lekker zitten maar ze gaan wel snel verzakken

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:58

Er zit geen boom in

Het voorboogje kan ook niet verzakken verder , de inlages van je pad wel waardoor alles lager komt te liggen. Inlages / kussens van een zadel die pletten na verloop van tijd en dan moeten ze vervangen worden. Net als bij een gewoon Engels zadel de kussens af en toe opgevuld moeten worden.

Ook is er een hoger voorboogje beschikbaar waardoor de hogere puntschoften meer ruimte krijgen.

kenneth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:04

nou het boogje dan en ik zie dat je weet wat ik bedoel dus hoef je het ook niet te vertellen!!!!
maar dat BOOGJE dat verzakt en zakt op zijn schoft wat ook met een boom kan gebeuren en gaat liggen drukken gebeurd ook met een boom van een normaal zadel!!!!
dus het is gewoon in 1 woord poedersuiker

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:32

ik krijg morgen een testzadel,ik ben eg benieuwd!
is dat niks om te proberen TS?

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:51

Ik heb tegenwoordig ook een Randols boomloos zadel als testzadel dus je kunt ook dat eens proberen. Juist als je diverse zadels uitprobeerd merk je vanzelf wat je wel en niet fijn vind.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:26

kenneth schreef:
nou het boogje dan en ik zie dat je weet wat ik bedoel dus hoef je het ook niet te vertellen!!!!
maar dat BOOGJE dat verzakt en zakt op zijn schoft wat ook met een boom kan gebeuren en gaat liggen drukken gebeurd ook met een boom van een normaal zadel!!!!
dus het is gewoon in 1 woord poedersuiker

Jij kunt ook nergens normaal reageren he?

Ik heb een barefoot en ben er erg blij mee

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 18:51

Het antwoord van Kenneth vind ik ook wel vreemd. Ik heb nog nooit over dat probleem gehoord. Hebben nog meer mensen dat probleem gehad? (of neemt hij me nu in de maling?) Ik denk dat ik eerst maar een proefzadel van de Barefoot aanvraag. De prijs is gunstig en het valt me op dat het zadel vrijwel nooit tweedehands te koop is, dat zegt waarschijnlijk wel wat. Daarna ga ik de Star Trekk proberen, alleen jammer dat die véél duurder is.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 18:53

Cornelie, hoe bevalt jou Randols testzadel? Hoe is de kwaliteit? Hij lijkt wel heel veel op de Barefoot.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:56

Ik heb een barefoot, en ik begrijp eigenlijk niet HOE het boogje kan verzakken... Dat boorje in namelijk gewoon hard, in het zadel zelf zit nauwelijks vulling, hoe kan ie dan inzakken? Hooguit idd de vulling van de pad, dan moet je dat vervangen.
En als het normale boogje te breed is voor je paard (wat je dus gelijk al kan zien) kan je een smaller boogje bestellen.
Nee, ik ben erg tevreden met mijn barefoot.
Ik heb ook een randolls, voor lessen, maar je merkt toch wel dat die minder in kwaliteit is, en gewoon echt een kopie van de barefoot, maar dan minder ontwikkeld, is.

Ik zou als ik jou was gewoon van allebei een testzadel aanvragen.
Als je een Star trekk kan betalen, en je die gewoon lekkerder vind zitten of beter op je paard past zou het zonde zijn als je die niet geprobeerd hebt.
Maar persoonlijk ben ik erg tevreden met mijn Barefootje!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:06

Jol1 schreef:
en het valt me op dat het zadel(BareFoot) vrijwel nooit tweedehands te koop is, dat zegt waarschijnlijk wel wat. .
Ze zijn er wel, maar zijn ook heel snel weer verkocht, dát zegt ook wel wat
Welk zadel je ook kiest, bespaar iig niet op de bijbehorende pad. Het is een essentieel onderdeel wat zijn geld dubbel en dwars waard is.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:10

Idd Sugermiss, ik denk dat daar veel mensen die niet tevreden zijn de fout mee in zijn gegaan.

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:13

ik heb ook een barefoot, maar mijn pony is dus erg smal waardoor het voorboogje meer naar beneden zakt. ik heb ook niet zo'n vrije schoft

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 19:26

Onze arabier is nogal rond zonder veel schoft en schouder, dus ik vermoed dat het zadel wel zal passen. Ik denk dat ik voor de Grandeur fysiopad ga. Wie gebruikt deze ook en bevalt dat?

Thinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:04

Jol1 schreef:
Onze arabier is nogal rond zonder veel schoft en schouder, dus ik vermoed dat het zadel wel zal passen. Ik denk dat ik voor de Grandeur fysiopad ga. Wie gebruikt deze ook en bevalt dat?

Ik was ook een tijdje aan het denken om die grandeur fysiopad te nemen maar ze hadden me gezegt dat het niet nodig was omdat ik niet zwaar weeg. De andere pads zijn even goed als je niet zwaar weegt.

Ik ben erg tevreden met mijn barefoot en wil geen ander zadel.
De barefoot houd heel goed de schoft en ruggegraat vrij. Maar elk jaar moet je denk wel de vulling vervangen omdat ze wat platter vallen.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:27

Dat is het hem , het materiaal zakt gewoon in van de inlages...

Het voorboogje ligt goed of niet , dat zie je direct al , daar verandert verder niks aan na verloop van tijd.

Sommige mensen vinden hem op hun paard voor het mooie net niet hoog genoeg , en dan vervang je hem door een hoger boogje zodat het zadel wat puntiger wordt aan de voorkant.

Anderen vinden het boogje wat krapjes en hoog bovenop hun brede paard liggen , en die kunnen het standaard voorboogje dan weer vervangen door een bredere versie. Het ligt zoals het ligt , die positie veranderd niet zolang je hetzelfde vormdeel erin houdt.

Heb je een paard met een doorgezakte rug EN een hele hoge puntige schoft , dan is de kans groot dat de Barefoot niet goed past. Dat zie je dan meteen , zelfs met het hoge voorboogje erin.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:14

Ik heb een Startrekk! Geweldig zadel, ik vind hem supermooi, hij zit goed en qua systeem was dit het beste wat ik voor ogen had, nl met de kussens eronder.

Helaas vond mijn beurs dat wat minder. Maar kwalitatief zijn ze erg goed. Ik vind ze het geld waard.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:33

ik heb voor mijn bijrijdster een Randols, deze past goed ziet er erg mooi uit en rijd erg lekker.

kan zijn dat de Barefoot een betere kwaliteit is maar voor onze gebruiken is deze Randols prima.
hij is nu nog geen jaar oud en is nog als nieuw.
nu weegt mijn bijrijdster nog geen 60kg,mischien dat dat meeteld?

maar qwa geld,de Randols is een stuk goedkoper,is het voor ons een erg fijn zadel.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:15

Ik denk dat het probleem van het verzakken van de pommel komt doordat het paard een hele hoge spitse schoft heeft, iets anders kan ik me namelijk niet bedenken..

Op deze foto is de schoftvrijheid te zien bij mijn paard:
Afbeelding

Ik ben een van de gelukkigen die een tweedehands Barefoot Western heeft. Mijn zadel is testzadel geweest en daarna verkccht aan een meisje met een NRPS (dacht ik) en een appaloosa. Zij heeft hem aan mij verkocht omdat ze een Arizona heeft gekocht, de roudskirt versie. Ik heb er nog steeds garantie op!

Mijn zadel bevalt mij echt helemaal super, kan geheel pijnloos lange ritten maken, iets wat na mijn ongeluk op een gewoon zadel niet meer lukt. En het contactgevoel met mijn paard wordt tot nu toe nog door geen een ander boomzadel ge-evenaard.