Waarom likken paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom likken paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:04

Hey iedereen,

Heb het al vaker meegemaakt dat paarden aan je handen ofzo gaan likken, maar waarom doen ze dit? Heb gehoord een soort van kennismaking enzo .. maar is dat ook zo?

Vind het wel grappig, want er is nu een paardje dat altijd aan mijn handen likt (als ik laat zien dat ik geen wortels ofzo bij heb dan gaat ze mijn handen aflikken ). En vorige keer waren we in de weide (staan 2 paardjes) en er lag ijs, dus een meisje ging daar proberen te schaatsen .. en ik gewoon aan het kijken .. en toen stonden die 2 paarden achter/schuin langs mij en waren de hele tijd mijn handen en jas aant aflekken enzo ...

Waarom?

Groetjessss

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:07

Ik denk geweoon omdat ze het lekker vinden, of omdat ze stiekun hopen dat je wat lekkers hebt.
Het is volgens mij niet iets met kennimaken, daar gebruiken paarden meestal geur voor.

Anoniem

Re: Waarom likken paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:11

Kan ook zoutgebrek zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:21

Maar toen ze met 2 waren was het ook aan mijn jas .. dus niet alleen mijn handen .. Denk dat er op mijn jas niet veel zout te vinden is?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:30

Paarden likken omdat ze dan zout willen hebben.
Net zoals katten die likken ook altijd je handen/armen vooral als je gezweten/gesport hebt.

Wat je dan kan doen is een zout/mineraal blok ophangen zodat je paard zijn eigen zout gehalte kan bepalen.

LPtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:33

mijn paard likt altijd nadat hij gegeten heeft . aan het hekwerk , mijn handen, mijn jas of wat dan ook. altijd nadat hij wat heeft gekregen....

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:49

Hier staan er ook 2 die overal aan likken. Alles wordt afgelikt, zoutblok hebben ze gehad, werd het niet minder op.
Gewoon een afwijking

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:57

russel schreef:
Kan ook zoutgebrek zijn.

idd (bijv. als je een patatje hebt gehad, en dan je hand voor de neus van een paard/pony doet )

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:19

Dan klopt mijn pony niet helemaal.
Ze likt altijd aan mijn handen én ze heeft een zoutblok liggen (waar ze niks mee doet).
Ik denk dat mijn pony toch op wat lekker hoopt.

Morgan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:39

Die van mij doen het ook , terwijl ze ook altijd een liksteen in het weiland hebben liggen.(en daar ook aan likken)
Aan me jas, broek,handen overal likken ze aan
hahaha volgens mij zijn het idd grote schooiers, of vinden ze het gewoon lekker

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:46

Ze hebben geen vingers, maar willen wel graag dingen betasten. dus likken ze, want de tong heeft ook veel tastzin.
Verder likken ze ook geur op en het zout, ja.
Maar je kunt het ook zien als "snoepen" of op een speen zuigen, ze bevredigen de mond, dat geeft ze plezier.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:50

vlasta schreef:
Paarden likken omdat ze dan zout willen hebben.
Net zoals katten die likken ook altijd je handen/armen vooral als je gezweten/gesport hebt.

Wat je dan kan doen is een zout/mineraal blok ophangen zodat je paard zijn eigen zout gehalte kan bepalen.

ik wist wel dat het bij paarden aan zoutgebrek ligt maar is dat bij katten ook zo? wij hebben een vrij jonge kat die dat al vanaf jongs af aan doet...maar die likt ook aan me schoenen aan me jas en aan me handschoenen...af en toe ook bijten maar goed

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:20

Rianneke schreef:
vlasta schreef:

ik wist wel dat het bij paarden aan zoutgebrek ligt maar is dat bij katten ook zo? wij hebben een vrij jonge kat die dat al vanaf jongs af aan doet...maar die likt ook aan me schoenen aan me jas en aan me handschoenen...af en toe ook bijten maar goed

katten mogen geen zout omdat katten niet kunnen zweten en anders zouden ze dus heeeel dik worden van al het vocht wat ze vasthouden.
Maar katten vinden het wel heel erg lekker..
Was eigenlijk meer als een voorbeeldje bedoeld

LPtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:39

Sjonniej schreef:
Hier staan er ook 2 die overal aan likken. Alles wordt afgelikt, zoutblok hebben ze gehad, werd het niet minder op.
Gewoon een afwijking

inderdaad . moest wle lachen vanmorgen had eerst dit topic gezien en kwam daarna bij mijn paard . gaf hem een boterhammetje en ja hoor daar ging het hetk , mijn jas , handen ,opnieuw hek
ze zijn gewoon een beetje raar

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:28

Die van mij doet het ook wel is, maar ze heeft ook een liksteen in haar voerbak..

Ivonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:31

Als paarden alles aflikken kan het ook zijn dat ze gewoon ee tekort aan mineralen hebben en dan is een zoutblok niet voldoende.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:08

Of ze zijn gewoon gek.

Clauwtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:11

vaak is het zoutgebrek,of mineralen tekort,dan is een liksteen niet overbodig =)

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:36

Mijn pony likt ook veel aan mijn handen, maar zij maakt gretig gebruik van haar liksten hoor!

tizra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:43

Ze weten vaak dat er wat lekkers uit die handen komt.
Kan ook aandacht vragen zijn.

Er zijn ook paarden die likken uit onderdanigheid, maar dat ziet er anders uit.