Ik rijd in 2 verschillende stallen.
Ik volg les in een pension waar het niveau van de lessen heel goed is ( max 6 ruiters per les en zo ), waar de paarden zeer goed verzorgd worden, en de stalling er zeer netjes is. Er is bewust geen bar, maar er is wel een gezellige warme zadelkamer met uitzicht op de binnenpiste met 2 automaten ( 1 voor frisdranken en 1 voor warme dranken ) Op die manier is er een zeer aangename sfeer gecreeërd en komen er geen "zatlappen" naar het pension. Mensen komen er om paard te rijden en voor een gezellige babbel, niet om te drinken.
Op die andere manege, staat mijn huurpaard gestald. De mensen zijn er zeer vriendelijk en zo, het niveau van de lessen is wel veel lager. Er kan een onbeperkt aantal ruiters meerijden in de les en de meeste ruiters hebben nog nooit gehoord van "aan de teugel" rijden of "ontspannen" rijden.. Veel blabla.. maar weinig actie.
De stallingen zijn er ook wel proper.
Daar is er een bar en ik merk meteen dat er daar ander volk is, ik scheer niet alle mensen over 1 kam, maar er zijn een aantal mensen die gewoon hele avonden in de bar zitten en dan nog ook ( met wat geluk) bedenken dat hun paard beweging moet hebben... Dan laten ze die even lopen en voila, hun dag is weer goed. Vaak zie ik ook kinderen van 8 jaar die nog tot 22.00 uur op een gewone weekdag op de manege zitten omdat hun ouders nog aan het drinken zijn in de bar.. kinderen van 8 jaar horen thuis in hun bedje te liggen op dat uur...
Nu wil ik graag jullie mening horen over een bar in de manege, ja of neen. Ik wil zeker niet alle maneges/mensen met een bar over 1 kam scheren, maar het is een feit dat de zaken die ik inhaalde zeker wel voorkomen..
en beter!!
wel stoer!!