andalusisch brandmerk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Verahtje

andalusisch brandmerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 20:57

heej

wie weet er hoe een andalusisch brandmerk er uit ziet?????

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 21:22

Volgens mij is er niet 1 standaard brandmerk voor Andalusische paarden, maar heeft (of had) iedere fokker zijn eigen unieke brandmerk. Maar er zijn vast kenners die het precies weten!

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:41

Odin schreef:
Volgens mij is er niet 1 standaard brandmerk voor Andalusische paarden, maar heeft (of had) iedere fokker zijn eigen unieke brandmerk. Maar er zijn vast kenners die het precies weten!

Ik heb ook een 'andalusisch' brandmerk:
Afbeelding

Suzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:35

Odin schreef:

Dat klopt hoor.

Is er een specifiek brandmerk dat je wilt weten? Heb thuis ergens een Spaans paardentijdschrift liggen, met daarin een lijst met brandmerken en adressen van fokkers.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:14

Wat Odin zegt klopt. Een brandmerk in Spanje is meer een soort eigendomsbewijs van de fokker. Een brandmerk zegt dus niet iets over het ras of over stamboek opname.

Puchje

Re: andalusisch brandmerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:17

Klopt.

De Lusitano bij ons in de familie heeft een eigen brandmerk van stal Oliveira el Sousa.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:29

PeruaansePas schreef:
Wat Odin zegt klopt. Een brandmerk in Spanje is meer een soort eigendomsbewijs van de fokker.

Elk paard heeft hier een 'tarjeta sanitaria' welke jaarlijks vernieuwd wordt en dát is het wettelijk eigendoms bewijs. Dit is dus anders dan in NL waar het eigendom feitelijk bij de houder van het paard ligt.
Het brandmerk is niet meer dan letterlijk en figuurlijk het stempel van de fokker. Wij hebben wel een eigen ijzer, maar merken onze veulens er niet mee.
Het is met lijsten van 'geregistreerde' ijzers ook maar betrekkelijk omdat er verschillende rasverenigingen kunnen zijn; het zijn tenslotte verenigingen.

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:31

Er zijn er inderdaad heel veel!
Wij hebben er op de manege gehad met een grote schaar, een soort kroontje en de rest weet ik niet meer uit mijn hoofd...

Verahtje

Re: andalusisch brandmerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 14:04

oke bedankt allemaal!!
wij hebben een poos geleden een andalusier gekocht maar zijn vader en moeder enz. is onbekent.Maar op zijn papier staat dat hij een andalusier is.
hij heeft weleen brandmerk en dat is ene j met een soort h er aan.
is het dan toch een andalusier?