springen met een 4 jarige

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

springen met een 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 20:56

Hallo allemaal,

Ik heb een pony die bijna 4 jaar oud is.
Ik wil binnenkort gaan beginnen met cavaletti's lopen enzo.

Wat zou jullie trainingschema zijn?

Degene die het niet eens zijn met het springen met een 4 jarige hoeven niet te reageren...

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 21:03

1 keer per week vrij springen zodat de pony handigheid krijgt zonder ruitergewicht te moeten compenseren en over een paar maanden 1 keer per week wat in uitjes en cavaletti's onder de man af en toe afwisselen met vrijspringen.

reginasangel

Re: springen met een 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 21:05

Mijn bijna 4jarige spring al in de les een af en toe een laag sprongetje. Ik heb dus niks tegen met een 4jarige springen

probeer eerst een beetje balkjes te lopen en tussen staanders heen lopen. Dan een laag sprongetje als er andere paarden ook pringen, laat r even kijken en dan achter een paard aan. Dat kan je gewoon 1 keer in de week na het rijden even doen. De meeste paarden vind het ook leuk, dus zodra ze het door heeft gewoon na het rijden even. niet te hoog en maak het makkelijk in te schatten. (drafbalk, simpele opbouw).

Veel plezier

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 21:07

tamary schreef:
1 keer per week wat in uitjes en cavaletti's onder de man af en toe afwisselen met vrijspringen.

Zijn in-uitjes niet al gelijk te belastend voor een 4 jarige of moet dit gewoon kunnen?

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 22:08

vlasta schreef:
tamary schreef:
1 keer per week wat in uitjes en cavaletti's onder de man af en toe afwisselen met vrijspringen.

Zijn in-uitjes niet al gelijk te belastend voor een 4 jarige of moet dit gewoon kunnen?

Laag houden, genoeg afstand ertussen en met mate. Geen 4 van een meter op 2 galopsprongen natuurlijk.

bv rijtje cavaletti's na paar keer van de laatste een sprongetje maken, daarna eerste ook sprongetje (en de balken ertussen weg) en klaar.

Belangrijkste dat ze moeten leren is niet als een idioot op een sprong af te rennen en vervolgens in de problemen te komen omdat ze moeten afwenden voor het hek of omdat er nog een sprong achter staat. Vanuit snelheid springen is wel minder belastend voor de benen, maar daar is in een parcour later of in een bak gewoon geen ruimte voor.
Zeker niet met een ruiter erop die nooit 100% met het paard kan meebewegen omdat die niet weet hoe het paard zo'n probleem wil oplossen.

_Dunja_

Re: springen met een 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 22:11

en hoeveel meter moeten de balken uit elkaar voor draf?
en hoeveel meter moeten ze uit elkaar voor galop?

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 22:26

Daarvoor moet je even de boeken in of aan je instructeur vragen. Ik weet het niet uit mijn hoofd en het hangt ook van de stokmaat/normale paslengte van je pony af.

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 22:29

tamary schreef:
Daarvoor moet je even de boeken in of aan je instructeur vragen. Ik weet het niet uit mijn hoofd en het hangt ook van de stokmaat/normale paslengte van je pony af.

kan ik inderdaad wel even opzoeken..

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:19

drafbalken is voor een paard 1,20m
galopbalken moeten op 3m
drafbalk voor een sprongetje op 2,20m.
voor een pony moet je de afstanden aanpassen naar gelang de grootte van je pony.

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 09:50

Ik heb een pony van 1,48 dus dat is wel in te schatten voor mij