Paard met rugprobleem, ander zadel laten aanmeten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nikiet

Paard met rugprobleem, ander zadel laten aanmeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 17:47

hoop dat het niet zo'n lang verhaal wordt maar ik zal proberen het kort te houden.
mijn zus en ik hebben samen een eigen paard en vorig jaar zomer kwamen we erachter dat ze last had van haar rug. als je er met een borstel overheen ging trok ze helemaal in enzz. in die tijd hebben wij ook een nieuw zadel gekocht (iemand die er verstand van had is langs geweest) en er is een fisio/osteopaat langs geweest die haar rug heeft gedaan. dat heeft heel goed geholpen en ze liep weer veel beter.
nu... 3 weken geleden bijna kwamen we erachter dat ze weer last begon te krijgen van haar rug. we hebben gelijk een paar mensen van stal erbij gehaald die er ook wel verstand van hebben om te kijken wat het nu kan zijn.... ze zeiden allemaal dat het aan het zadel lag. dat hij het gedeelte van haar rug werd afgekneld omdat het zadel te smal was. nou lekker dan net een nieuw zadel gekocht maar ja daar kan ik nog mee leven want die raak je wel weer kwijt. nu mochten we van iemand anders een zadel lenen om te kijken of dat wat was.. er hebben nog een paar mensen naar gekeken en die vinden eigenlijk dat dit zadel ook niet helemaal goed zit. ik vind het zo moeilijk om van andere mensen uit te gaan, en haar rug wordt er ook niet beter op.
nu vraag ik me dus af of meer mensen dit probleem hebben of hebben gehad en wat jullie daar aan hebben gedaan? we willen misschien ook wel een zadel aan laten meten maar waar kan je dat het beste doen en hoeveel heeft dat bij jullie gekost?

alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-01-06 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:49

ik weet wel iemand die zadels maakt maar geloof; www.eguinefit.co.uk maar het zijn nederlandse mensen

nikiet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 17:52

de site doet het niet

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:52

Ik heb zelf mijn zadel laten aanmeten door daaleman. Zijn prijzen staan op de site en zijn incl het op maat maken.
Tevens maakt ook Hulzebosch zadels passend.
En zover als mij bekent zouden ook de "standaard" merken de optie hebben om aan te laten passen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:14

Mijn paard heeft ook heel erg last van z'n rug gehad door niet passende zadels. Zo erg dat hij niet meer goed kon lopen.
We zijn toen naar Gert Jan den Heyer van dierenkliniek de Vallei in Woudenberg gegaan. Die man weet zoveel van ruggen. Hij zag meteen dat er iets niet goed zat. Hij heeft van die thermografie foto's gemaakt, daar was heel duidelijk op te zien waar het probleem zat. Daarna heeft hij Anouar behandeld door de rug los te maken. Het deed vrezelijk pijn bij Anouar en we moesten hem echt vast houden, hij trapte als een wilde om zich heen. Maar daarna zag je hem opknappen. Hij liep veel beter en die blik in z'n eigen was gewoon niet te beschrijven, zo'n oipluchting was het voor hem.
Hij heeft ook naar de zadels gekeken en vond ze allebei niet goed passen.
Daarna heeft hij Anouar nog twee keer behaldeld en de vierde keer dat we daar waren mocht ik er weer op, onder zijn begeleiding. Hij heeft me helemaal uitgelegd hoe ik voortaan moest rijden enzo.
Ik ben toen thuis aan de gang gegaan, maar het wilde niet echt lukken. Weer gebeld en ik mocht weer komen om te rijden. Moest ik natuurlijk wel betalen, maar goed.
In die tijd had ik ook een testzadel van www.boomloosrijden.nl Die heb ik meegenomen en Gert Jan heeft er naar gekeken. Hij raade me aan om zo'n zadel te kopen, dat lag veel beter op de rug dan een boomzadel.
Dus dat heb ik gedaan en nu gaat Anouar met sprongen vooruit.

Daarvoor heb ik heel veel zadels gehad. In begin paste ze allemaal, maar zodra Anouar weer iets veranderde qua bespiering paste het niet meer.
Bij dit boomloze zadel heb ik daar geen last van, hij past nu en hij blijft ook passen of Anouar nu breder of smaller wordt.
Ik rij er gewoon dressuur mee, ik spring ermee, rij endurance en af en toe een oefencross, allemaal geen probleem met dit zadel. En Anouar loopt er veel beter mee, veel ontspannender.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:31

Ik weet niet wanneer je je zadel hebt laten aanmeten, maar het is heel erg verstandig om ieder jaar de zadelmaker te laten komen omdat de rug van je paard en je zadel veranderd.
Het kan dus goed zijn dat wat een jaar geleden super lag nu niet eer past. Als je daar te alng mee blijft rijden gaat het niet helpen om er even een ander zadel op te leggen, maar moet je echt weer een osteopaat laten langs komen en dus ook een zadelmaker (het liefst tegelijkertijd). Succes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 10:49

Paarden veranderen voortdurend van rugbespiering door training, hierdoor zullen zadels soms te nauw liggen en soms te wijd. Afhankelijk van hoe je paard gebouwd is, kunnen die veranderingen dus meer of minder problemen veroorzaken.

Ik heb er persoonlijk geen ervaringen mee, maar als ik Anouars verhaal zo lees, zou ik persoonlijk contact opnemen met die mensen, klinkt erg goed moet ik zeggen.

Succes ermee, want dit is echt niet fijn.

Suzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:16

Zadels passen is absoluut vakwerk, waarvoor je meer kennis nodig hebt dan gewoon een x-aantal jaar paardrij ervaring.

Wat je vooral niet moet doen, is uitgaan van alle (vaak tegenstrijdige) adviezen van goed bedoelende stalgenoten.

Helaas heb ik met mijn eigen paard ook de gevolgen ondervonden van het te lang door rijden met een slecht passend zadel. Uiteraard had ik dat op het moment zelf niet door en word je door schade en schande wijs. (ondanks het feit dat ik zelf al aardig wat jaartjes rijervaring had en het advies van wat ervaren paarden mensen om mij heen) Sindsdien laat ik m'n zadel elk jaar nakijken door een goede zadelmaker. En als ik tussendoor twijfel over de ligging van mijn zadel, laat ik de zadelmaker een keertje extra komen en ga ik niet om meningen / advies vragen van met stalgenoten, instructeurs e.d.
Aangezien je voor zadels passen echt specifieke kennis nodig hebt om goed te kunnen beoordelen of een zadel perfect ligt.

Wat de kosten zijn voor het aanmeten van een zadel, verschilt. Ik heb ervaring met 2 verschillende zadelmakers en bij beiden vervielen de kosten, als je een zadel koopt. Maar ook al betaal je wel pas kosten, die kosten wegen niet op tegen de (medische) kosten die je krijgt als je te lang met een slecht passend zadel blijft doorrijden. (afgezien van de pijn en ongemak die je je paard bezorgt)

Jol1

Re: Paard met rugprobleem, ander zadel laten aanmeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:36

Wij zijn ook al aan ons derde zadel toe. Als we het zadel kopen, dan ligt het best wel goed (al hebben we bij een Arabier niet echt veel keus). Na verloop van tijd verandert de bouw van het paard, door bespiering of een grasbuik o.i.d. en dan ligt het zadel weer niet goed. We zijn nu ook van plan om naar een boomloos zadel over te stappen. We zijn er alleen nog niet uit welk merk het gaat worden.

vannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:05

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:18

bel of mail eens voor meer info

RUBYWHITE

Re: Paard met rugprobleem, ander zadel laten aanmeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:25

Je kan altijd een erkende zadelmaker naar het zadel en de rug van je paard laten kijken. Hij/zij zal kundig genoeg zijn om je te kunnen vertellen wat je zou kunnen doen om het probleem te verhelpen. Het zou best aan het zadel kunnen liggen...en vrijblijvend informeren kost niets