Pony loopt weg bij het opzadelen..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

Pony loopt weg bij het opzadelen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 12:08

Zoals de titel al zegt: Mijn pony loopt weg bij het opzadelen. Is hier wat aan te doen, heb hem al met de neus tegen de bakrand en muur etc aan zeten maar dan keert ie zich snel om..

Iemand het zelfde probleem of een oplossing?

Anoniem

Re: Pony loopt weg bij het opzadelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:09

misschien moet je hem even ergens aan vast zetten, en als die dan niet vervelend gaat doen goed belonen

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 12:11

ja maar dan zet je hem aan het bit vast, vind ik ook wel gevaarlijk, hij gaat nogwel is hangen.. maar de pony van mijn vriendin doet het ook is het misschien een new forest trekje?

Avelienvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:13

Je kan hem natuurlik ook vast zetten aan het halster en dan het zadel enzo er op doen.
En pas als je daar mee klaar bent halster om de nek en hoofdstel om doen.
Kan hij ook minder makkelijk weg lopen.
En dit is geen kwestie van raseigenschap maar onopgevoed zijn.......

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 12:18

Tja heb um nog maar 1 maand:S..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:18

blijven oefenen en consequent blijven

Nicole01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:19

zet je hem toch gewoon vast aan het halster? zadel erop ..dan halster om zijn hals en hoofdstel in?

kylieulyana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:19

Ik zet me paard vast aan een halster en doe daarna het zadel erop. Gaan draaien en miepen is NEE OELIE NEE. En dan even geruststellen. Als ze blijft staan belonen alsof je de olympische spelen heb gewonnen:P Bij mij heeft het binnen een week resultaat opgeleverd en ik heb een prachtig stilstaat paard nu

MisterGi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:23

haha deed een paard op de manege van mn broer ook altijd, gewoon rustig tegen hem/haar blijven praten heeft meestal al een goed effect (bij hun wel tenminste)

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 12:34

Ik zal het proberen. Alvast bedankt:D

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:50

Avelienvd schreef:
En dit is geen kwestie van raseigenschap maar onopgevoed zijn.......

Mee eens.
En als hij zo staat te draaikonten, bind hem gewoon vast Ik snap niet waarom een paard los moet staan met poetsen, opzadelen etc. Is daar een voordeel bij?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:58

Elke stap die hij zet zet je hem weer terug op de plek waar hij stond. Tot vervelens toe, dan zullen ze wel snappen dat het niet de bedoeling is om te gaan lopen.
En vastzetten aan een halster. Je kan toch ook eerst het zadel en dan het hoofdstel doen?

ezzybezzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:45

Mijn merrie ging altijd rondjes lopen en proberen plat te drukken als ik het zadel op wou doen, ik zet haar altijd vast, en heb dan snoepjes bij me, als ze netjes stil staat dan krijgt ze een snoepje, zo niet dan krijgt ze ook niks. Zo weet ze wat goed en fout is

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:31

vast zetten met het halster over het hoofdstel heen
of eerst het zadel en dan het hoofstel aandoen

Malima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 21:43

gewoon vastzetten maareh heb je al gekeken of het zadel goed ligt? mijn paard wil zadel ook niet graag op omdat ie niet super goed past en hij vindt het niet fijn...dat kan bij die van jou ook zo zijn en je hebt dus kans dat het zadel bij hem pijn doet.

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:22

Ik heb altijd geleerd eeerst het zadel op te doenen dan het hoofdstel dat is dan bij eidereen natuurlijk anders, maar zo voorkom je ook zo problemen.

Vastzetten aan het bit is ook slecht, maar als je het mischien 1 keer doet. en hij voelt dat hij niet zo moet gaan staan dribbelen, hou dhij ook wel op * mischien hoor *

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:25

officieel moet je ook inderdaad eerst het zadel er op leggen!

is echt zo, dat is omdat je dan na dat je het hoofdstel er op gedaan hebt nog kunt aansingelen en in de bak nog een keer, dat is aangenamer voor het paard...

dus gewoon paard vast aan halster, zadel erop, hoofdtsel, aansingelen en voor t rijden nog een keer aansingelen

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:31

ellepel schreef:
officieel moet je ook inderdaad eerst het zadel er op leggen!

is echt zo, dat is omdat je dan na dat je het hoofdstel er op gedaan hebt nog kunt aansingelen en in de bak nog een keer, dat is aangenamer voor het paard...

dus gewoon paard vast aan halster, zadel erop, hoofdtsel, aansingelen en voor t rijden nog een keer aansingelen

Ja precies zo heb ik het ook geleerd hahah,

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:54

Ik doe altijd eerst het zadel op, maar op wedstrijden etc. eerst het hoofdstel in.
Haal gewoon je arm door je teugel zodat als hij weg wil lopen je alleen maar je arm hoeft aan te trekken, kan die niet weglopen ook en dat heeft hij snel genoeg door (al blijf ik het voor de zekerheid doen)

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:06

Aha ik ken nog zo'n paarden
Mijn huurpaard was ook zo...

Vastmaken met halster en eerst zadel erop leggen ... Als ie beweegt gewoon verder doen, vanaf ie stopt met bewegen, stop jij ook en beloo je hem.. Met je stem of iets lekkers.. Als ie vooral wegloopt om de singel helpt het om eerst wat te wrijven op de plek van de singel .. Of om hem om te beginnen heel losjes aan te doen.

Een handige tip voor als ie echt bang is van je singel en daarvan wegloopt: oefen na het rijden enkele keren met een touw, leg gewoon een touw zoals een singel om de buik van je paard en span die langzaamaan wat aan ... Blijft ie staan, belonen !

Dan eenmaal dat het zadel erop ligt, ga je evt in de stal en doe je de staldeur op een kier ( zodat je bij noodgevallen meteen weg kan maar je paard wel denkt dat ie dicht is ) Je gebruikt best een halster met 2 hespen. Doe dan het hoofdstel aan, doe de halster af en sluit dan de riempjes. Evt kan je ook in stal nog wat aansingelen, in de stal kan ie ook niet weglopen wat ie in de piste bv wel kan...