ik had even een vraagje. mijn verzorgpony heeft zomereczeem in staart en manen. maar nu is mijn vraag in welke maand ongeveer zomereczeem weer begint?? en wat jullie daar aan doen.
ze hebben daar geen eczeem dekens. omdat ze het in de winter ook heeft (gaat nooit meer over zelfs in de winter niet) daarom krijgt ze nu spuitjes van de dierenarts zodat ze op stal kan s'nachts maar dat doen ze in de zomer niet want het is niet zo gezond.
Ik kan toch echt een eczeemdeken aanraden... Daarmee voorkom je de meeste ellende. In maart moet je dan een eczeemdeken opdoen. Deze kan in het najaar (september/oktober) weer af. Die spuitjes dat zijn denk ik spuitjes met hormonen en dat is inderdaad niet zo gezond. Maar waarom die in de winter worden gegeven begrijp ik dan niet helemaal... Eczeem is vaak in de wintermaanden helemaal niet actief namelijk. Naast een deken kun je bv knoflook voeren om het bloed te zuiveren en vliegen op afstand te houden. Manen en staart kun je wassen met een speciale shampoo (er zijn verschillende zoals betadineshampoo, tea tree shampoo, koolteershampoo) om de schilfers (die ook voor jeuk zorgen) eruit te wassen en de huid te verzachten/ontsmetten. Verder kun je smeren met bv Sweet itch, eczema balsam etc. Let verder op het rantsoen, een paard met eczeem is vaak gevoelig voor eiwitten, zorg daarom voor voer met een laag eiwit gehalte en zorg voor een niet al te 'vette' rijke wei.
ik weet ook niet hoe dat kan dat ze het in de winter ook heeft misschien heeft ze inwendig schimmel????????heb ik ergens in een boekje zien staan.nouja toch bedankt voor de reacties. denk dat hier wel een slotje op kan weet alleen niet hoe(voelt zich een beetje dom)
Een p0ony kan ook in de winter last hebben van het zommer exzeem heeft mijn vorige haflinger ook gehad. maar dit is als ze het echt heel erg hebben, in de winter was het wel minder erg.
Van mijn instructrice heb ik het volgende Paardenmiddeltje wat niet veel kost en bij veel pony's en paarden helpt:
Neem een pakje zware shag. Breng dit samen met 1 - 1,5 liter water aan de kook en laat dit zachtjes ongeveer een uur trekken (tegen de kook houden). Daarna af laten koelen en zeven. Het aftreksel kan, als je het goed gezeefd hebt, met een plantenspuit tussen de manen en de staart worden gespoten. Goed inmasseren in de aanzet van de haren. In het begin (eind maart) twee keer per dag, als het helpt, 1 keer per dag en vervolgens twee-drie keer per week. Wat de preciese werking is weet ik niet, maar ik vermoed dat het zo gigantisch stinkt, dat de vliegjes niet meer in de manen en staart gaan zitten.
Het blijft uitproberen, want wat bij de ene pony helpt, helpt bij de andere weer niet.
O ja, wat ik er nog vergeten ben bij te zetten. Als het enigzins mogelijk is, kan je het beste de "thee" buiten of in de schuur laten trekken, want het stinkt enorm. Bij mijn paard helpt het iig zeer goed!!