tips voor op hol slaan

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wamphie

tips voor op hol slaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 22:49

Ik ben sinds de zomer een leuke Palomino merrie in bruikleen bij mij op stal staan. Ze heeft een rustig karakter in omgang met mensen. Maar als een ander paard bij haar in de buurt komt valt ze die aan. Ze is echt vervelend daarin en erg gevaarlijk. Mijn kleine pony's staan dan ook apart want ze kans krijgt valt ze die aan. Met rijden moet ik ook oppassen want als ik even niet oplet slaat ze ook. Ik heb nog een probleempje ik ben inmiddels 2 maal op holgeslagen. De eerste keer was misschien mijn schuld. De 2 keer was het een hond die haar aanviel waardoor ze mij er gelijk afgooide. Mijn vraag is een bodeproctector tot hoever beschermt dit?? Ik ben absuluut niet bang met buitenrijden maar ik ben moeder van 4 kinderen en wil niet verlamt worden of weer iets breken. Ze kan niet in de bak rijden want dan wordt ze gek. Ik rij dus altijd buiten met haar. Ik rij meestal alleen met haar met een andere paard is ze heel vervelend en druk.Heeft iemand nog wat tips voor mij en Merlin???

ellepel

Re: tips voor op hol slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:56

omtrekken en eisen dat ze kijken naar datgene wat ze zo bang maakt..

mijn pony flikte het vroeger ook, zonder reden er keihard vandoor gaan, nu voel ik hem aankomen en trek hem om.

naar voren zitten en 1 teugel superkort zodat ie wel moet.
dan "praat": ik hem naar datgene wat eng is en laat hem even kijken..

helpt wel, als er nu wat is, draait ie uit zichzelf al om om te kijken wat er nou zo eng was.....

okee, blijft moeilijk op een smal paadje maar blijf eraan werken dat ze met haar hoofd bij jou blijft.
tijdens het buiten rijden ook veel oefeningen doen, en aandacht eisen...

kelliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:59

Op de volte proberen te zetten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:00

Mijn eerlijke mening? Teruggeven aan de eigenaar. Laat een ander die risico's maar lopen. Je kunt het je feitelijk niet veroorloven dat je geblesseerd raakt en het risico daarop is met zo'n paard is toch vrij groot, ook als je een bodyprotector gebruikt. Als je een been breekt ben je ook behoorlijk uitgeschakeld. Ga het huishouden maar eens doen op twee krukken als je met z'n zessen het huis vies maakt

wamphie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 23:01

Ik merk wel als ze ergens bang voor is dat gaat wel goed. Maar zo,n hond die van achter aanvalt als je aan het galoperen bent dan is het al gebeurt. Ik lig er ook gelijk vanaf ik word gelanceerd

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:19

wamphie schreef:
Ik merk wel als ze ergens bang voor is dat gaat wel goed. Maar zo,n hond die van achter aanvalt als je aan het galoperen bent dan is het al gebeurt. Ik lig er ook gelijk vanaf ik word gelanceerd

DAT kun je je als moeder van vier kinderen niet veroorloven.
Mijn advies: retour afzender...........

keetieee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:28

jep risico is erg groot..mee eens retour afzender//
bodyproctector helpt met sommige vallen..maar als je een x echt verkeerd valt helpt zo'n ding ook niet..

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:30

zou ik ook zeggen: weg ermee!!
is toch te veel risico of niet dan!!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:46

zoals je zegt: je hebt 4 kinderen...
stoppen met zo'n verknipt paard!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 09:42

een verknipt paard terwijl die word achterna gezeten door een hond???

nee vind ik niet, dat is overmacht en kun je niks aan doen, als ik galoppeer en er zou een hond achter de mijne aankomen dan zou die toch ook echt wel schrikkenen nog even een extra spurt maken.

een ongeluk zit in een klein hoekje, je kunt net zo goed gewoon struikelen, vallen en daarbij je nek breken als van een paard afvallen.

ik denk dat dit dier misschien nog wat onervaren is buiten, meer enge dingen laten zien, ga desnoods met haar wandelen.

je zegt ze kan niet in de bak rijden want dan word ze gek??
wat doet ze dan?
klinkt me meer dat de pony je de baas is dan dat er daadwerkelijk iets aan de hand is...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 09:52

Nee, een verknipt paard omdat het niet normaal sociaal om kan gaan met andere paarden, omdat het bij schrik de ruiter lanceert, omdat het zich niet normaal in de bak kan gedragen....
Dat is een paard voor een jonge meid (m/v) met lef en zonder verantwoordelijkheid voor een gezin.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 21-01-06 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 09:52

paard in retour,enis kijken op de volgende website,die protectors beschermen ook je nek,iets wat de meeste niet doen. http://www.airparka.be/gamma.htm wat je met de airparka hebt,is dat deze niet zo stijf is zodat je minder last ervan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 09:58

Was het eenmalige actie dat lanceren? ik begrijp dat je de pony nog niet zo lang hebt en dat hij je nog niet zo goed kent,dus vertrouwt.

Mijn paard is van angsthaas naar superheld geworden, maar alleen bij mij, dus vertrouwen op mij.

Zijn het spelletjes, ja dan eigenlijk retour afzender, ben jij nu niet de ingebakken truckendoos aan het oplossen voor een ander? Oppassen hoor.

Anders in zo een momentsituatie, idd omtrekken met al je kracht, 1 teugel in beiden handen, over de hals of hoofd naar je knie trekken en stilzetten..Heel bruut, maar vaak heb je dat maar 1 keer nodig.

Paarden kunnen idd helemaal over de rel gaan als een hond ze van achter nazit. Mijn paard is zelfs bozig op honden, hij heeft dagelijks met honden te maken en die eten vaak mee als hij op de poetsplaats wat slobber krijgt en dat maakt hem boos, niks bang voor honden, maar laatst zo een mooie poolhond, zo een wolfsachtig uiterlijk, met veel vacht en dikke pluimstaart omhoog, prachtig beest, mooi geborsteld, maar mijn paard was helemaal over de zeik, blazen, briezen en stampen, en trillen op zijn benen. Hij bleef bij mij, maar met een vreemde op zijn rug, denk ik het niet.

wamphie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 12:16

Verder is ze heel braaf, als ik eraf ligtstopt ze ook direct. Mee wandelen loopt ze ook nooit weg. Ik hoorde al van de vorige eigenaar dat ze niet met andere pony en paarden kan ook niet aan het halster vast zetten dan trekt ze los en steigert ze. Haar advies was dan ook met buitenrijden haar achteraan laten lopen in een groep. Dit doe ik dus niet want ik ga met de pony van mijn dochtertje en in galop zit ze steeds bovenop de kleine pony. Nu rij ik dus voorop en de kleine pony moet een stukje achter haar blijven want ze trap als ze de kans krijgt. Bij mij heeft ze dit tot nu toe nooit meer gedaan als die oren naar achter gaag ben ik haar al voor.

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 16:26

ik ben zelf moeder van 2 kleine kids en ja ongelukje zit in een hoekje, zo ben ik 2 wkn gelegden gelaceerd en 15 min knock out geweest.gevolgs is met moeite en veel pijn huishouden en kids doen, maar mijn paardje vertrouw ik wel, zijn actie is engiszins te achterhalen.

feit blijft dat een ongelukje altijd kan gebeuren tis en blijft een dier en naar jouw verhaal gekeken zou ik haar voor de reden dat ze schrok van de hond niet terug geven, maar de rest wat je ebschrijft laat mij met grote ogen lezen, vind het best link zoals je haar omschrijft, zeker ook omdat je samen met je dochtertje en haar ponytje rijdt, stel dat het toch mis gaat, brrrr moet er niet aan denken.......

zou r een flinke cursus normaal gedrag geven en werkt dit niet, toch uitkijken naar een ander lease paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:40

wamphie schreef:
Verder is ze heel braaf, als ik eraf ligtstopt ze ook direct. Mee wandelen loopt ze ook nooit weg. Ik hoorde al van de vorige eigenaar dat ze niet met andere pony en paarden kan ook niet aan het halster vast zetten dan trekt ze los en steigert ze. Haar advies was dan ook met buitenrijden haar achteraan laten lopen in een groep. Dit doe ik dus niet want ik ga met de pony van mijn dochtertje en in galop zit ze steeds bovenop de kleine pony. Nu rij ik dus voorop en de kleine pony moet een stukje achter haar blijven want ze trap als ze de kans krijgt. Bij mij heeft ze dit tot nu toe nooit meer gedaan als die oren naar achter gaag ben ik haar al voor.

Mijn paard doet dit ook, die wil gewoon voorop iig een neuslengte voor de ander en dan is het goed.

Galopperen doe ik vaak op brede paden en de ander ernaast, maar dan wel een halslengte achter blijven, dan gaat het goed.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:39

klinkt raar, vindik niks voor Marilyn.
Met mijn paard kon ze altijd erg goed opschieten!
Leuk dat je wendy gevonden hebt! ik sprak dr net
Ik hoop dat je snel een oplossing kan vinden, ik ken haar alleen maar als een super lief paardje!

Succes!