Hoe lang slapen paarden gemiddeld

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Hoe lang slapen paarden gemiddeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 21:05

Ik heb het idee dat mijn paard weinig slaapt, maar het kan best zijn dat een paard weinig slaapt?! 'snachts slaapt ze ongeveer twee uurtjes liggend vanaf 3 uur ongeveer (ben er wel vaker bij geweest) en 'smiddags staat ze een uurtje ongeveer met d'r hoefje omhoog te slapen (staand slapen). Heel af en toe staat ze 'sochtends nog te slapen, maar volgens mij staat ze dan meer op rust.
Is dit een normaal aantal uren? Ik was gewoon even benieuwd, want ze is best vaak nukkig dus misschien is dat door slaaptekort.

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:23

Ja volgens mij klopt dat wel, ze staan ook heel vaak te 'sluimeren' he. Gewoon op stal of in de wei met de ogen halfdicht een beetje te chillen.

Sodera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:30

Uhm wij hebben slaapkoppen.... Ze eten of ze slapen... 's nachts liggen ze om n uur of 10 ofzo al te pitten, krijgen ze om half 12 nog hooi, slapen ze door, ik kom er om kwart over 6 => alle 3 liggen (!!) ze nog te slapen, en ze hebben een middagslaapje, ze worden zeer chaga als je ze daar in stoort, en tussen het ochtend en middag hooi slapen ze ook, maar das meer staand beetje hangen

Genta

Re: Hoe lang slapen paarden gemiddeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:31

Paarden 'slapen' telkens maar een paar minuten, verspreid over de dag. Je ziet toch wel vaker dat ze staan te dutten ? Dat komt omdat ze in het wild ook constant oplettend moeten zijn en niet rustig een paar uur diep kunnen gaan slapen.

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:41

Ik heb ooit gehoord dat paarden ongeveer 3 uur per dag slapen en dan niet aan een stuk door, heel normaal dus.

knollebol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:41

gemiddeld 4 uur per etmaal!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:52

Geen idee. Volgensmij slaapt (suft) mijn paard de hele dag.
Luie donder.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:24

Sodera schreef:
Uhm wij hebben slaapkoppen.... Ze eten of ze slapen... 's nachts liggen ze om n uur of 10 ofzo al te pitten, krijgen ze om half 12 nog hooi, slapen ze door, ik kom er om kwart over 6 => alle 3 liggen (!!) ze nog te slapen, en ze hebben een middagslaapje, ze worden zeer chaga als je ze daar in stoort, en tussen het ochtend en middag hooi slapen ze ook, maar das meer staand beetje hangen

Whaha, hoe jij dat vertelt

Ik zou het eigenlijk niet weten, Maroush ligt iig een paar keer per dag, maar geen idee voor hoe lang en of ze dan ook echt slaapt ...

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:31

haha die van mij komt om 6 uur binnen ligt dan om 8 uur helemaal gestrekt te snurken krijgt om 11 uur hooi dan eet die een poos en dan gaat die weer slaapen en dan om 7 uur wordt die weer wakker een slaap kop dus

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:24

Paarden doen hazeslaapjes.
Eigenlijk 'doen' ze op stal hetzelfde als op de wei.. Wij, mensen, sluiten ze vaak s'nachts op, maar hoeft dus niet. Dat is niet omdat ze dan juist gaan slapen.
Eigenlijk wel relaxt..gewoon beetje de dag door wat pitten..

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 08:01

Mijn merrie is ook een ontzettende slaapkop
Als het ff kan, ligt ze gestrekt lekker te pitten. In de zomer helemaal! Lekker in het zonnetje.

s'Avonds om half 11 kom ik de laatste keer voeren, en veel liggen er dan te slapen.

Het is heel goed voor ze, paarden die s'nachts lekker gaan liggen slapen, schijnen de dag goed te verwerken-> minder nerveus. Heb ik ergens ooit gelezen.

Ook kunnen ze niet langer als een bepaalde tijd liggen ivm hun longen. Als ze liggen, liggen ze op hun longen.

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 10:15

Ik had ergens gelezen dat een paard maar gemiddeld 10 min. per dag slaapt. En dat doen ze dan helemaal plat liggend. Zal wel even kijken of ik het terug kan vinden

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 10:31

Paarden die in een stal staan luieren veel te veel, omdat ze niet veel anders te doen hebben.
Paarden in de natuur per dag:
60% eten
20% staan
10% liggen
10% overige

Gedomestiseerde paarden in een stal per dag:
70% staan
15% liggen
15% eten

Gedomestiseerde paarden die niet in een stal gehouden worden, per dag:
57% eten
23% staan
10% liggen
10% overige

Kijk en vergelijk

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 11:36

Er zitten wel slaapkoppen bij zeg! Maar dus ook heel veel die toch veel liggend slapen, mijn paard zie ik dus heel weinig liggen. Inderdaad doet ze wel van die dutjes, staand. Maar ze zal dan wel aan die 10 minuten liggend komen denk ik!
@ Anouar15: De verdeling is bij mijn paardje idd wel ongeveer zoals de laatste. Het eten is alleen misschien nog wel wat meer

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 11:44

Genta schreef:
Paarden 'slapen' telkens maar een paar minuten, verspreid over de dag. Je ziet toch wel vaker dat ze staan te dutten ? Dat komt omdat ze in het wild ook constant oplettend moeten zijn en niet rustig een paar uur diep kunnen gaan slapen.

Amen

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:27

Idd, ze horen niet echt lang te liggen. Doen ze dat wel zou ik mij persoonlijk zorgen gaan maken (pijn, verveling??). Een paard is niet gemaakt om te liggen, en als ie ligt functioneren sommige organen ook niet zoals het hoort, daarom is het niet denderend als ze land liggen.

Mijn paard ligt maar heel weinig. Op stal ligt ze liever niet, maar na een paar dagen niet liggen zal ze toch echt even moeten dutten en dan doet ze dat ook wel. In het weiland ligt ze wel elke dag, meestal rond middag uur doet ze dan een dutje. Snachts ligt ze nooit, snachts is de tijd om te eten

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:31

Ik heb gehoord dat ze niet lang kunnen liggen door hun gewicht.
Er zou dan teveel gewicht op hun hart drukken??