trailertrauma.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

trailertrauma.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:59

ik heb een gigaprobleem. Ik heb een vrachtwagentje met best hoge instap, maar na veel oefenen ging dit super. Ook achteruit er vanaf ging super relaxed.

Nu is er een paar weken een ongelukje gebeurt. Hij was nog vastgeklikt aan zijn halster en bij het achteruit lopen zat ineens zijn hoofd vast. Nou was ik er op dat moment niet bij en zag het van een afstand gebeuren ,maar mijn paard moest dus heel hard met zijn hoofd trekken en schudden om los te komen. De knip van het touw is gebroken waardoor hij los kwam.

Nu gaat hij heel moeilijk op de vrachtwagen, maar eraf met zo een rotvaart en natuurlijk hoofd gestoten, nu in totaal al weer 3 keer op de vrachtwagen geweest, maar steeds vliegt hij in een rottempo achteruit met hoofd omhoog. Ik trek zijn hoofd naar beneden en dat maakt het nog enger, want dat denkt hij natuurlijk dat hij weer vast zit, maar anders stoot hij weer keihard zijn hoofd.

Vandaag speciaal oefenen. Met moeite op de vrachtwagen, even wachten en achteruit laten lopen, en weer met een rotvaart, levensgevaarlijk. Ik wilde nog 1 keer proberen zodat hij kon onthouden dat hij zelf achteruit kan lopen en niet vast zit, maar ik krijg hem niet meer op de vrachtwagen.

Ben een dik uur bezig geweest.

Ben nu zo bang dat ik hem er niet meer op krijg en dat ik niet behoorlijk kan oefenen, ben nl bang dat hij met eraf komen kan verongelukken.

Wie heeft tips voor mij. Hoe krijgt hij weer vertrouwen.

Moet ik hem niet vasthouden, maar dan ben ik bang dat hij achterover valt als hij te snel gaat.

Komt dit ooit weer goed??

Ik hoop op tips.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:08

Zit er wel een klep aan je vrachtwagen? Anders kan je die misschien op een heuveltje ofzo leggen met uitladen zodat hij als het ware recht achteruit kan ipv naar beneden moet lopen.

Misschien kan je hem er een keer achterwaarts op krijgen zodat ie er vooruit af kan? En waarschijnlijk moet je hem inderdaad niet vasthouden, want daar reageert ie alleen maar op door te gaan trekken. Je moet het zo zien te organiseren dat ie er zelf af kan zonder dat er wat kan gebeuren als hij veel te snel gaat, maar dat is wel moeilijk te realiseren denk ik.

Verder is het wel een lastig probleem, want een paard duidelijk maken dat ie sneller moet is makkelijker dan hem vertellen dat ie rustig moet blijven!

Anoniem

Re: trailertrauma.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:10

Ja een klep zit er wel op Dat heuveltje heb ik niet bij de hand.

Ik ben juist bang dat hij een keer achterover valt. Dat niet vasthouden ga ik een keer proberen, maar ik hoop hem juist als hij zijn evenwicht verliest, dat ik hem dan vast heb.

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:19

Je probeert te grote stappen in één keer. Toen Annemarie van de Toorn, van Monty Roberts Nederland, twee weken geleden een demonstratie gaf, was daar ook een paard met laadproblemen.

Zoals zij dat oplostte, werkt volgens mij ook voor jouw paard heel goed. Heel rustig opbouwen.

Als je de vrachtwagen zo kunt maken dat hij om kan draaien, loop je met hem er op, draait hem om en gaat er weer af. Dat doe je een paar keer en dan laat je hem even stil staan voor je hem omdraait en er af loopt.

Heb je die mogelijkheid niet, ga je verder met de volgende stap.

Laat hem 1 voetje op de klep zetten, zet hem stil, even een paar seconden rust, en zet hem achteruit dat ene voetje eraf. Dat doe je een paar keer. Daarna bouw je dat steeds met 2 op 2 voetjes op, afhankelijk van hoe rustig je paard blijft.

Hij heeft nu namelijk slechte ervaringen met achteruit eraf gaan en dat vertrouwen moet jij nu proberen weer te herstellen. Ik denk dat het wel goed komt hoor, maar gewoon niet proberen het probleem in 1 uur of 1 dag op te lossen.

Suc6!

=^.,.^=

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:27

In deze stres periode raad ik je aan het hoofstel*zonder teugels* te gebruiken... Dan heb je net iets meer controle, met een longe door de bitring en over het hoofd aan de andere kant vastmaken.

Voor de rest je: "OOOHHH wat ben jij BRAAAAAF!Fantastische kampioen van me" weer oppoetsen(met het giga pennytoontje)

Wortels ofzo in de aanslag, voor als hij braaf is.

Veel op/af doen, als dat erg moeilijk is, kan een long langs zijn billen om hem erop te krijgen(heb je wel hulp voor nodig ) wel een voldoende stimulans zijn.

Wat bij mij ook wel eens helpt, op zijn nonchalantst, lekker sleffend via een omweg richting trailer.

Bij dat alles natuurlijk zelf de kalmheid zelve blijven.

Nog een ideetje: Zorgen dat hij niet weg kan langs de zijkant en zelf in de trailer gaan staan. Gewoon wachten.

En het stapje op, stapje af... twee stapjes op twee stapjes af lijkt me ook goed plan.

Gewoon je tijd ervoor nemen, geduld hebben en zelf rustig blijven.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:28

Ja nou, ik heb ook wel eens modellen gezien met een soort deuren waar het paard gewoon moest opstappen! (is niet gebruikelijk, okeeeee....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:53

He bedankt alvast voor de tips. Ik ga eens kijken of we de bak om kunnen bouwen zodat hij zijwaarts staat, misschien kan hij dan omdraaien en er normaal af kan lopen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:13

Vervelend probleem...(geen brandweerman bij de hand btw )

Mijn paard is een tijdje vervoerd geweest op en neer naar lessen in een andere trailer dan onze eigen. Die had ook een veel gladdere en een laadklep die behoorlijk stijl was. Vanaf meet af aan vond ze het laden op die trailer helemaal niet leuk en kwam er dan ook als een achterlijke idioot met 210km per keer eraf. Een keer zelfs zo erg dat een paard in de bak zo schrok dat zijn ruiter er bijna naast lag. Kort daarna gebruikte ik onze eigen (2paards) trailer weer in de hoop dat dit over zou zijn, niet dus....wat ik gedaan heb, is haar gewoon 2-3x per week even op de trailer zetten, vervolgens naar de rijhal gaan en daar even los laten lopen en even longeren. Ze moest in iedergeval de lol er weer van inzien. De trailer braaf opkomen was echt binnen 2x, zonder verdere dwang. Maar het uitladen heeft zeker wel 3maand geduurt voor ze weer normaal die trailer af kwam. Wat ik deed, was haar helemaal los maken in de trailer, dan deed mijn vriendin de klep open en de balk eraf. Zij ging naast de laat klep staan en zei de hele tijd heel rustig hoooooo maar. In het begin dribbelde ze tegen en durfde ze niet in de achteruit. Ik pakte met mijn hand t tussenschot beet en legde wat druk op haar borst zodat ze alleen achteruit kon. En beetje bij beetje ging t steeds beter en werden de normale uitlaat passen langer. Nu red ik mijzelf prima met in en uitladen. Ze stapt rustig de trailer uit. Vooral belonen is erg belangrijk, en fixeer je er niet teveel op. Een uur trainen heeft geen zin, 3-4 x per week een keer weg of laden en dan klaar...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:24

Paard van mijn vriendin vindt het ook vervelend. Dit paardje kan echter op een dubbeltje keren, zodat we haar op de wagen kunnen omdraaien en ze loopt dan vooruit eraf.
Ombouwen naar zijwaarts transport is ook een otie, maar houdt er rekening mee dat je bak dan 220 - 240 cm binnenwerks moet zijn, anders komen ze al vlug klem te staan.
Is het wijzigen van de klepconstructie mogelijk??
Ombouwen naar zijlader??

Hhmmm, moeilijk om tips te geven als ik niet weet hoe je wagentje eruit ziet Doe eens een foto.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:45

He weer tips, bedankt.

RW ik ga het weer proberen, had al de moet opgegeven. Ik krijg hem er nl niet meer op en dat was nooit een probleem, dus dat ga ik eerst maar proberen en op jouw manier er af laten gaan, is een tip om te proberen.
Zo stevige brandweerkast is ook wel een hulp

Ikk, idd onze bak is te smal, zij husbie al. zijlader is geen optie, die bak moet dan totaal veranderd worden.

Wij hebben een vrij hoge opstap, dus met 220 km/u eraf is levensgevaarlijk, toch wel anders dan met een trailer die stukken lager is.

Zo jammer dat hij zijn hoofd helemaal omhoog gooit, dubbel probleem, hoofd en snelheid, maar ik ga van de week maar elke keer even proberen erop te zetten.

Zo jammer, het is zo een fijn vrachtwagentje, helemaal opgeknapt, blinkt, rijdt als een zonnetje, over 3 maanden old-timer en peanuts in de verzekering. Het moet weer lukken, anders moet ik trailer gaan rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:41

russel schreef:
He weer tips, bedankt.

RW ik ga het weer proberen, had al de moet opgegeven. Ik krijg hem er nl niet meer op en dat was nooit een probleem, dus dat ga ik eerst maar proberen en op jouw manier er af laten gaan, is een tip om te proberen.
Zo stevige brandweerkast is ook wel een hulp

Ikk, idd onze bak is te smal, zij husbie al. zijlader is geen optie, die bak moet dan totaal veranderd worden.

Wij hebben een vrij hoge opstap, dus met 220 km/u eraf is levensgevaarlijk, toch wel anders dan met een trailer die stukken lager is.

Zo jammer dat hij zijn hoofd helemaal omhoog gooit, dubbel probleem, hoofd en snelheid, maar ik ga van de week maar elke keer even proberen erop te zetten.

Zo jammer, het is zo een fijn vrachtwagentje, helemaal opgeknapt, blinkt, rijdt als een zonnetje, over 3 maanden old-timer en peanuts in de verzekering. Het moet weer lukken, anders moet ik trailer gaan rijden.

oefenen, oefenen, oefenen, oefenen tot je een ons weegt Is waarschijnlijk de enige remedie. Ik zou niet gelijk voor helemaal erop gaan, maar stuk op de klep en er wer af. Van daaruit steeds stukje verder op de klep. Rustig opbouwen, totdat hij er weer op en af kan. Eigenlijk moet je zeggen dat elke keer dat hij eruit vliegt je te ver bent gegaan.
Overigens hoeft ombouw niet zoveel voor te stellen, ligt een beetje aan de constructie van de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:44

Kreeg ik maar dat ene voetje op de plank, meestal liep hij gewoon met mij mee. Dan staat hij stil en dan kan ik hem laten staan en als ik dan zeg, "kom maar", dan gaat hij in de 6e versnelling. Dat is pure angst en dat hoop ik weer er uit te krijgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:45

russel schreef:
Kreeg ik maar dat ene voetje op de plank, meestal liep hij gewoon met mij mee. Dan staat hij stil en dan kan ik hem laten staan en als ik dan zeg, "kom maar", dan gaat hij in de 6e versnelling. Dat is pure angst en dat hoop ik weer er uit te krijgen.

Hhhmmm, onduidelijk. Bedoel je nu dat het paard de wagen op vliegt of eraf??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:54

ikke schreef:
russel schreef:

Hhhmmm, onduidelijk. Bedoel je nu dat het paard de wagen op vliegt of eraf??

Hij vliegt eraf. Erop ging nadat het fout was gegaan nog wel, maar nu wil hij er ook niet meer op, maar als hij er op staat en hij mag er af, wacht wel netjes, gaat hij met een rotvaart en valt bijna achterover van de haast.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:06

Stukje bij beetje erop en eraf laden. 1 voetje erop en weer achteruit eraf. 2 voetjes erop en weer achteruit eraf. 3 voetjes, ... enz. Niet meteen in 1 keer helemaal naar boven en dan proberen om hem tegen te houden bij het achteruit naar beneden gaan. Die stap is nu te groot.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:08

tamary schreef:
Stukje bij beetje erop en eraf laden. 1 voetje erop en weer achteruit eraf. 2 voetjes erop en weer achteruit eraf. 3 voetjes, ... enz. Niet meteen in 1 keer helemaal naar boven en dan proberen om hem tegen te houden bij het achteruit naar beneden gaan. Die stap is nu te groot.

Juist, wij begrijpen elkaar. Dit had ik willen tikken, maar je bent me voor. Dank voor de moeite

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:54

Mijn pony is een x met zn benen op de laadklep gedonderd, waarna hij niet meer de trailer in wilde.
We hebben de trailer tussen de schutting gezet (Zodat hij er aan beide kanten niet langs kon) en geoefend...

Na veel oefenen gaat ie er nu in na 1 weigering en de 2e keer gaat ie erin. (vaag) maar we blijven volhouden dat ie in 1x gaat.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:16

Die van mij is er op een gegeven moment achterover uitgevallen omdat ie zo hard achteruit van de klep afliep. Npg geluk dat hij er alleen wondjes aan zijn rug aan had overgehoudem hij maakte zo'n smak. Trailerladen was daarvoor al een drama, door een soortgelijk akkefietje als waar jij het over hebt, maar werd daarna echt niet meer te doen. We hebben echt alles geprobeerd, maar een stapje erop ging goed, maar dan kwamen er 100 mega ren passen achteruit achteraan, niet goed voor onze zenuwen en niet goed voor het vertrouwen van het paard.

Na ruim een jaar proberen en alleen maar stressvolle situaties hebben we een trailer gekocht met voorlader, dus achter erin en aan de voorkant weer eruit. Was wel even een uitgave, maar we hebben nooit meer problemen gehad. Voor ons de ideale oplossing, maar misschien bij jullie niet nodig? Succes met oefenen en hoop echt voor je dat het weer goed gaat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 09:48

ikke schreef:
tamary schreef:

Juist, wij begrijpen elkaar. Dit had ik willen tikken, maar je bent me voor. Dank voor de moeite

Ga ik ook zo doen, maar ben bang geworden voor de ervaring die sansje heeft..

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 10:33

Angsten overwin je bij paarden alleen als ze datgene wat ze eng vinden als positief gaan ervaren...Beschik je over een ruimte met (schuif-)deuren waar je de trailer deels in kan rijden? Ehh vrachtwagen bedoel ik? Veelal als ze door hebben dat ze op de zijkand er niet langs kunnen willen ze wel doorstappen. Eenmaal in de vrachtwagen flink belonen, evt met wortel/brok of schouderklopje. Heb je ook al geprobeerd met een longeerlijntje erachter? Anders even t brandweerkorps bellen

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:04

Mijn paard is bij dreamstables geweest. Die had ook een trailertrauma, ging er zelfs niet op! Helaas zijn die nu failliet maar ik las laatst in de P&S een stuk over een andere vrouw die ook iets soortgelijks doet. Misschien is dat iets. Op de manier van Monty Roberts. De mijne is van zijn angst af gekomen. Gaat super goed!

ezzybezzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:53

Annemarie werkt samen met monty roberts, en is nu al een aantal keer bij ons op stal geweest voor 3 paarden met een trailerprobleem. En ik moet toegeven ze is geweldig, ze krijgt het echt voor elkaar, en ze geeft zulke goeie tips wat je zelf moet doen, ik zou echt contact met haar opnemen als ik jou was.
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:13

Heb je het adres van Annemarie voor mij?

ezzybezzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:22

ik zelf heb haar nummer niet, maar stuur een pb naar double_joy zij heeft het nummer, zeg maar dat je het van esther heb doorgekregen. Haar paard had ook een probleem met de trailer en het gaat nu super

succes!! en laat het eens weten als ze is geweest groetjes es

ezzybezzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:25

het is doublejoy, foutje