uit elkaar halen of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

uit elkaar halen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 15:49

heey

heb even een vraagje, nadat we nadal (welsh veulentje)hebben moeten inslapen.hebben we voor gezelschap voor mijn arabiertje van nu net 1 jaar een andere pony als gezelschap gehaald. een kruising shet van 1.09m van 6 jaar een ruin.
nu was t in t begin wat bijten na elkaar en schoppen enzo. maar van de week haalde ik shadi(arabiertje) uit de wei en hij zijn keel onder zijn hoofd lag t helemaal open(wondjes)nu dacht ik eerst misschien ergens aan open gehaald. maar nu had hij t eergister weer. nog meer open daar onder. en allemaal kal plekken op zijn hald en hoofd en korstjes enzo....
nu zitten ze in de wei wel regelmatig achter elkaar aan.en elkaar wat bijten enzo en steigeren naar elkaar..maar wil wel graag shadi heel houden. die bijt ook wel maar paskt m alleen bij zijn schoft en picco bijt en schopt shadi waar hij m maar te pakken krijgt.shadi schopt ook niet terug die bijt alleen wat.
ze staan nu een paar dagen uit elkaar. heb shadi even in de bak gezet zolang..
kan ik ze nu beter uit elkaar halen?of ze t uit laten vechten? misschien dat ze willen weten wie nu de baas is?wil alleen niet dat er straks iets ergs gebeurt...
nu gaan ze zondag naar een andere stal..zal ik vragen of ze appart kunnen of zouden jullie toch bij elkaar proberen?

van de week liep ik met shadi achter m langs en komt picco ineens gillend in zijn achteruit en trappen en slaan de hele tijd naar shadi...konder amper nog wegkomen zo ging hij tekeer..hij is niet echt bepaald lief.....

broadway

Re: uit elkaar halen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:54

deze combinatie past duidelijk niet, ik zou ze uitelkaar halen!

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:40

was het geen droes ofzo?

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 16:45

nee hij heeft m denk ik gewoon gebeten want heb m al vaker hem bij zijn keel zien pakken...nu hij appart staat zijn ze al weer aan t genezen. t was verder ook niet dik enzo

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:49

Ik zou ze persoonlijk uitelkaar halen. Zoals je zelf al aangeeft dat hij hem waarschijnlijk gebeten heeft dan is het denk ik duidelijk dat de combinatie niet zo goed samen gaat.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:11

Ik weet niet of ze echt vechten of spelen, spelen onderling gaat er natuurlijk ruwer aan toe dan dat wij het zouden willen zien.

De jongeren die bij elkaar staan op mijn vorige stal zaten ook weleens onder de plekjes en wondjes als ze weer in elkaar hapte en wegrenden terwijl er nog een paard in hing.

Moet zeggen dat mijn shet ook altijd in de achterbenen van mijn tink hangt, en ze kunnen het geweldig met elkaar vinden, zijn gewoon wat aan het spelen.

Misschien dat er iemand in de buurt is die eens kan kijken hoe ze samen zijn en of het spelen of echt gemeen is.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 08:08

Gewoon op je eigen gevoel afgaan.

Stoeien ziet er overigens altijd heel ruw uit, maar je ziet zelf of het echt gemeen is of niet.
Hier stijgeren ze ook naar elkaar, en bijten elkaar in de benen etc. Maar dat is echt stoeien!
Sommige mensen schrikken er echt van, maar het is heel normaal.
Ook hebben paarden te maken met rangorde, en sommigen willen continu bewijzen dat ze de baas zijn.

kiekpjot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:58

zoals wat anneke zegt ..
Als het nu echt gemeen uitziet lijkt het mij beter om ze uit elkaar te halen ..

Bij mijn paarden en shetten ging het gelijk goed
Maar dat ligt natuurlijk verschillend

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:36

Van stoeien enz. krijgen ze meestal geen echte verwondingen, hooguit een schrammetje. Bij jou lijkt het idd meer op vechten en dat is niet handig. Mogelijk dat als je ze voorlopig naast elkaar weidt en ze zo wel kunnen neuzen enz. dat het dan later beter gaat.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:39

ja, ik zou ze niet bij elkaar zetten beter een pony waar geen kale plekken enzo aanzitten dan een pony die 'half open' ligt heb je ook niet 2 weilanden(jes) naast elkaar zodat ze toch nog een beetje gezelschap hebben? of dat je d.m.v. een stuk stroomdraad het weiland door 2-en deeld? succes ermee iig!

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:48

Als ik het goed lees heb je ze pas een week bij elkaar staan? Als dat zo is, zijn ze waarschijnlijk nog aan het uitvechten wie werkelijk de baas is en houden ze allebei vol. Toen ik voor mijn fjord een shet erbij had gekocht was het ook vechten en ging het hard aan toe. M'n fjord had ook allemaal wondjes in haar hals en had ook overal korstjes, ze waren allebei flink toegetakeld. Nu ze hebben uitgevochten wie de baas is, gaat het perfect. Ze kunnen niet meer zonder elkaar.

Ik zou ze weer bij elkaar zetten, en ze het laten uitzoeken met z'n tweeen. Hier kan echt een aantal weken overheen gaan voordat het beter gaat.