Advies gevraagd, voederrantsoen van mijn 3-jarige..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dyyy

Advies gevraagd, voederrantsoen van mijn 3-jarige..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 15:48

Ik heb een drie jarige halfbloed en zijn rantsoen ziet er zo uit:

's ochtends 1.5kg sportbrok
na het rijden: kuil, hooi, zemelen en wortels (alles met mate )
's avonds: 1.5 kg sportbrok.

Nou wilde ik na het rijden nog een beetje muesli bij gaan voeren (stimix van Pavo, zonder haver).. Kan dit of gaat het dat teveel bij elkaar worden? Ik wil niet dat hij koliek of oid krijgt..

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:02

Pff, wat een hoeveelheid!
Mijn bijna 4 jarige staat op onbeperkt hooi en verder een halve kilo 's ochtends en 's avonds een halve kilo basisbrok.

Ik zou geen musli erbij doen!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:07

Dat hooi moet niet met mate, maar dat krachtvoer!! Dus veel meer hooi/kuil. Waarom wil je er nog meer krachtvoer bij gaan voeren?

Mijn paard krijgt zelfs maar 1,5 schep sportbrok per dag. Dat is de helft van jou krachtvoer. En hij is hartstikke energiek.

Zorg dat je hooi/kuil als basisrantsoen hebt en de brokken/muesli als toevoeging. Maar zeker niet andersom.

ellepel

Re: Advies gevraagd, voederrantsoen van mijn 3-jarige..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:13

waarom wil je muesli gaan bij voeren?

het ziet er anders uit, maar is zo'n beetje hetzelfde als gewoon brok...

ik vind inderdaad ook de hoeveelheid brok nogal veel, zeker voor een driejarige die nog maar zeer laag in de training staat en waarschijnlijk niet eens alles verbbruikt wat hij aan krachtvoer binnen krijgt....

ik zou wat meer hooi gaan geven, en als je perse toch muesli wilt gaan bijvoeren zou ik terug gaan naar 2x een kilo brok en een halve schep muesli.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:20

Ook hier grote twijfels bij slechts 1x per dag ruwvoer en 2x een grote portie brok.
De basis van voeren is ruwvoer en dat vul je aan met krachtvoer.

Mijn vierjarige krijgt:
08.00 hooi
08.30 halve schep basisbrok
12.30 kuil
13.00 halve schep natte zemelen met kwart basisbrok
17.00 hooi
17.30 halve schep basisbrok
22.00 wortels en hooi

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 16:34

Sonja schreef:
Ook hier grote twijfels bij slechts 1x per dag ruwvoer en 2x een grote portie brok.
De basis van voeren is ruwvoer en dat vul je aan met krachtvoer.

Mijn vierjarige krijgt:
08.00 hooi
08.30 halve schep basisbrok
12.30 kuil
13.00 halve schep natte zemelen met kwart basisbrok
17.00 hooi
17.30 halve schep basisbrok
22.00 wortels en hooi

Hij krijgt trouwens ook twee keer per dag hooi. Van mijn moeder die gaat 's ochtends altijd

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:12

Vind ik persoonlijk te weinig. Ik wil dat er de hele dag wat te knabbelen is; is veel beter voor de spijsvertering. O ja en ook eerst ruwvoer en dan een half uur later pas krachtvoer, daar hecht ik ook veel waarde aan.

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 17:20

Sonja schreef:
Vind ik persoonlijk te weinig. Ik wil dat er de hele dag wat te knabbelen is; is veel beter voor de spijsvertering. O ja en ook eerst ruwvoer en dan een half uur later pas krachtvoer, daar hecht ik ook veel waarde aan.

Ik had eerst een hooinet maar dat was niet zo een succes. Hij trok hem steeds eraf. Heb je dan misschien een tip? Hooinet, hooizak oid? Ik sta altijd open voor tips. Maar ajb geen commentaar meer op de hoeveelheid, ik regel dat niet.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:22

Het gaat er (in dit geval) eigelijk niet zozeer om hoe lang hij er mee bezig is, maar om de hoeveelheid. Dus dan ben ik vanaf dit moment uitgepraat...

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:26

Je vraagt om advies over het rantsoen, maar je regelt de hoeveelheid voer niet die je paard krijgt. Wat is dan het nut van dit topic

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:27

Dyyy schreef:
Sonja schreef:

Ik had eerst een hooinet maar dat was niet zo een succes. Hij trok hem steeds eraf. Heb je dan misschien een tip? Hooinet, hooizak oid? Ik sta altijd open voor tips. Maar ajb geen commentaar meer op de hoeveelheid, ik regel dat niet.

waarom niet gewoon los in de stal/wei op de grond?

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 18:12

Ibbel schreef:
Je vraagt om advies over het rantsoen, maar je regelt de hoeveelheid voer niet die je paard krijgt. Wat is dan het nut van dit topic

Daarom heb ik een slotje aan gevraagd, omdat ik zelf ook weet dta ik heel onlogisch bezig ben. Maar ik had getemt en krijg geen slotje. Sorry hoor..

[edit; stond 3x dezelfde quote in..]

Ik weet er ook nog niet zoveel vanaf en het zijn allemaal maar ideen. Ik wil zelf ook wat research doen. Maar hier mag een slotje op.