paard wordt dun als hij ouder wordt, moet hij dan meer eten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

amarinsjuh

paard wordt dun als hij ouder wordt, moet hij dan meer eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 20:21

Ik hoor van veel mensen dat mijn verzorg paar erg dun begint te worden (hij wordt een beetje oud)..Moet hij nouw meer brokken krijgen of moet ik het maar zo laten? Graag reacties
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 19-01-06 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel gecorrigeerd

DeSa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:25

Ik zou zijn tanden even na laten kijken, oudere paarden hebben vaak moeite met eten naar mate ze ouder worden

Selena87

Re: paard wordt dun als hij ouder wordt, moet hij dan meer e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:57

Meer ruwvoer dus hooi of kuilhooi voeren en idd de tanden na laten kijken

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:57

't Is denk ik gewoon net zoals oude mensen, die worden ook steeds magerder, ook al eten ze hetzelfde. Gewoon lekker wat ruwvoer, kuil! Maar niet veel meer brok geven.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:03

ik ga met de rest mee. laat zijn gebit nakijken.

en mocht dat inorde zijn dan zou ik meer kuilvoer of hooi voeren. en maismeel erbij er zit niet veel energie in maar vult wel enorm.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:09

Ik ben weinig origineel maar idd: eerst de tandarts.
Memuska wordt naarmate ze ouder wordt ook sneller mager. Ze krijgt, vooral in de wintermaanden, onbeperkt hooi. Om haar wat voller te laten worden krijgt ze ook slobber, bietenpulp en maïs bij.

joelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:51

Inderdaad, eerst de tandarts, onze oude pony van 26 krijgt jaarlijks een check-up.
In de wintermaanden wordt onze pony ook magerder. Wij voeren haar nu maismail bij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:01

Kom laat ik eens heel erg origineel zijn : De tandarts eens laten kijken.
Daarnaast grote hoeveelheden hooi (onbeperkt) en eventueel wat meer brok, maar ben hier heel voorzichtig mee.
Bij twijfel bel je gewoon even met je dierenarts voor advies, of vraag het hem als hij toch op stal is.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:19

Laat ik eens origineel zijn: er bestaat speciale brok voor senior paarden, waar meer vet in zit waar hij zijn calorien uit kan halen, meer vitamine B en C inzitten omdat het paard met gevorderde leeftijd het toch allemaal niet meer zo goed op kan nemen, en de verhouding calcium/phosphor anders is dan bij voer voor jongere paarden.

Naast het verzorgen van de tanden, zou je ook een soort slobber van de brok kunnen maken. Goed hooi is een must, maar als je paard tanden mist, kun je misschien overstappen op grasbrok.
Als je paard moeite heeft met het eten van gras, als je paard slecht kan bijten en kan kauwen omdat hij tanden kwijt is of zijn kiezen glad worden, zijn de voedingsstoffen toch toegankelijk.

Ik zou dus serieus naar je paard en je voer kijken, en eventueel overstappen op speciaal voer voor oudere paarden.

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:12

Ik zou hem niet steeds meer biks gaan geven, zit voornamelijk energie in en als ie niet meer zoveel werkt heeft ie dat niet nodig lijkt mij...
Dat ie altijd ruwvoer zoals hooi en kuil tot zijn beschikking heeft lijkt me wel verstandig, misschien evt. wat maïs?
En de tanden laten nakijken indd, maar das al wel gezegd

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:18

Je zou wel wat meer voer kunnne geven, maar vooral ruwvoer. Verder is het wel normaal dat oudere paarden wat invallen hoor.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:21

Ik zou ook voorzichtig zijn met zomaar meer brok te geven. Kan me het meest vinden in het antwoord van Cassidy