Zadel schuurt

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes0508

Zadel schuurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 19:23

Vorig jaar rond deze tijd begon het zadel aan de achterkant te schuren op de rug van mijn pony. Ze is 24, en heeft al een redelijk ingezakte rug. Ik ben toen naar een zadelpasser geweest en deze heeft me een ophoger gekocht voor onder het zadel zodat het weer goed lag.
Het ging een jaar lang goed, totdat ik gister opeens weer een lichte schuurplek ontdekte. Hoe kan dit nou?

De pony is nog hartstikke goed, ze springt super (kringkampioen L-D en thuis met gemak 1.20 m), vindt het ook hartstikke leuk en is nog steeds super fel. Het is niet een typisch oud beest dat in een hoekje weg staat te kwijnen ofzo..

Ik snap er niks van, dat het zadel nu wéér verkeerd ligt. Ik heb niet het idee dat het opeens weer slecht ligt ofzo.

Gewoon maar weer gaan passen?

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:41

Het zadel schuurt daar waar de rug niet beweegt, de haren weg. De hele rug hoort mee te bewegen. Met andere woorden: het lijkt erop dat je paard 1 of meerdere geblokkeerde rugwervels heeft. Haal er eens een osteopaat bij, die kan dat makkelijk verhelpen. Het kan zowiezo geen kwaad om een paard, zeker een op leeftijd eens te laten nakijken, om erger te voorkomen.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 00:46

Ben het eens met voorgaande post. Het kan echter ook nog aan je dekje liggen. M.n. de dekjes die geen mooie pasvorm hebben. Zelfs de anky-dekjes geven schuurplekken.

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:09

Het kan ook zijn omdat er juist geen druk op komt en dat het door de beweging weg schuurt of als je dekje omlaag trekt en zo schuut
Mijn merrie heeft het alleen in de winter die haren zijn dan brozer en tijden het verharen zijn ze ook gevoeliger

kazziamana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:41

Mijn vriendin haar pony had dit probleem ook. Bij het rijden legde ze een gelpad tussen de rug en het dekje. Bij haar werkte dit toch, misschien moet je het ook maar eens proberen, en zeker je dekjes eens nakijken.