Hey!! Mijn paard gaat altijd tegen mij aan schuren met z'n hoofd. Als met hem aan de hand loop, blijft hij tegen mijn arm of rug aanschuren en dit is dan heel moeilijk te stoppen. Hij doet het zo vaak dat ik niet geloof dat, dat komt door jeuk. Kan iemand mij mischien een andere oorzaak van dit gedrag geven?? Gr. saab
Schuren is een vorm van dominatie. Het paard dat hoger in rang staat mag schuren aan het paard (in dit geval jij) dat lager in rang staat. Mijn paard schuurde ook wel eens aan mij. Toen ben ik eens terug gaan schuren. Hij werd me toch kwaat. Bijten en schoppen Maar ik trok me er niks van aan en bleef schuren. Hij heeft daarna nog een paar keer geprobeert te schuren, maar nu laat hij het wel uit z'n hoofd.
Dit wist ik niet, dat het een vorm van dominatie was. Maar die van mij heeft het afgeleerd. Alleen als hij bezweet is wil hij het nog wel eens doen, maar dat ligt volgens mij aan het zweet.
Ik geef een tik als ze aan mij gaan schuren en dan ga ik vervolgens krabben waar ze jeuk hebben, is dat wel een goed manier? Als mijn paard zijn hoofdstel omheeft wil ik namelijk niet dat hij aan iets gaat schuren.