Als iemand van mijn paard valt, wie aansprakelijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

meisje333

Als iemand van mijn paard valt, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 17:35

Als ik bijvoorbeeld mijn paard ga verkopen en iemand anders rijdt op mijn paard en deze persoon valt van mijn paard af. Kan ik daarvoor aanspakelijk gesteld worden?

Valt dit dan onder de WA verzekering?
En is dit ook verzekerd als iemand zonder cap van mijn paard af valt? (kopers nemen vaak geen cap mee) of moet ik iemand dan verplichtten een cap op te zetten?

LDRD

Re: Als iemand van mijn paard valt, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:40

Als iemand eraf valt door een eigen gedraging van jouw paard dan ben jij aansprakelijk. Jouw schadevergoedingsverplichting kan geheel of gedeeltelijk komen te vervallen wanneer er sprake is van eigen schuld van de benadeelde. Het is erg van de situatie afhankelijk of er sprake zal zijn van eigen schuld.
Als iemand geen cap gedragen heeft, zal hij of zij wellicht eigen schuld toegerekend krijgen voor het letsel dat met het wel dragen van een cap voorkomen had kunnen worden.
Dit is gedekt onder jouw AVP verzekering (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren), tenzij er geen sprake van een particulier risico is maar een bedrijfsmatig risico. Ik neem aan dat je maar 1 paard hebt voor de hobby, dat is dus niet bedrijfsmatig.

Dit is het even in een notendop en je kan het van mij gerust aannemen, t is mijn werk al weer zo'n slordige 20 jaar.

Gilraen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:41

zonder cap zij en met cap jij als ik het goed heb

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:42

als ik van mijn verzorgpaard val en ik zit er zonder cap op.. is het hun verantwoordelijkheid(wegens verzekering,, en op eigen terein).. als ik met cap rij is het de zaak voor de verzekering

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:08

Volgens mij is het per verzekering verschillend of je voor een risicosport als paardrijden verzekerd bent. Wat ik begrepen heb is dat ook het verplicht dragen van een cap (wat wettelijk niet verplicht is) toch bij sommige verzekeringsmaatschappijen een voorwaarde is. Het beste kun je bij je verzekering informeren.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:39

vaak is het rijden op eigen risico, er zijn hier al wat topics over geweest met bokkers die in de verzekeringen zitten en het heel nauwkeurig kunnen vertellen.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:07

Jij bent verantwoordelijk voor de schade die jouw paard aan een ander toebrengt.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:33

De nederlandse wed is heel krom. Op het moment dat jij zegt, paard kiep je ruiter eraf en je paard doet het. Ben je NIET aansprakelijk.
Wanneer het paard de ruiter er op eigen houtje eraf gooit ben je WEL aansprakelijk. Je bent namelijk verantwoordelijk voor de gedragingen vanuit het paard zelf, niet door derden opgewekt.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 07:48

Barvrouwtje wat een kolder!
Als jij je paard opdracht geeft iemand eraf te gooien en hij doet het ben je 100% aansprakelijk!!!!! Alleen zal je AVP verzekering niet BETALEN omdat JIJ het NIET per ongeluk maar EXPRES hebt veroorzaakt, je bent dan ook strafbaar! Poging tot zware mishandeling of zelfs doodslag.

Verder heeft LDRD het prima verwoord!

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:22

Als iemand anders van jouw fiets valt ben jij dan ook aansprakelijk? Ach en laat ze anders eerst een verklaring ondertekenen.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:24

Maar die mensen kiezen er toch zelf voor om op je paard te gaan zitten? Ze willen hem immers kopen. Dan neem je toch zelf het risico?

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:43

Eigen risico inderdaad (kon er niet op komen)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:59

LDRD schreef:
Als iemand eraf valt door een eigen gedraging van jouw paard dan ben jij aansprakelijk. Jouw schadevergoedingsverplichting kan geheel of gedeeltelijk komen te vervallen wanneer er sprake is van eigen schuld van de benadeelde. Het is erg van de situatie afhankelijk of er sprake zal zijn van eigen schuld.
Als iemand geen cap gedragen heeft, zal hij of zij wellicht eigen schuld toegerekend krijgen voor het letsel dat met het wel dragen van een cap voorkomen had kunnen worden.
Dit is gedekt onder jouw AVP verzekering (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren), tenzij er geen sprake van een particulier risico is maar een bedrijfsmatig risico. Ik neem aan dat je maar 1 paard hebt voor de hobby, dat is dus niet bedrijfsmatig.

Dit is het even in een notendop en je kan het van mij gerust aannemen, t is mijn werk al weer zo'n slordige 20 jaar.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens! Wat je zegt zijn waarheden inderdaad, de regels over aansprakelijkheid bij dieren kloppen ja!

Het klopt meer bij een hond....

Maar....... Je weet als je gaat paardrijden dat het dier niet altijd doet wat je wil, dus ook dat je er af kan vallen. Hiervoor is de eigenaar van het dier dan niet automatisch aansprakelijk.
Overigens kan het ook liggen aan de evaring van de ruiter. Beschermende kleding heeft weer niets met aansprakelijkheid te maken, maar met schadeomvang/regeling. Dit kan je beperken door een cap te dragen.

Maaaaaar als je paard een idioot is die altijd iedereen erafgooit en jij zegt dit niet van te voren en de tegenpartij beland op de grond. Dan kan je wel aansprakelijk gesteld worden!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:54

Splinter schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens! Wat je zegt zijn waarheden inderdaad, de regels over aansprakelijkheid bij dieren kloppen ja!

Maar....... Je weet als je gaat paardrijden dat het dier niet altijd doet wat je wil, dus ook dat je er af kan vallen. Hiervoor is de eigenaar van het dier dan niet automatisch aansprakelijk.
Overigens kan het ook liggen aan de evaring van de ruiter. Beschermende kleding heeft weer niets met aansprakelijkheid te maken, maar met schadeomvang/regeling. Dit kan je beperken door een cap te dragen.

Maaaaaar als je paard een idioot is die altijd iedereen erafgooit en jij zegt dit niet van te voren en de tegenpartij beland op de grond. Dan kan je wel aansprakelijk gesteld worden!

Je moet goed lezen!
Als er schade ontstaat door een eigen gedraging van je paard dan bén je aansprakelijk. Dat is gewoon een feit. (art. 6: 179 BW).
De schádevergoedingsverplichting kán echter verminderen of zelfs geheel vervallen als er sprake is van 'eigen schuld' bij de benadeelde. Daar komt de ervaring van de ruiter, beschermende kleding en wat je allemaal kan bedenken om de hoek kijken.
En als je een idiote knol hebt en je zegt dat het de braafste van stal is dan zal eigen schuld van de benadeelde natuurlijk niet snel opgaan als hem volledig onduidelijk is waar hij of zij precies op is gaat zitten. Overigens ben je dan ook nog eens op grond van een heel ander artikel óók aansprakelijk, maar dat gaat te ver om hier te bespreken.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:03

Het oude feit: ervoor verzekerd zijn is iets heel anders dan ergens voor aansprakelijk zijn.

Voorbeeld: je hebt GEEN AVP( aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) afgesloten, die €40,00 kon je beter besteden en je hebt toch nooit iets.

Op een kwade dag springt je hond over het hek met de buren en bijt 10 kippen dood. Niet verzekerd, maar je moet zeker betalen!
Jouw hond, jouw probleem.

Of een verzekering uitbetaald ligt aan de polisvoorwaarden. Maar als een AVP verzekering niet betaald wil dat echt niet zeggen dat je niet aansprakelijk bent, alleen zul je het dan uit je eigen portomonnee moeten betalen.

UrbanL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:43

De eigenaar is ten ALLE tijden verantwoordelijk voor zijn paard. Ook al ben je er niet bij. Als bv iemand je stal ingaat en je paard valt hem aan ben jij als nog verantwoordelijk. Helaas maar waar dus.

Als iemand op jou paard zit en die pest hem waardoor hij bv onberekenbaar wordt en die persoon valt eraf is er natuurlijk altijd discussie mogelijk. ALLEEN ben je wel als eigenaar verantwoordelijk en hoor je op tijd in te grijpen om oingelukken te voorkomen.

Hele verhaal heeft niets met cap te maken dat is alleen een soort bescherming. In al die jaren dat ik rij en ongelukken heb gehad was het nooit mijn hoofd maar andere dingen.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:48

Maar ik rijd dus een paard voor iemand anders, die nog wel eens vreemd gedrag wil vertonen , als ik er dan af val en ik krijg iets ernstigs. Moet de eigenaresse het dan met haar verzekering gaan regelen? Of is dat alleen als ik kwaad zou willen (wat dus niet het geval is, ik vind dat het gewoon mijn eigen risico is om op dat paard te stappen)?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:55

Bel even naar je verzekering!
Ik heb een aantal verzorgsters, dus heb mijn verzekering goed hoog afgesloten. Wel heb ik gezegd dat het voor eigen risico is - wat misschien wel niet zo is, omdat het van de situatie afhangt, maar ze houden er wel rekening mee!
Ook het dragen van een cap is bij mij verplicht.Ik wil namelijk niet dat bij mij op het erf iemand z'n kop in 2en valt (ofzo)

Bij de verkoop van mijn paardje heb ik ook de cap verplicht! Voor ze kwamen kijken heb ik gezegd dat ze een cap op moeten bij het rijden....Dat was totaal geen probleem!

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:59

Even ter aanvulling hierop: bij mijn bijrijds sta ik bij ingeschreven in de verzekering van hun paarden, als "tweede ruiter" ofzo, ik weet niet hoe het precies zit. Dat is in elk geval voor als ik ga buitenrijden en het paard trapt bv tegen een auto, dan telt de verzekering aan derden. Maar hoe zit dat dan als ik er af val? Valt dat onder hun verzekering omdat ik bij in hun polis sta? Of kan ik enkel terugvallen op mijn eigen verzekering (heb zo'n speciale polis hier voor "gevaarlijke sporten" )

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:01

Barvrouwke schreef:
De nederlandse wed is heel krom. Op het moment dat jij zegt, paard kiep je ruiter eraf en je paard doet het. Ben je NIET aansprakelijk.
Wanneer het paard de ruiter er op eigen houtje eraf gooit ben je WEL aansprakelijk. Je bent namelijk verantwoordelijk voor de gedragingen vanuit het paard zelf, niet door derden opgewekt.

*gaat paard trainen*

Nee helaas barvrouwke zo werkt het niet

UrbanL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:12

WendyK schreef:
Maar ik rijd dus een paard voor iemand anders, die nog wel eens vreemd gedrag wil vertonen , als ik er dan af val en ik krijg iets ernstigs. Moet de eigenaresse het dan met haar verzekering gaan regelen? Of is dat alleen als ik kwaad zou willen (wat dus niet het geval is, ik vind dat het gewoon mijn eigen risico is om op dat paard te stappen)?

Eigen zou je het dan op papier moeten zetten dat op het moment dat je eraf valt het je eigen risico is (dit dan voor de eigenaar).

Als ik weet dat mijn paard raar kan doen bij bepaalde ruiters dan komen die niet eens OP mijn paard. Ben niet helemaal gek ik met de problemen en de kans dat mijn paard over de rooie is.

Toen Leys mijn vingertopje eraf beet was hij nog niet van mij (proefperiode). Ik heb de eigenaar nooit aansprakelijk gesteld omdat ik dat niet nodig vond het was ook mijn eigen schuld. Het is nooit een verzekeringskwestie geweest maar ik kan mij zo voorstellen als je van je paard valt met je cap op de stenen en je loopt zwaaar letsel op dat je ouders of vriend toch de eigenaar aansprakelijk gaan stellen. Daarom van belang dit goed te regelen met je verzekering.

De ruiters van Leys nu mogen ook niet met hem naar buiten zonder dat ik erbij ben puur om dit risico.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:36

Het gedrag van het paard komt niet door mij hoor....

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:39

is ook afhankelijk van leeftijd van ruiter en of er een geldbedrag wordt betaald om op het paard te zitten.(zo is t mij uitgelegd door mijn verzekring)

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:44

Citaat:
ik kan mij zo voorstellen als je van je paard valt met je cap op de stenen en je loopt zwaaar letsel op dat je ouders of vriend toch de eigenaar aansprakelijk gaan stellen. Daarom van belang dit goed te regelen met je verzekering.

Dan moet je wel, want zoiets kun je niet zelf meer betalen...
Dus zorg dat je goed verzekert bent!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:22

LDRD schreef:
Splinter schreef:

Je moet goed lezen!
Als er schade ontstaat door een eigen gedraging van je paard dan bén je aansprakelijk. Dat is gewoon een feit. (art. 6: 179 BW).
De schádevergoedingsverplichting kán echter verminderen of zelfs geheel vervallen als er sprake is van 'eigen schuld' bij de benadeelde. Daar komt de ervaring van de ruiter, beschermende kleding en wat je allemaal kan bedenken om de hoek kijken.
En als je een idiote knol hebt en je zegt dat het de braafste van stal is dan zal eigen schuld van de benadeelde natuurlijk niet snel opgaan als hem volledig onduidelijk is waar hij of zij precies op is gaat zitten. Overigens ben je dan ook nog eens op grond van een heel ander artikel óók aansprakelijk, maar dat gaat te ver om hier te bespreken.

Jij moet goed lezen Ik zeg dat je gelijk hebt, Maar....In principe ben je aansprakelijk voor het eigen gedraging dier, maar als JIJ op een Paard gaat zitten dan weet je dat zo'n dier kan schrikken ed.

Dus waar hebben we het over? We geven elkaar al gelijk, ik vul het alleen wat aan Vandaar dat ik het niet 'helemaal' met je eens was Misschien heb ik het verkeerd opgeschreven/of jij verkeerd opgevat

En daarnaast Wie eist die bewijst (even ter aanvulling voor de ts)