Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
LDRD schreef:Als iemand eraf valt door een eigen gedraging van jouw paard dan ben jij aansprakelijk. Jouw schadevergoedingsverplichting kan geheel of gedeeltelijk komen te vervallen wanneer er sprake is van eigen schuld van de benadeelde. Het is erg van de situatie afhankelijk of er sprake zal zijn van eigen schuld.
Als iemand geen cap gedragen heeft, zal hij of zij wellicht eigen schuld toegerekend krijgen voor het letsel dat met het wel dragen van een cap voorkomen had kunnen worden.
Dit is gedekt onder jouw AVP verzekering (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren), tenzij er geen sprake van een particulier risico is maar een bedrijfsmatig risico. Ik neem aan dat je maar 1 paard hebt voor de hobby, dat is dus niet bedrijfsmatig.
Dit is het even in een notendop en je kan het van mij gerust aannemen, t is mijn werk al weer zo'n slordige 20 jaar.
Splinter schreef:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens! Wat je zegt zijn waarheden inderdaad, de regels over aansprakelijkheid bij dieren kloppen ja!
Het klopt meer bij een hond....![]()
Maar....... Je weet als je gaat paardrijden dat het dier niet altijd doet wat je wil, dus ook dat je er af kan vallen. Hiervoor is de eigenaar van het dier dan niet automatisch aansprakelijk.
Overigens kan het ook liggen aan de evaring van de ruiter. Beschermende kleding heeft weer niets met aansprakelijkheid te maken, maar met schadeomvang/regeling. Dit kan je beperken door een cap te dragen.
Maaaaaar als je paard een idioot is die altijd iedereen erafgooit en jij zegt dit niet van te voren en de tegenpartij beland op de grond. Dan kan je wel aansprakelijk gesteld worden!
, als ik er dan af val en ik krijg iets ernstigs. Moet de eigenaresse het dan met haar verzekering gaan regelen? Of is dat alleen als ik kwaad zou willen (wat dus niet het geval is, ik vind dat het gewoon mijn eigen risico is om op dat paard te stappen)? 
) Barvrouwke schreef:De nederlandse wed is heel krom. Op het moment dat jij zegt, paard kiep je ruiter eraf en je paard doet het. Ben je NIET aansprakelijk.
Wanneer het paard de ruiter er op eigen houtje eraf gooit ben je WEL aansprakelijk. Je bent namelijk verantwoordelijk voor de gedragingen vanuit het paard zelf, niet door derden opgewekt.
WendyK schreef:Maar ik rijd dus een paard voor iemand anders, die nog wel eens vreemd gedrag wil vertonen, als ik er dan af val en ik krijg iets ernstigs. Moet de eigenaresse het dan met haar verzekering gaan regelen? Of is dat alleen als ik kwaad zou willen (wat dus niet het geval is, ik vind dat het gewoon mijn eigen risico is om op dat paard te stappen)?

Citaat:ik kan mij zo voorstellen als je van je paard valt met je cap op de stenen en je loopt zwaaar letsel op dat je ouders of vriend toch de eigenaar aansprakelijk gaan stellen. Daarom van belang dit goed te regelen met je verzekering.
LDRD schreef:Splinter schreef:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens! Wat je zegt zijn waarheden inderdaad, de regels over aansprakelijkheid bij dieren kloppen ja!
Het klopt meer bij een hond....![]()
Maar....... Je weet als je gaat paardrijden dat het dier niet altijd doet wat je wil, dus ook dat je er af kan vallen. Hiervoor is de eigenaar van het dier dan niet automatisch aansprakelijk.
Overigens kan het ook liggen aan de evaring van de ruiter. Beschermende kleding heeft weer niets met aansprakelijkheid te maken, maar met schadeomvang/regeling. Dit kan je beperken door een cap te dragen.
Maaaaaar als je paard een idioot is die altijd iedereen erafgooit en jij zegt dit niet van te voren en de tegenpartij beland op de grond. Dan kan je wel aansprakelijk gesteld worden!
Je moet goed lezen!
Als er schade ontstaat door een eigen gedraging van je paard dan bén je aansprakelijk. Dat is gewoon een feit. (art. 6: 179 BW).
De schádevergoedingsverplichting kán echter verminderen of zelfs geheel vervallen als er sprake is van 'eigen schuld' bij de benadeelde. Daar komt de ervaring van de ruiter, beschermende kleding en wat je allemaal kan bedenken om de hoek kijken.
En als je een idiote knol hebt en je zegt dat het de braafste van stal is dan zal eigen schuld van de benadeelde natuurlijk niet snel opgaan als hem volledig onduidelijk is waar hij of zij precies op is gaat zitten. Overigens ben je dan ook nog eens op grond van een heel ander artikel óók aansprakelijk, maar dat gaat te ver om hier te bespreken.
Ik zeg dat je gelijk hebt, Maar....In principe ben je aansprakelijk voor het eigen gedraging dier, maar als JIJ op een Paard gaat zitten dan weet je dat zo'n dier kan schrikken ed.
Vandaar dat ik het niet 'helemaal' met je eens was
Misschien heb ik het verkeerd opgeschreven/of jij verkeerd opgevat
(even ter aanvulling voor de ts)