passoa longeerteugel/riemen/set(hoeheethet!)...ervaring???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn76

passoa longeerteugel/riemen/set(hoeheethet!)...ervaring???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 15:52

Een vraagje..ik heb een 10 jarige staan, is een heel verhaal maar het gaat er om dat ie klinische HKO heeft...we hebben hem dankzij Natuurlijk bekappen weer aan de praat gekregen..en het gaat zo goed dat ik al bezig bent met conditie opbouwen..nu is die wat scheeft en moet ie nog meer z'n kontje gaan gebruiken..kom aub niet aan met AdB of curcussen rechtrichten..dit paard is niet van mij en de eigenaar wil daar niet aan...Dus blijft er maar 1 ding over en dat is zelfs eens kijk wat de mogelijkheden zijn..Dubbele longe kan ik niet en ik ken niemand(dit schijnt ook goed te helpen bij scheve paarden)..Maar ik heb begrepen dat een passoa longeergebeuren ook goed helpt

Heeft iemand daar ervaring mee??...en wat kan je me daarover vertellen.

Moet er bij vertellen dat er nog niet op dit paardje wordt gereden, zoals het nu gaat zit dat er nog wel in..maar we houden het voor nu op grondwerk..we zijn heel positief over hem en wat we wilde bereiken hebben we al gedaan en dat is pijn/kreupelvrij lekker op de wei lopen maar het gaat nu zo goed dat er meer mogelijkheden zijn...

VERTELLL!!!!..als je tips heb en ervaring met dat bovengenoemde ding!;-)

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:54

RT -> VMR

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 01:13

Bedoel je dan m.b.t. pessoa en hoefkatrol of een pessoa in het algemeen?
En wat wil je precies weten? Wat een pessoa is, hoe die werkt of wat de resulaten zijn, enz.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 08:15

wat een pessoa is?...wat voor doel en waarom die gebruikt wordt, resultaten..eigenlijk alles dus....

ervaringen zou ik ook erg blij mee zijn

ik probeer namelijk eens te kijken wat de mogelijkheden zijn binnen mijn kunnen

alvast bedankt!

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:53

ik zou je de pesoa wel aan raden. maar doe wel voorzichtig met je paard. de lijn achter hem daar kunnen ze nog wel eens flink tegen bokken

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:35

Ik heb de pessoa destijds aangeschaft om mijn (ietwat overbouwde) 3 jarige sterker te krijgen in haar rug, en haar soepeler te maken en een beter eigen evenwicht te laten ontwikkelen. Dit voordat ik erop ging rijden, zodat ze sterk genoeg zou zijn om mij te dragen.

Bij mij en mijn paard heeft het gigantisch goed werk gedaan.
Ze is er heel sterk door geworden, loopt netjes rechte lijnen en buigt nu goed in in wendingen. Ze gebruikt haar achterhand nu, niet alleen tijdens het rijden, maar ook als je haar losgooit.
In het begin viel ze op de voorhand en viel ze om in wendingen, nu draagt ze haar staart en zet erg goed onder en wend lekker!. Ze is ondertussen 4 en word nu zo'n 4/5 maanden gereden.

De pessoa is niets meer als een touwtje achter de achterhand langs, en een touwtje van achterhand naar bit, zodat ze gestimuleerd worden hun lichaam wat meer 'bij elkaar' te houden.
Sommige paarden kunnen er gigantisch van gaan bokken, maar de meeste zijn in het begin alleen wat bangig en ontspannen al vrij snel.
De eerste keer zal je hem vrij los moeten zetten zodat ze eerst kunnen wennen, ik zou in het begin ook alleen de lang en laag stand gebruiken (waarbij het touwtje dus door het bit en dan tussen hun benen word bevestigd) Het bontje achter de kont moet vrij hoog, maar het is meestal even proberen waar je paard het beste op reageerd.

Goed longeren is alsnog wel belangrijk, het paard moet namelijk wel actief lopen, maar niet over tempo en wel kunnen ontspannen.
Wat bij de mijne goed helpt om haar zo te krijgen is haar laten joggen, en dan een flinke draf vragen, dan weer joggen enz. Zo gaat ze diep ondertreden en worden haar passen steeds ruimer.

overigens noemen ze het meestal een pessoa hulp/longeer teugel.

Wat wel heel belangrijk is, bouw het rustig op, het is vrij zwaar voor een paard (zeker in het begin) en laat hem ook goed in en uitlopen, om spierpijn te voorkomen.
Hier wat fotos:
Eerste keer aan de pessoa (alles nog heel los, paard vond het dood eng :p):
http://oege.ie.hva.nl/~lassch07/PICT0009.JPG
En de draf nog lekker op de voorhand:
http://oege.ie.hva.nl/~lassch07/PICT0112.JPG

De tweede keer, met al meer ontspanning:
http://oege.ie.hva.nl/~lassch07/drafrechtsom1.JPG

En dit is weer een paar keer verder, achterhand al veel meer eronder:
http://oege.ie.hva.nl/~lassch07/Flowersite/DSCN1621.jpg

En ter vergelijking hoe ze is gaan lopen,
Zo liep ze in het begin los, in draf, als ze in 'showy mood' was:
http://oege.ie.hva.nl/~lassch07/Flowerwit1.jpg

En deze is recent (kwalitatief niet zo denderend, maar wel te zien:
http://oege.ie.hva.nl/~lassch07/Flowerwinter28.JPG

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:43

hoelang heb je haar ermee gelongeerd? en altijd lang en laag?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:30

Ik snap niet waarom de eigenaar niet wil dat zijn paard, nu het gelukt is om het weer op de rail te krijgen, ook heel blijft en rad bijft lopen.
Een scheef paard zul je met pessoa niet recht kunnen krijgen. Dat recht rijden zul je toch echt vanuit het zadel moeten oplossen. En als de ruiter niet in staat is om zijn paard recht te rijden, kun je er op wachten dat het probleem weer terugkomt.

Dus mijn advies is: longeren kan en mag, pessoa kan en mag, maar Antoine de Bodt (of iemand anders die de ruiter kan leren het paard recht te richten) is de enige langdurige remedie.

Veel wijsheid toegewenst.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:32

Kan mijn vorige post niet meer editten, dus daarom even dit: ik vind de instelling om een 10 jarig paard meteen maar met pensioen te sturen terwijl er alternatieven zijn eigenlijk een beetje voorbarig. Als je wilt dat hij pijnvrij loopt en blijft lopen, maar verder niet meer wilt rijden, gooi hem dan meteen het land op en ga hem niet pesten met longeren en pessoa's....

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 08:01

..dan moet je eerst wel de alternatieven weten ..Er is hier zoveel mogelijk gedaan om een paardje aan het lopen te krijgen, al was het maar voor zichzelf om een pijnvrij leventje te hebben..dus ik vind jou antwoord eigenlijk een beetje kort door de bocht..sommige paarden zijn nu eenmaal voor het ongeluk geboren, zo ook Guito..we hadden echt alles geprobeerd maar het mocht allemaal niet baten..Tot we vorig jaar in aanraking kwamen met Natuurlijk bekappen..ons doel was dat als hij maar geen pijn had, dan kon die lekker bij ons blijven(kan me daar niets in voorstellen wat fout is)..en laten we eerlijk zijn..wie laat er tegenwoordig nog een paard staan, waar je niet op kan rijden????....die was aangeschaft voor de sport!..maar goed..we kwamen op NB en het ging zo goed..tja, dan mag je je droom best verleggen, dan mogen we best wel eens proberen om hem weer eens in conditie te krijgen en om vervolgens eens te kijken of we er eens een buitenritje op kunnen maken..zonder dat we gelijk gaan gooien met een AdB en daarbij vind ik het weer niet fair om op een paard te gaan zitten die al meerdere jaren stil staat, het paardje mag van mij wel weer eens wat meer spieren en conditie krijgen...we(ik)..bekijken het stap voor stap, zodoende hier de vraag wat een passoa doet

dus bedankt voor je advies maar erg flauw aangezien je al een oordeel geeft zonder dat je naar zn verleden vraagt..dus ook niet weet.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 08:03

Toydoll schreef:
Ik heb de pessoa destijds aangeschaft om mijn (ietwat overbouwde) 3 jarige sterker te krijgen in haar rug, en haar soepeler te maken en een beter eigen evenwicht te laten ontwikkelen. Dit voordat ik erop ging rijden, zodat ze sterk genoeg zou zijn om mij te dragen.

Bij mij en mijn paard heeft het gigantisch goed werk gedaan.
Ze is er heel sterk door geworden, loopt netjes rechte lijnen en buigt nu goed in in wendingen. Ze gebruikt haar achterhand nu, niet alleen tijdens het rijden, maar ook als je haar losgooit.
In het begin viel ze op de voorhand en viel ze om in wendingen, nu draagt ze haar staart en zet erg goed onder en wend lekker!. Ze is ondertussen 4 en word nu zo'n 4/5 maanden gereden.

De pessoa is niets meer als een touwtje achter de achterhand langs, en een touwtje van achterhand naar bit, zodat ze gestimuleerd worden hun lichaam wat meer 'bij elkaar' te houden.
Sommige paarden kunnen er gigantisch van gaan bokken, maar de meeste zijn in het begin alleen wat bangig en ontspannen al vrij snel.
De eerste keer zal je hem vrij los moeten zetten zodat ze eerst kunnen wennen, ik zou in het begin ook alleen de lang en laag stand gebruiken (waarbij het touwtje dus door het bit en dan tussen hun benen word bevestigd) Het bontje achter de kont moet vrij hoog, maar het is meestal even proberen waar je paard het beste op reageerd.

Goed longeren is alsnog wel belangrijk, het paard moet namelijk wel actief lopen, maar niet over tempo en wel kunnen ontspannen.
Wat bij de mijne goed helpt om haar zo te krijgen is haar laten joggen, en dan een flinke draf vragen, dan weer joggen enz. Zo gaat ze diep ondertreden en worden haar passen steeds ruimer.

overigens noemen ze het meestal een pessoa hulp/longeer teugel.

Wat wel heel belangrijk is, bouw het rustig op, het is vrij zwaar voor een paard (zeker in het begin) en laat hem ook goed in en uitlopen, om spierpijn te voorkomen.
Hier wat fotos:
Eerste keer aan de pessoa (alles nog heel los, paard vond het dood eng :p):
http://oege.ie.hva.nl/~lassch07/PICT0009.JPG
En de draf nog lekker op de voorhand:
http://oege.ie.hva.nl/~lassch07/PICT0112.JPG

De tweede keer, met al meer ontspanning:
http://oege.ie.hva.nl/~lassch07/drafrechtsom1.JPG

En dit is weer een paar keer verder, achterhand al veel meer eronder:
http://oege.ie.hva.nl/~lassch07/Flowersite/DSCN1621.jpg

En ter vergelijking hoe ze is gaan lopen,
Zo liep ze in het begin los, in draf, als ze in 'showy mood' was:
http://oege.ie.hva.nl/~lassch07/Flowerwit1.jpg

En deze is recent (kwalitatief niet zo denderend, maar wel te zien:
http://oege.ie.hva.nl/~lassch07/Flowerwinter28.JPG

bedankt voor het uitgebreide verslag!!!..hier heb ik tenmiste wat aan!!!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:47

Ik kan me voorstellen dat je het flauw vindt dat ik kritiek geef, en dat je me erg cru vindt overkomen. Maar juist omdat het zo lang heeft geduurd voorat het paard pijnvrij kon lopen, zou ik het persoonlijk het risico niet willen lopen dat door geklooi (excusez le mot) van mijn kant de boel weer teniet wordt gedaan. Wat jij met AdB smijten vindt, is in mijn ogen het opzoeken van een vakman, teneinde de fouten die ik eventueel zou kunnen maken, die het paard in zijn revalidatie een heel eind terug zouden kunnen zetten of het paard eventueel zijn leven zou kunnen kosten, te voorkomen. Want ook AdB zegt dat je moet rijden, alleen dat je anders moet rijden, omdat ook hij ziet dat een paard gebruikt moet kunnen worden en kunnen blijven worden als hij dat aankan. Ongeacht zijn conditie, want dat valt op te bouwen. Ik heb paarden met doorgezakte rug en geen conditie bij hem gezien, de conditie kun je beter opbouwen vanuit het zadel. Maar doe het dan wel goed. Beetje longeren met of zonder pessoa (Passoa is een drankje ) doet meer kwaad dan goed.

Als jij je door dit antwoord op je ziel getrapt voelt, ligt dat aan jou. Ondanks dat ik het paard niet ken, heb ik in dit geval alleen het welzijn van het paard in het achterhoofd.

Maar goed: zoals het spreekwoord gaat: je kunt een paard wel naar het water leiden, maar je kunt hem niet dwingen om het te drinken. In dit geval: succes ermee.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 07:43

bedankt nog voor je antwoord maar zoals bij vele mensen hebben wij een verschil van mening en nee, ik voel me daardoor niet op mn ziel getrapt..maar mensen zijn mensen, met allemaal een andere visie en een andere manier van paarden houden...zo ook wij

Helaas is het zo dat ik van AdB goede dingen hoort maar ook een hoop slechte dingen..maar dit is een discussie die zo eindeloos is als anky en haar manier van rijden, je zal altijd mensen houden die het anders zien en dat is hun goed recht

maar neem 1 ding dan van me aan, Guito is een zeer vrolijk paard, staat elke dag lekker buiten bij zn maatjes,krijgt elke dag zn aandacht, krijgt goed te eten en dat kunnen er al vele niet zeggen.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 07:59

Ik denk dat je veelal positieve ervaringen met de pessoa teugel zult krijgen, en ik dacht in eerste instantie ook wat een wonderding. Daar ben ik alleen wel van teruggekomen. Als een paard in de gaten heeft hoe hij eronderuit kan komen danwel zichzelf kan compenseren, schiet je er niets mee op! Ik ben met dat ding gaan longeren ter ondersteuning van revalidatie van Kissing Spine, puur om mijn paard sterker te krijgen, ronder op zijn rug, en zijn achterhand meer te laten doen. Dit ging destijds niet tijdens het rijden.

In eerste instantie leek Harm dit ook goed op te pakken, voor het oog zag het er "goed werkend" uit, echter wat ik niet goed kon zien in de longeerring was dat hij blijkbaar om zichzelf te compenseren, met zijn hoofd en hals behoorlijk scheef ten opzichte van zijn lijf ging lopen, dit werd pas goed duidelijk toen ik er weer op kon gaan rijden. Toen ben ik erop gaan letten en al snel werd duidelijk wat Harm deed, zodra ik hem aan het werk zette met de pessoa trok hij iets scheef weg, en dat ding blijft gewoon scheef meegaan met hem!!! Je zult dan alsnog dubbele lijnen eraan moeten zetten om hem recht te gaan krijgen. In mijn ogen kan hij achter nog zo mooi ondertreden en doorlopen, maar als hij dat aan de voorkant "oplost" door scheef/gekanteld te gaan lopen, schiet je er dus echt niets mee op!

Ik longeer er dus ook niet meer mee, doe mij de touwtjes maar, kan hij proberen zich scheef te trekken wat hij wil, maar dat lukt dus niet meer.......

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 08:52

dank je wel voor je antwoord...mmmmmmm...ik heb stof om over na te denken...Waarschijnlijk moet ik gewoon eens de kennissenkring af om te kijken of er iemand genoeg ervaring heeft met een dubbele longe...

en iid, een paar jaar geleden hoorde je iedereen over de pessoateugel en nu eigenlijk niemand meer..zegt genoeg zou je denken....

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 00:15

Dimitri schreef:
Helaas is het zo dat ik van AdB goede dingen hoort maar ook een hoop slechte dingen..maar dit is een discussie die zo eindeloos is als anky en haar manier van rijden, je zal altijd mensen houden die het anders zien en dat is hun goed recht

Je zult altijd voor- en tegenstanders van een methode tegenkomen. Uiteindelijk beslissen of het voor jullie (je paard en jouw) werkt kun je alleen zelf.
En AdB verteld niets nieuws, als je iemand kunt vinden die hetzelfde doet, ben je iig een stuk goedkoper uit (en heb je niet met AdB lopen smijten)

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:31

daffodil schreef:
.......

Ik heb mijn paard voordat ik haar ingereden heb veel gelongeerd met de pessoa, maar ik heb er (net als dat je longeerd zonder pessoa) wel hard aangewerkt dat ze recht blijft en dus niet kanteld en/of 'ontspoort'. Maar ik ben haar wel vrij snel ook gaan rijden, wel heel rustig opbouwend.
Voor de rest de paarden waarbij we het nu gebruiken worden ook gewoon gereden, maar het zou goed kunnen zijn dat het dan niet geschikt voor een paard die je niet onder het zadel hebt.