Wat cijfertjes over calorieverbruik te paard gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MiepprinZ

Wat cijfertjes over calorieverbruik te paard gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 14:26

Voor een column die ik voor school moet schrijven heb ik wat cijfertjes nodig over het calorie gebruik tijdens paardrijden.

Mn titel is dat Paardrijden wel degelijk een sport is

Wat ik ook erin wil zetten is dat het niet alleen om paardrijden gaat maar ook om uitmesten, vegen enzovoorts!

Alle cijfertjes en andere dingen van belang zijn welkom!!

Alvast bedankt!

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:55

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:06

voedingscentrum ofzoo ??

deedee19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:51

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:32

tuurlijk is paardrijden een sport, en een ieder wie dat niet vindt gewoon een keertje uitnodigen om een stukje te gaan rijden.
plus: je kunt er prijzen mee winnen, dat kun je met fitness niet. meer sport dan fitness dus

claire_star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:03

Misschien dat als je zelf gaat paardrijden dat je een horloge met hartslag band om kunt doen waar ook het aantal calorieën op worden weer gegeven zodat je makkelijk kunt zien in hoeveel tijd hoeveel calorieën je kwijt raakt.

ramira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:10

MiepprinZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 01:20

Paardrijden is geen sport?
Al 15 jaar rijd ik inmiddels met heel veel plezier paard. Regelmatig vragen mensen in mijn omgeveing; “Doe je ook aan sport?” En ik antwoord met; “Ja, ik rijd paard”. Dan gaan ze of lachen, of hard lachen en in enkele gevallen zelfs heel hard lachen en kunnen ze nog net proestend uitbrengen dat paardrijden geen sport is.

Het begon al op de basisschool bij de twee jaarlijkse bezoek aan de schoolarts. Ook daar stak dezelfde vraag steeds de kop op, veel commentaar kreeg ik toen nog niet omdat ik naast het rijden ook nog 3 keer in de week zwom. Maar na de overstap naar de middelbare school moest het zwemmen wijken voor nog fanatieker paardrijden en zo kwam het eerste commentaar van de schoolarts in de eerste klas. “Paardrijden is geen sport, het paard is tenslotte degene die werkt jij niet… “ Logische reactie als je nog nooit op een paard hebt gezeten en echt denkt als je naar Anky van Grunsen kijkt dat het paard het uit zichzelf doet.

In de derde klas van VWO kwam weer dezelfde vraag, met hetzelfde antwoord boven drijven tijdens het bezoekje. Dit keer had ik geluk, de assistente reed zelf ook paard, en zij steunde mij in mijn opvatting dat paardrijden wel degelijk een sport is! De schoolarts was niet te overtuigen, ook een uitnodiging om een keer mee te gaan werd afgeslagen met een “ja ja, is wel goed”. Later sprak ik de assistente nog en t was er tot op dat moment nog niet van gekomen om met de schoolarts te gaan rijden. Misschien zag de schoolarts in dat paardrijden wel degelijk intensiever is als bijvoorbeeld wandelen, surfen, tafeltennis en zelfs turnen!

Turnen en surfen zijn bezigheden die wel degelijk als sport worden gezien, maar waar sprake is van minder calorieverbruik, en willen we juist met sporten naast het behalen van goede resultaten, ook niet zoveel mogelijk energie, en zo dus calorieën verbruiken?
Schaken en biljarten worden ook als sport gezien… en daar wordt nog niet eens de helft aan calorieën verbruikt als bij het paardrijden! En niemand die aan het feit twijfelt of dat wel sporten zijn!

Om af te vallen denk ik niet dat paardrijden de juiste sport is, het is goed om je gewicht op peil te houden. Maar als je echt wil afvallen, denk ik dat je meer succes zult hebben met hardlopen, squashen of racefietsen. Bijkomend detail is dat het ook nog vele malen goedkoper is een eigen fiets te hebben dan een eigen paard. Als ik alleen al naar het afgelopen jaar kijk naar de uitgaven aan mijn paard, zijn dat een hele boel racefietsen, nog meer sportschoenen en helemaal veel squasballen. Mijn vader zei eerder, toen hij nog de grote geldschieter was, dat die paarden maar aan de kant moesten en plaats moesten maken voor basketbal, dan zou ik elke week een nieuwe bal krijgen. Helaas voor hem, het paardenvirus had zich al te goed in me genesteld, ik ben bang voor de bal en “mijn” grote donkerbruine liefde kwam op mijn pad...

Dit is mijn stuk... commentaar is welkom!

Zofia

Re: Wat cijfertjes over calorieverbruik te paard gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 08:51

Een vriendin van mij heeft afgelopen maandag tijdens een uur les haar stappenteller aan haar broek vast gemaakt.

Voor de les op nul gezet, en wat denk je....

Een uur les staat gelijk aan iets meer dan 6000 stappen.

10.000 stappen is goed voor je (volgens de beschrijving) om goede beweging te hebben....

Dus... een uur rijden is dus super goed voor je calorieverbruik en beweging.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:30

Met paardrijden val je wel degelijk af.... Ik heb 7 dagen in de week +/- 2 uur per dag gereden op een ex-draver (engels volbloed). Ik ben in een jaar tijd 20 kg afgevallen....

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:00

Leuk stuk!

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:06

Ik las laatst een stukje dat je van paardrijden het mooiste figuur zou krijgen.Nou weet ik dat niet zkr omdat je met paardrijden vooral de korte spieren traint.Het is iig de enigste sport waar je al je spieren gebruikt!

Odess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:12

Hele grote aanrader is myasics.nl! Daar staat bij calculators iets waarmee je de calorien die je verbrand kan uitrekenen. Dit kan voor verschillende sporten! Aanrader!

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:28

ik heb even bij het voedingscentrum gekeken en daar staat 4 kc per kg per uur. Dus reken maar na. Stel je bent 60 kg en je rijdt een uur verbruik je dus 240 kc (kilocalorie)

MiepprinZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 16:04

Hartstikke bedankt voor jullie reacties!