wat betaal je voor opfok?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

wat betaal je voor opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 11:37

volgend jaar rond deze tijd heb ik waarschijnlijk een veulen dat van de moeder af mag. het gaat om een shetland veulen. nu vroeg ik me af wat moet ik er mee doen als het van de moeder af moet, in de opfok zetten? wat kost zo iets en waar kan ik die vinden? en hoe gaat zo iets in zijn werk? er zijn vast mensen met ervaring, dus brand maar los!

Anoniem

Re: wat betaal je voor opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:00

opfok is erg goed voor de opvoeding van een jong paard, ze leren veel van elkaar in kudde, ik weet een opfokstal in Amsterdam noord, is ook niet duur, mocht je interesse hebben stuur maar een PB.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:14

Misschien dat je hem bij iemand kan onderbrengen voor een leuk bedragje per periode? Hier in de omgeving zit je voor opfok rond de 150-200 euro per maand (winterdag) en zomerdag betaal je ca de helft...

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:41

Ik zou een shet nooit in de opfok zetten. Heb even in je profiel gesnuffeld en je hebt in mijn ogen genoeg andere shets waar hij bij kan lopen.
Als het puur is voor het afspenen zou ik hem misschien een paar weekjes ergens anders neerzetten en dan terughalen, maar je kan hem ook laten staan in een andere wei, met gezelschap van een andere shet.
Kosten van de opfok zijn nogal hoog gezien de waarde van een shet, en er zijn maar weinig opfokadressen waar je een shet-veulen kwijt kunt. Je kan het veulen moeilijk tussen de grote rijpaardveulens zetten.

Mijn (inmiddels twenter) staat in de opfok en dat kost € 90 per maand.
(daar kan je hier in de omgeving 3,5 shet per maand voor kopen )

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:45

Mijn afgespeende veulens gaan hun eerste winter met Dennis en de drachtige merries het land op. Ik heb altijd 2 groepen lopen en ik zorg dat de merrie en veulen dan gewoon een tijdje uit elkaar staan.
Mensen hier in de buurt help ik wel met afspenen. Ik heb hier wel vaker voor een maand of 6 weken een veulen staan en dan kan hij weer terug naar mama.

Robyn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:56

Ik betaal voor mijn 2,5 jarige nu in de zomer 60 euro en in de winter 135 euro. Als ze wat jonger zijn betaal je ook minder. Dit is incl. hoefsmid en wormenkuren.

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:59

Robyn schreef:
Ik betaal voor mijn 2,5 jarige nu in de zomer 60 euro en in de winter 135 euro. Als ze wat jonger zijn betaal je ook minder. Dit is incl. hoefsmid en wormenkuren.

En daar is het voor shetlanders nog goedkoper, toch?

Robyn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:03

Ja voor shetten is het veel goedkoper!

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:08

Je kan een veulen toch ook afspenen en dan weer terug halen naar huis? Als je daar een kudde hebt?

Polly
Moderator Algemeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:10

Ik heb ook meerdere pony's en ik haal ook mama en veulen uit elkaar en zet het veulen meestal bij mijn ruin.
Dit jaar heb ik 2 veulens van afgelopen jaar en die gaan mooi saampjes het land op, al dan niet met mijn ruin en de merries lopen op een ander stuk.
Zo heb ik eerder een veulen afgespeend en dat ging prima.

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 18:35

ik heb mijn vorige veulen bij iemand gestalt voor een leuk bedrag met nog 2 poný's, wat bleek nou, ze hadden haar op 9mnd al gelongeerd, hoofdstel in gedaan, zadel op, en later kwam ik er ook nog achter dat mijn pony helemaal niet bij hun op het terein heeft gestaan, maar bij iemand anders, en ze hebben er wel geld voor gevangen!!!! ik heb die plek eerst gecheck voor ze daar kwam te staan, maar werd gewoon belazerd!

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:21

Mijn veulen (okay, een shetje ) staat in de opfok voor 60 euro per maand (in de winter).

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:56

Een kennis van mij heeft ook sinds vorig jaar een jaarling in de opfok staan (nou inmiddels al twee.) Zij betaalt in de zomer €50 en in de winter 100€

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:00

Hier is het 50,- voor dag en nacht weide, maar dit is in friesland

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 11:00

:p btje ver weg

texeenmaikey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:24

Ik heb veulen en moeder apart gezet. Veulen bij mij andere 2 shetlander ook nog jong. En moeder wel op de zelfde stalling maar ver genoeg weg dat ze elkaar niet kunnen zien

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:38

qt_shetties schreef:
ik heb mijn vorige veulen bij iemand gestalt voor een leuk bedrag met nog 2 poný's, wat bleek nou, ze hadden haar op 9mnd al gelongeerd, hoofdstel in gedaan, zadel op, en later kwam ik er ook nog achter dat mijn pony helemaal niet bij hun op het terein heeft gestaan, maar bij iemand anders, en ze hebben er wel geld voor gevangen!!!! ik heb die plek eerst gecheck voor ze daar kwam te staan, maar werd gewoon belazerd!

raar verhaal, je zet daar je paard(en) neer en bent niet 1 x wezen kijken hoe het met ze gaat? omdat je schrijft dat je er later achter kwam dat je paard daar helemaal niet heeft gestaan? dat zou mij echt niet gebeuren, als ik mijn paarden ergens moet stallen (hoeft niet, heb eigen stal) maar als het echt zou moeten dan ga ik er als het kan minimaal 1x per dag heen om te kijken of er goed gezorgd wordt voor mijn paard.

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 20:37

ik ben er 1x in de maand geweest, het was voor mij niet om de hoek, en geen verwijten a.u.b! en als ik langs kwam stond ze daar gewoon op het erf! heel sneaky dus,

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 20:38

en ik heb via via gehoord dat mijn pony bij een boer op een land heeft gestaan, en niet op de stalling bij de mensen

mywayzidane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:33

Ik betaal 100 euro en hij staat dag en nacht op de wei met een schuil stal en hij krijgt dagelijks brokken en kuil bijgevoerd omdat je nu niet zoveel voedingswaarde hebt in het gras.