Constant weidegang zomer. Voldoende voeding of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Siddieqje

Constant weidegang zomer. Voldoende voeding of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 10:53

Titel staat wat scheef maar ik weet niet goed hoe ik het moet formuleren.

Waar het om gaat : vanaf april zou ik mijn paard graag 24/7 op de wei zetten. Nu is het wel zo dat ze dan geen extra voeding bijkrijgen. Siddieq wordt wel 5-6 dagen in de week gereden of gelongeerd, krijgt ze dan genoeg voedingsstoffen binnen?

En is de voeding dan niet te éénzijdig, heb geen zin in toestanden zoals hoefbevangenheid ofzo.

Nu zit ze al de ganse dag op de wei en staat ze savons op stal, als het donker is rond 18u staat ze wel al aan het hek om naar binnen te komen. Zit er wat mee in dat ze s'avonds liever binnenkomt en dus in de zomer ook.

Daarmee had ik graag wat ervaringen enzo gehoord.

Anoniem

Re: Constant weidegang zomer. Voldoende voeding of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:59

je zou wat extra vitaminen kunnen bijgeven, of gewoon een kilootje bix erbij per dag om de eventuele tekorten aan te vullen, meer is niet nodig, zeker niet als je voldoende gras hebt. ik voer helemaal niks bij zomers als ze 24/7 buiten op het land staan, alleen als er hard gewerkt wordt.
je zou het aan je paard kunnen merken met werken, als je ziet dat ie snel moe is of slomer wordt of dunner dan kun je bijvoeren, maar ik denk met normaal werk dat het niet nodig is, of wat bix per dag.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:22

het ligt puur aan je paard. ik heb een paar jaren terug 4 paarden constand op de wei gehad zonder bij te voeren. eetje daarvan werd bevangen. die had daar gewoon veel meer aanleg voor dan de andere 3. in princiepe hoef je niets bij te voeren. in de zomer is het gras rijk genoeg

Dealer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:47

24x7 weidepaarden krijgen mi energie genoeg.
Ik maak me alleen een beetje zorgen over de variatie.
Een paard 'in het wild' eet over een groot gebied gras, kruidjes, schorsjes etc. en zorgt zelf voor voldoende bouwstoffen. Onze weiden bevatten veel minder variatie.
Ik geef mijn paarden gedurende het weideseizoen dagelijks een pavo summerfit koek, puur als aanvulling van vitaminen, sporenelementen en mineralen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:52

Dat ze 's avonds bij het hek staan kan natuurlijk ook zijn omdat je in de stal voert, je hebt het aantrekkelijk voor het paard gemaakt om de stal in te gaan want daar is voer!

Verder ga ik met de rest mee, je hoeft echt heel minimaal bij te voeren, bijvoorbeeld pavo summerfit is erg geschikt!

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:08

Kijk hoe ze eruit ziet en of ze fit is. Gewoon alles op het oog.
Handje gras zit meer in, dan een kruiwagen hooi, zegt men wel eens..

Dus kijk gewoon tegen die tijd hoe je paard erbij staat.

Die van mij hoeft iig niets bijgevoerd te krijgen zomers.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:31

Mijn paard krijgt - wanneer ze 's zomers op het land staat - ook geen bijvoer, uitgezonderd een klein beetje granen om haar het supplement Pavo Vital te laten eten, anders laat zij dit staan. Om hoefbevangenheid te voorkomen, schijn je de fructaankalender in de gaten te moeten houden.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:08

In de zomer voer ik mijn paard vitamine's.
Als ze gereden heeft krijgt ze een kwart schep bix.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:13

In april gaan mijn paarden langzaam aan naar buiten, ze staan nu op hooi en stimix. In het voorjaar laat ik ze langzaam aan wennen aan gras, gaan ze op t einde van de middag 2uurtjes de wei op en vervang ik dan een hooi maaltijd voor gras. En zo elke week een paar uurtjes langer tot ze hele dagen buiten staan. Ivm training komen mijn paarden snachts wel binnen, alleen bij erg mooi weer blijven ze een nachtje buiten. Ze hebben dan onbeperkt gras, krijgen dan nog wel hun brok maar geen hooi meer. Mits ze de nacht op stal doorbrengen. En in het najaar wennen we ze op diezelfde manier weer af.

Ik weet niet wat de conditie van het grasland is, als ze op dor / schraal gras lopen is aanvullend rantsoen niet verkeerd. Bij voedingsrijk gras is het opletten geblazen.

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 13:29

€ RUBYWHITE Ze staat nu ook al gans de dag op de wei. Het gasland is zelf nu super, dus honger zal ze in de zomer niet hebben, maar ze moet natuurlijk van alles genoeg binnenkrijgen.

Zo zag het land eruit in november.

Afbeelding

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:49

Kwa voeding moet het prima kunnen. Kwa vitamine zou ik toch wat bij voeren(een 'lage' basis brok, pavo koeken of pavo vital oid).

Wil je ze 24/7 op het land hebben en je kom er achter dat ze aan alleen gras niet genoeg hebben kan je ze na het rijden wat bij voeren zodat je ze niet speciaal voor het voeren uit de groep hoef te halen(doe ik met mijn pony's ook, maar dan het hele jaar door, ze staan het hele jaar door 24/7 buiten).