onderhoud shetlander.. hoe duur?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mevrouwtje

onderhoud shetlander.. hoe duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 10:11

Hallo ik had een vraag over hoe duur een shetlander qua onderhoud is.
Hoeveel eet die, dus hoeveel plakken hooi per dag?
Maken ze snel de stal vuil?
enz.

Deze vragen stel ik omdat we misschien een huis gaan kopen met stallen. We willen dan een pensionstalling gaan houden maar ik heb geen idee wat ik dan voor stalgeld kan vragen voor een shetlander.
Dus om een beetje uit te rekenen wat ze opmaken aan hooi end. mijn vraag!

Groeten Natascha

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:16

wil je onbeperkt hooi voeren? of niet, moet de shet wel op stal of toch maar 24 uur p.d. naar buiten.
Is er een (binnen)bak aanwezig..? een spuitplaats?

Ik vind het een beetje weinig informatie om over te kunnen oordelen..

texeenmaikey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:18

Een shet eet ongeveer 2 plakken hooi per dag ligt er ook aan hoe dik de plakken zijn.
Of ze snel de stal vies maken verschilt een beetje per shet. De ene wel en de andere houd zijn stal netjes schoon.

Ik betaald zelf nu 25 euro per shet en dat is incl onbeperkt hooi en stro gebruik. Die van mij staan wel in een buitenstalling. En overdag lekker buiten

MissDonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:29

mijne eet geen hooi, naja misschien een paar happen. krijgt veulen brok. staat in een stal van 3x3 samen met zn beste vriendje. 50 euro per maand. ( inc bak land stro hooi en gezelligheid op stal )

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:33

qua stal zal het niet anders zijn dan een andere pony, qua hooi zul je zon 6 balen kwijt zin per maand, shetlanders drinken volgens mij zon 20-30 liter per dag, je hebt meer electriciteitsverbruik, moet je als pensionstalling ook voor mineraalblokken zorgen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:02

missnynke schreef:
qua stal zal het niet anders zijn dan een andere pony, qua hooi zul je zon 6 balen kwijt zin per maand, shetlanders drinken volgens mij zon 20-30 liter per dag, je hebt meer electriciteitsverbruik, moet je als pensionstalling ook voor mineraalblokken zorgen?

mineraal blokken zijn zover ik weet altijd voor eigen rekening, niet iedereen wil het.

DinkeyGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:09

Ik gebruikte op mijn oude stal voor mijn shet van 92cm 5 balen stro & 5 balen hooi per maand. Hij kreeg maar 1 of twee handjes voer per dag dus dat zijn de kosten niet per maand.

Als je zelf een shet aanschaft, moet rekening houden met wormenkuren, met een shet kan je waarschijnlijk 2 of 3 x met een wormenkuur doen voor een paard van 600kg. Het bekappen is meestal 25 euro per keer, ijzertjes rondom 80 euro als je er veel mee over de weg gaat. Inentingen zijn zonder voorrijkosten rond de 25euro, als je zelf met je pony naar de DA fietst/wandelt scheelt dat een hoop, of eventueel deel je de voorrijkosten met zn allen. En verder natuurlijk wat je uitgeeft aan spullen, onverwachte DA-bezoeken etc.

Als ik zo lees wat andere mensen aan stalgeld betalen wordt ik echt uitgezogen! Ik sta nu op een pensionstal, en betaal 150 euro voor een 3x3 box, waar hij in de zomer niet eens in mag staan omdat hij dan 24u per dag op het land loopt (ja in noodgevallen of met heel slecht weer). Nou heb ik hem zelf liever ook op de wei hoor, maar 150 euro vindt ik wel een beetje veel voor een pony van 92cm. Hij eet misschien een kwart van wat de grote paarden eten. Toch moet ik volle mep betalen want anders had hij die box wel aan een groot paard kunnen verhuren zegt hij, en krijgt hij ook dat geld.

mevrouwtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 12:20

Marja1988 schreef:
wil je onbeperkt hooi voeren? of niet, moet de shet wel op stal of toch maar 24 uur p.d. naar buiten.
Is er een (binnen)bak aanwezig..? een spuitplaats?

Ik vind het een beetje weinig informatie om over te kunnen oordelen..

De bedoeling is dat we onbeperkt hooi gaan voeren en dat de bodembedekker ook bij de prijs inbegrepen zit.
Weidegang is ook mogelijk,er zijn ook uitloopstallen.
Er is een spuitplaats en een goede verlichte buitenbak.

Wij vinden €150 ook wel erg veel voor een shetlander, daarom ook mijn vraag.
Zodat we kunnen uitrekenen wat wij aan hooi end. kwijt zijn.
We moeten er uiteraard ook nog iets aan verdienen!

Maar als ik het zo lees dan verbruiken ze niet zoveel.

In ieder geval bedankt voor de informatie.

Groeten Natascha

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:37

Mijn kleine japie kost mij per maand even veel als mijn 14 konijnen bij elkaar. Dat is hooguit iets van 25 euro, en dat is dan brokken en hooi en stro. HIj krijgt iedere dag nu 3x een handje brokjes en voordroog en hooi. Hij staat in een grote paardenbox waar ik in 1 hoek stro heb gelegd zodat hij zacht kan liggen, en omdat hij zindelijk is, poept hij maar op een plekje en dat is tegen de kant. Zijn stal is dus altijd zo uit gedaan. En Japie heeft nog wel een luxe leven, want elke avond wordt hij naar binnen gehaald. Overdags heeft hij zijn eigen kleine weitje dat om de schuren heen loopt. Er staat nu nauwelijks gras in, maar ik gooi er wel eens wat voordroog in. Staat de shetlander echter in een wei waar nog veel gras in staat, moet je erg voorzichtig worden met bijvoeren. Ze mogen niet te dik worden want dat is heel link voor dit ras.

Afbeelding

_Dunja_

Re: onderhoud shetlander.. hoe duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:03

Je moet een shetlander ook gewoon zien als een paard.
Het enige waarin een shet iets goedkoper is is in voer.
Ik ken shetjes die maken nog meer een zooitje van hun stal dan menige paarden.

Ook maakt het voor de dierenarts kosten niks uit of je nu een paard of een shet koopt het enten en visite's zijn net zo duur...
Hoefsmid idem

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:07

Ik betaalvoor mijn shet 50 euro per maand, hij is erg netjes, krijgt drie keer per dag hooi en twee keer per dag brok.
Zijn stal wordt 3 keer per week gemest, de drollen eruit gehaald en de natte plekken dus, waar hij een standaard plek voor heeft, lang leve de schone shet.

mevrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 19:44

Sily schreef:
Ik betaalvoor mijn shet 50 euro per maand, hij is erg netjes, krijgt drie keer per dag hooi en twee keer per dag brok.
Zijn stal wordt 3 keer per week gemest, de drollen eruit gehaald en de natte plekken dus, waar hij een standaard plek voor heeft, lang leve de schone shet.

Die 3 x per dag hooi, zijn dat dan hele plakken of halve?

groeten

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:18

Halve, als ik hele ga geven groeit het ukkie dicht

Hij krijgt er wel brok bij (kwartje smorgens en sávonds) en is een stuk of 4 keer per week aan het werk aan de longe en sinds kort onder het zadel.

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:28

bij ons op stal was t als volgt: shetlanders stonden met zn alle in weiland 24 uur per dag buiten en dr werd twee keer per dag een grote badkuip aan kuil gevoerd. ik betaalde 30,- per maand voor hem.
pony's tot 1.50m schofthoogte. stalling + overdag in t weiland incl. stro en hooi is 150,- (dan word er voor je uitgemest, gevoerd 2x pd basis brok en kuil en buitengezet en binnen gehaald en gebruik van de buitenbak)
paarden zelfde als de pony's in iets ruimere boxen is 200,- p/m.
zomers gaan ze allemaal 24 uur per dag naar buiten is de helft van t stalgeld dus 75,- of 100,- met garantie op stalbehoud voor de winter

mevrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 08:53

Silly, halve natuurlijk! Ik dacht ook al
bedankt voor je antwoord.

Iedereen trouwens bedankt voor de antwoorden.
Nu kan ik een beetje gaan uitrekenen wat we kwijt zijn aan hooi ed.

Thanks.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:58

Ik huur met 2 shetten 1 box en betaal daar 150 euro voor (hetzelfde dus als de anderen, bij de meeste pesionen is het heel simpel, dit is de prijs van een box en anders verhuur ik hem aan iemand anders)

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:32

Ik heb verder geen stalgeld of weidegeld maar ben rond de 75 euro per maand kwijt met al het eten enz.