Stro

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xxHHxx

Stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 20:14

Mijn paardje staat op stro.
Alleen het probleem is dat ze alles opeet.
En ze trapt alles in de hoeken.
Dus als ik de volgende dag kom, ligt er echt niets meer in.
Alleen mest.

We hebben ook een paardje op Aubiose, maar we vinden dit eigenlijk te duur voor twee paarden.
We hebben namelijk altijd stro liggen.

Weet iemand een oplossing?

Debortje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:17

uhm.. zaagsel;)??

GingerMorgan

Re: Stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:30

Je kan speciaal spul kopen om over het stro te spuiten zodat de paarden het niet meer eten. Stinkt wel heel erg maar dat is de bedoeling.
Is vroeger bij mij pony ook gedaan en t hielp goed.
Maar meer info heb ik er niet over want toen was ze nog niet van mij...

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:37

bij mijn pony die ook haar stal leeg at maakte ik een mengsel van water en groene zeep verhouding 1 op 4 ongeveer.
na het uitmesten spoot ik dat met een drukspuit over het stro.
zij nam niet veel stro meer op en het zou onschadelijk zijn.
succes

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:45

onbeperkt oud hooi geven. dan is ze lekker de hele tijd bezig met het hooi en het is ook nog eens goed voor de vertering.

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:46

Zaagsel of vlas misschien

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:41

Waarom eet ze het? Uit verveling of omdat ze te weinig krijgt? Misschien kan je wat brokje is het hooi verstoppen dan kan ze daar naar zoeken en zal ze minder aan het stro komen. Of een speelbal of liksteen erin hangen?

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:45

Misschien moet je meer hooi of kuil geven want eten ze uit verveling het stro op. De mijne at nooit stro en ik had er altijd een dikke laag in liggen. Nu staat ze op een andere pensionstal op vlas, als je dat goed onderhoudt is het niet duurder dan stro. Stro eten kan trouwens volgens mij niet veel kwaad, het stimuleert de darmen en gaat toch de verveling tegen. In De Strengen stond een paar maanden geleden een heel stuk over voeding en dus ook over stro.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 07:46

mijn paard eet een strobox in 10 minuten leeg, hij eet liever stro dan hooi, kuil of voordroog, omdat hij grootgebracht is met stro eten. In andere landen voeren ze paarden namelijk stro ipv hooi.

Ik heb het opgelost door hem op een vlasbodem te zetten met rubbermatten eronder om overmatige slijtage aan de hoeven te voorkomen.

develwife

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 07:49

smurf schreef:
mijn paard eet een strobox in 10 minuten leeg, hij eet liever stro dan hooi, kuil of voordroog, omdat hij grootgebracht is met stro eten. In andere landen voeren ze paarden namelijk stro ipv hooi.

Ik heb het opgelost door hem op een vlasbodem te zetten met rubbermatten eronder om overmatige slijtage aan de hoeven te voorkomen.

Hoi,

Ik sluit me hier ook bij aan ik heb hetzelfde gedaan.

Groetjes

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:35

Dit topic ga ik even volgen.
Mijne doet dit ook, maar ik heb het geld niet voor vlas of zaagsel
ik krijg het stro nu gratis

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:49

Mijn vorige verzorgpony at ook z'n stal helemaal leeg. Ze hebben 'm toen op zaagsel gezet. Na een tijd hebben ze het weer geprobeerd met stro, en toen at ie er gelukkig niet meer van.
Maar in jouw geval zou ik in ieder geval proberen om voldoende kuil of hooi in de stal leggen, zodat je paardje dat gaat eten. En anders zou ik van ondergrond veranderen. Over vlas heb ik veel positieve verhalen gehoord!

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:55

Ik mengde het schone met het vieze stro, dan eten ze het niet zo snel op.
(vies in de zin van nat, niet met mest etc )

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:16

Mijn paard vrat ook zijn strobox hélémaal leeg en werd er ook nog eens veel dikker door en verloor conditie. Ik heb hem op vlas gezet en dit bevalt me uitstekend! Bij goed gebruik is het (veel) goedkoper dan stro en het is stofvrij, dat vind ik nog het belangrijkste want ik wil een goed stalklimaat voor mijn paarden. Ik weet nu met een gerust hart dat mijn paard in een lekker warm, dik bed staat en dat ik hem niet 's ochtends op een kale en smerige vloer aantref. Wel moet je een paar keer per dag en 's avonds een pluk hooi geven zodat ze wat te doen en te eten hebben.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:37

Ik zou eerst even proberen uit te vissen wat de reden is dat hij de hele stal leegvreet. Wat voor ruwvoer krijgt hij en hoeveel? Evt kan je de hoeveelheid hooi/kuil opvoeren. Is het verveling, zorg dan voor wat afleiding.
Mijn merrie deed het ook toen ze nog op de manège stond, maar sinds ze thuis staat en overdag buiten loopt, en 's nachts op stal met hooi net, nog extra hooi, een grote biet voor het slapengaan en een boredom breaker laat ze alles netjes liggen.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:18

Thoro vlas nemen....kun je voor t lekkere altijd een beetje met stro opmaken zodat ie wat te knabbelen heeft

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:29

Kan stro eten ook voortkomen uit bepaalde tekorten? Mijn paard at in het begin namelijk heel veel stro, ook al kreeg hij ook nog eens veel hooi.
In die tijd was hij ook wat mager. Nu eet hij het niet meer.... ik vraag me dus af waarom?

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:31

vind stro zowiezo niks vind dat de amoniak veel te veel ruikt de mijne staat op edelin nu lavor is super spul alleen de mest ballen verwijderen en de natte plekken als het begint te soppen dat gat vul je weer op 1 pak kost rond de 5 euro en als je het goed doet gebruik je er in de maand een stuk of 5 en geen last dat ze het op eten of van die amoniak lucht die tevens weer zeer slecht is voor de lucht wegen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:39

Als je paard veel buiten staat en je goed uitmest heb je ook geen last van ammoniak etc.

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:51

Wendy schreef:
Kan stro eten ook voortkomen uit bepaalde tekorten? Mijn paard at in het begin namelijk heel veel stro, ook al kreeg hij ook nog eens veel hooi.
In die tijd was hij ook wat mager. Nu eet hij het niet meer.... ik vraag me dus af waarom?

Stro eten kan voortkomen uit een behoefte aan ruwer materiaal. Als je heel zacht hooi of voordroog voert, kan het voorkomen dat ze er stro bij gaan eten om aan hun kauwbehoefte te komen. Als je hooi voert dat helemaal doorgegroeit is, dus meer stengel dan blad, zal een paard minder snel aan het stro eten. Voordeel van dat type hooi is ook dat je het veel ruimer kunt voeren dan vroeger geoogst hooi, waar dus relatief veel blad aan zit.

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:53

Mijn twee paarden staan ook op stro.
Ze krijgen 3 keer per dag een dikke plak hooi, maar toch eten ze hun strobed op.
Als ik s'ochtends op stal kom dan ligt er alleen achterin nog zaagsel (dat strooi ik onder het stro om het vocht op te nemen).
Ik heb ze een tijdje op zaagsel gezet, maar daar maakte ze ook een potje van.
Nu strooi ik ze op als ik de stal gedaan heb, en s'avonds voor dat ik naar bed ga tijdens de laatste voerronde nog een keer.
Dan hebben ze in ieder geval s'nachts en lekker bed om op te liggen.
Ze krijgen 2 keer per dag krachtvoer en 1 keer per dag wortels, dus aan het voer zal het niet liggen.
En stro knabbelen is op zich heel natuurlijk, dus als hun er gelukkig mee zijn dan ben ik het ook.
Liever zo dan dat ze aan de muren gaan knagen.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:03

kun je niet met de paarden omruilen? (dus degene die nu stro heeft krijgt aubiose en andersom ) tjah en anders zit er niks op dan elke keer stro bijvullen.. of je moet overgaan op zaagsel of krullen maar dat is denk ik ook wel prijziger

xxHHxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 18:09

Bedankt voor alle reacties.
Ik ga eens informeren naar de prijzen van vlas.
Wat is trouwens het verschil tussen vlas en Aubiose?
Ik weet niet waarom ie het eet.
Ze staat namelijk heel de dag in de wei, dus honger kan ze niet hebben. En als ze naar binnen gaan, eind van de middag krijgen ze altijd hooi. En als ik 's avonds gereden heb, krijgen ze voer en hooi.

xxHHxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 18:10

wan schreef:
kun je niet met de paarden omruilen? (dus degene die nu stro heeft krijgt aubiose en andersom ) tjah en anders zit er niks op dan elke keer stro bijvullen.. of je moet overgaan op zaagsel of krullen maar dat is denk ik ook wel prijziger

Mijn andere paardje heeft een last van stof en kan gaat hoesten van stro.