wanneer de wintervacht eraf?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

IceEva

wanneer de wintervacht eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 18:21

Hallo Bokkers,

Mijn IJslander staat dag en nacht op de wei, ze heeft nu dus een lekkere dikke wintervacht. Ze is nu al weer aan het verharen maar de winter is natuurlijk nog lang niet voorbij. Ik wil haar graag scheren zodra die dikke vacht eraf mag. Ik zat zelf te denken een einde maart, begin april.
Wat zouden jullie doen?

groetjes Kimmy

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:22

Ik zou niet scheren, maar wachten tot alles er vanzelf af is.
Je kunt je paard daar wel bij helpen door Lijnzaadolie te geven tijdens de verhaarperiode, en regelmatig te plukken op het moment dat er wel veel haar loskomt.

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:26

Zou ik niet doen, dan kunnen de nachten namelijk nog koud zijn. Als ik jou was zou ik gewoon wachten totdat ze in haar zomervacht zit.. en goed poetsen natuurlijk! Misschien volgend jaar VOOR de winter scheren? Eventueel een patroon waarbij alleen de hals en buik kaal is, en dan een goede winterdeken erop.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 18:28

Cassidy schreef:
Ik zou niet scheren, maar wachten tot alles er vanzelf af is.
Je kunt je paard daar wel bij helpen door Lijnzaadolie te geven tijdens de verhaarperiode, en regelmatig te plukken op het moment dat er wel veel haar loskomt.

Ja ik wil haar juist graag scheren ben ik daar in 1 keer vanaf en met rijden is het ook veel makelijker! toch bedankt voor je mening.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:29

Nu zou ik zeker niet meer gaan scheren, met een beetje pech blijft het lelijk. Want scheren na 1 jan is niet aan te raden.
Vanaf febr gaan ze zelf aan het verharen, daarop zou ik nu wachten.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 18:31

runningkawa schreef:
Nu zou ik zeker niet meer gaan scheren, met een beetje pech blijft het lelijk. Want scheren na 1 jan is niet aan te raden.
Vanaf febr gaan ze zelf aan het verharen, daarop zou ik nu wachten.

Ja de lange haren gaan er nu al af.
Dus niet echt positieve reactie's? nu ga ik toch twijfelen...

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:33

Mijn paardje verhaart nu al als een gek, ik zou dus idd even wachten.
Niet scheren, natuur doet voorlopig voldoende z'n werk

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 18:34

Paula schreef:
Mijn paardje verhaart nu al als een gek, ik zou dus idd even wachten.
Niet scheren, natuur doet voorlopig voldoende z'n werk

Oke! bedankt iedereen.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:58

Mijn merrie zit nu alweer helemaal in haar zomervacht, de ruin is nog aan het verharen....
Dus als ik jou was zou ik nog even wachten tot je pony uit zichzelf gaat verharen.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 18:59

Sjonniej schreef:
Mijn merrie zit nu alweer helemaal in haar zomervacht, de ruin is nog aan het verharen....
Dus als ik jou was zou ik nog even wachten tot je pony uit zichzelf gaat verharen.

na al?
Maar deze staat dag en nacht buiten he...

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:35

Als je nu nog gaat scheren worden de zomervacht en meestal de volgende wintervacht erg slecht. Je kan beter gewoon laten verharen en volgende keer voor de winter scheren (oktober/november).

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 19:42

Kylan schreef:
Als je nu nog gaat scheren worden de zomervacht en meestal de volgende wintervacht erg slecht. Je kan beter gewoon laten verharen en volgende keer voor de winter scheren (oktober/november).

maar krijgt ze het dan niet koud?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:43

Ymmik schreef:
Sjonniej schreef:

na al?
Maar deze staat dag en nacht buiten he...

hoe wil je dat dan doen? ze staad dag en nacht buiten dus heeft ze dan ook dikke deken nodig en aan gezien het kouder is s'avonds mag je haar wel helemaal van top tot teen in pakken want ze heeft dan niets meer.
lijkt me slecht plan uberhoud om een paard te scheren die dag en nacht buiten staad.

en iderdaad de zomervacht word slechter als je nu nog gaat scheren.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:46

Niet doen, pony is nu halverwege zijn zomervacht en die scheer je mee af als je nu gaat scheren. Wat je wel kan doen is in de verhaarperiode een paar keer goed in het zweet rijden. Dan gaat het verharen sneller.

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:48

Ymmik schreef:
Kylan schreef:

maar krijgt ze het dan niet koud?

Dan moet je wel dekens op doen natuurlijk je kan zoiezo niet scheren en dan zonder deken naar buiten doen.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 19:51

tamary schreef:
Niet doen, pony is nu halverwege zijn zomervacht en die scheer je mee af als je nu gaat scheren. Wat je wel kan doen is in de verhaarperiode een paar keer goed in het zweet rijden. Dan gaat het verharen sneller.

is dat zo joh? hoe komt dat dan?

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:08

Ymmik schreef:
tamary schreef:

is dat zo joh? hoe komt dat dan?

Omdat het lichaam dan denkt dat het al warmer is dan het eigenlijk is en past daar de vacht op aan.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 23:36

Het is het lengen van de dagen en niet de temperatuur die de verharing in gang zet...

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 23:46

Mijn shetlander heb ik in april geschoren. Als ik hem niet scheer dan loopt hij in augustus nog met een pluk wintervacht op zijn buik, ik vind het best.

Hij wordt er hartstikke mooi van en zijn komende wintervacht is ook prima.... Wel heeft hij een schuilstal waar hij in kan als het nat of koud is en ik probeer hem tijdens een paar mooie dagen te scheren. Met mijn angora geit en schaap doe ik trouwens net zo. Nooit een probleem gehad.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:58

tamary schreef:

Is dit zo?
Heb altijd 't idee dat ze dan zo koud vatten als ze zweten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:59

tuurlijk werkt dat van het zweten niet.

temperatuur heeft maar een kleine rol erin.
Het lengen van de dagen doet veel meer.

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:22

Mijn vzpaardjes zijn ook alweer aan het verharen, alleen volgens mij nog iet naar de zomervacht hoor!
Vooral bij de Bels weet ik, dat er nog een vacht tussen de winter en de zomer zit; dan wordt ze namelijk bijna wit (krijgt ze een echte ijsberenbuik). Daarna kotm pas haar zomervacht erdoor (bruinschimmel)

Maar ik zou dus ook niet meer gaan scheren. Waarom wil je die dikke vacht graag eraf hebben? Ze heeft m nu voorlopig zeker nog nodig! Ze is zo te lezen ook niet anders gewend, dus waarom veranderen?

Ibbel

Re: wanneer de wintervacht eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:30