hoe lang blijven zadels goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

anouk98335

hoe lang blijven zadels goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 17:57

hoi

ik ben anouk en ik wou graag weten hoe lang zadels goed blijven of naar hoeveel jaar ze stuk gaan.

gr. anouk

corinec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:59

Ik denk dat dat afhankelijk is welk merk je hebt hoe vaak je het gebruikt. Je ziet snel genoeg als je zadel helemaal op is lijkt me.

FleurHunter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:01

heel lang in elk geval ik heb nu een zadel van 30 jaar nooit laten reparen en ook geen merk. maar je moet hem gewoon goed onderhouden invetten enzo.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:04

Een goed zadel gaat zeker een paardenleven mee en sommige nog wel een mensenleven ook.

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:06

Een goed zadel gaat heel erg lang mee..mits je hem wel goed onderhoud. Ik heb nog een Daaleman zadel welke door Daaleman een paar jaar geleden is geschat op 35 jaar! En hij is nog in goede staat!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:17

Licht eraan, welk merk, hoe onderhouden, wat voor een leersoort enz.
Ik heb een kieffer garmisch en die is nu bijna 7 jaar oud. Ziet er nog als nieuw uit. Zadelmaker dacht ook dat het een nieuw zadel was. Dan ben je trots op je poetskwaliteiten

chelsea82

Re: hoe lang blijven zadels goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:22

Dit is natuurlijk heel erg afhankelijk van het merk zadel en de manier waarop je het zadel gebruikt.
Heb zelf ainsly zadels en die blijven super.Ze worden dagelijks gebruikt, soms op meerdere paarden en ze blijven goed.De eerste is nu 7 jaar oud en die lijkt nog precies op het laatste zadel wat een 1/2 jaar oud is.Het is maar net hoe je ermee omgaat.Wij zijn er heel zuing op, dat scheeld gewoon heel erg.En het is goede kwaliteit, heel belangrijk als je een zadel heel intensief gebruikt.

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:26

Als je het goed onderhoud, gaat het zeker lang mee.
En zuinig ermee zijn natuurlijk, niet mee gooien, op de grond leggen, etc.

Moirsa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:29

Eva_ Kom we gaan even overgooien met zadels oeps ik heb hem niet gevangen
Gewoon Goed invetten... en als je een zadel steun hebt.. kan je beter eerst een shabak over je zadelsteun leggen. En dan je zadel er op

Mayra_

Re: hoe lang blijven zadels goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:54

Ik denk dat een zadel mits je het goed onderhoud wel een jaar of 15 mee gaat, misschien nog wel langer. Goed invetten is natuurlijk erg belangrijk.Ik heb zelf ook een zadeldoek over mijn zadel.

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:58

Wij hebben 2 zadels, oudste is nu ruim 8 jaar, kregen we bij het paard.
Je moet alleen wel oppassen met een zadel. Alsje een jong paard heb, veranderd zijn/haar bouw, en past het zadel dus niet goed meer. Dan zal je toch echt voor een ander zadel moeten zorgen, ondanks dat het zadel nog jaren mee kan.
En daarbij, zoals eerder gezegd is, goed onderhouden! dus niet een jaarlijkse schoonmaaktbeurt, maar een maandelijkse invetbeurt komt meer in de buurt!

Amulet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:06

ma_rie_tje schreef:
Je moet alleen wel oppassen met een zadel. Alsje een jong paard heb, veranderd zijn/haar bouw, en past het zadel dus niet goed meer. Dan zal je toch echt voor een ander zadel moeten zorgen, ondanks dat het zadel nog jaren mee kan.

Óf een goede zadelmaker hebben die het zadel zo nu en dan aanpast. Ik heb een Stubben siegfried van bijna 5 jaar oud, gekocht voor mijn vorige haflinger (die was 4) en regelmatig aangepast omdat hij natuurlijk nog wel wat groeide. Toen die pony dood was is het zadel aangepast op mijn huidige haflinger (die was toen 3) en wordt toevallig over 2 week weer helemaal nagekeken+aangepast. Dus, voor 2 jonge pony's heb ik steeds hetzelfde zadel gebruikt en laten aanpassen zodra dat nodig was. Het is natuurlijk wat anders wanneer ik nou een shire van weet-ik-hoe-breed zou kopen, dàn zou ik een ander zadel moeten kopen.

En idd goed onderhouden, helemaal wanneer je regelmatig in de regen rijdt (zoals ik) daar wordt een zadel echt niet mooier van (zei zij uit ervaring ). Mijn zadel ziet er overigens ook nog als nieuw uit, maar dat mag je ook wel verwachten voor dat geld want jeetje wat zijn zadels toch ongelooflijk duur!

_Cassandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:57

het ligt er inderdaad aan hoe dat je ermee omgaat, maar ook van wat voor materiaal je zadel gemaakt is. Ikzelf rij met een stubben zadel wat al ruim 30 jaar oud is en is in al die jaren 1x opgevuld. Het zadel is eerst altijd van mijn (inmiddels overleden) verzorgpony geweest en nu gebruik ik het zadel al ruim 4 jaar voor mijn eigen pony. Ik ben in ieder geval nu wel aan het sparen voor een ander zadel, omdat het nu toch wel wat mankementjes krijgt. En met de verre buitenritten zit het niet meer zo lekker

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:02

dat ligt aan het merk zadel, en of je hem dus goed onderhoud enz. het is totaal heel verschillend.. vaak zijn de wat goedkopere zadels ook wat slechter (maar dat is dus niet áltijd zo!!, in sommige gevallen)

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:04

tussen de 2 en de 40 jaar ongeveer

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:05

Dat is een ruime schatting marja

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:34

ja maarja het ligt aan de kwaliteit en het onderhoud van het zadel he