pony in 1 dag onder het zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hel1

pony in 1 dag onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 17:28

We zijn bezig met de aankoop van een pony, en nu is een oom van mij vanochtend meegeweest om te kijken of het wat was.
Hij vond het mooi, sterk ponytje, maar hij wou 'm eerst onder het zadel zien.

En wil hij hem naar een stal brengen, waar ze 1 dag heen gaat, en dan willen ze d'r in die ene dag zadel, hoofdstel en iemand erop laten. En dan kijken hoe ze reageert.

En nu vroeg ik mij af, is dat niet beetje erg veel tegelijk voor haar?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:33

Ieder heeft een verschillende manier.
De een trekt er een half jaar voor uit, de ander heeft succes door het op deze manier te doen.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:34

nou, zal het even niet doen zegmaar. Ik vind het persoonlijk fijner wanneer het paard bekend is met de omgeving en dat het in alle rust gebeurt.

hel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 17:43

Barvrouwke schreef:
nou, zal het even niet doen zegmaar. Ik vind het persoonlijk fijner wanneer het paard bekend is met de omgeving en dat het in alle rust gebeurt.

Dat heb ik dus ook, want dan word ze op 1 dag van d'r vertrouwde plekje gehaald en zadel er op en hoofdstel erin en iemand erop.

Vind het gewoon zoveel voor een oony die nooit van haar wei of stal is geweest.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:44

Dan zal ik er mooi een stokje voor steken en zeggen dat je het niet wilt hebben

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:45

Zelf ben ik er een voorstander van om een paard/pony geleidelijk aan nieuwe dingen te laten wennen (Een kleuter laat je ook niet gelijk autorijden).
Maar ja dat is ieder zijn eigen keus.

Ik vraag mij alleen af hoe je aan paard wilt beoordelen als hij/zij in 1 dag zadel opkrijgt met iemand erop.

hel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 17:47

Barvrouwke schreef:
Dan zal ik er mooi een stokje voor steken en zeggen dat je het niet wilt hebben

Het is dat toelaten, of verder zoeken naar een ander ponytje

luuntje schreef:
Ik vraag mij alleen af hoe je aan paard wilt beoordelen als hij/zij in 1 dag zadel opkrijgt met iemand erop.

Ik weet het niet, mijn oom wil het zo, dus is m'n moeder het er maar mee eens

livo

Re: pony in 1 dag onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:49

Als je zoiets doet...kan t allemaal wel leuk zijn...maar hoogstwaarschijnlijk is de pony overdondert en doet niks. Dit is echter absoluut geen garaantie dat ie de volgende keer bij jullie thuis ook niks doet, conclusie je hebt er niks aan, helemaal niks.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:54

Je oom kan het wel willen, maar het gaat toch om een pony die jullie kopen. Leg je moeder uit dat het eigenlijk niet goed is dat je het paard binnen 1 dag onder het zadel wil zien. Waarschijnlijk zul je daarbij ook nog op het paard afknappen (of je oom), omdat het allemaal toch niet perfect kan zijn. Ik denk dat je beter als je een paardje wilt kopen, je als je hem perse wilt zien lopen met iemand op z'n rug, je een zadelmak paardje kan gaan zoeken. Of je moet heel even wachten voordat dit paardje rustig is gewend aan het zadel en aan de ruiter. Ik vind het geen goed idee, om hem nu maar zo in 1x onder het zadel te doen. Je kan natuurlijk wel zijn gangen bekijken, door hem los te laten in de bak, en dit is eigenlijk hetzelfde als er dan nog iemand opzetten. Alleen voor een (waarschijnlijk) jonkie wel vele malen beter. Het gaat toch immers om de gangen? Wat wil hij anders zien onder het zadel? Hoe hij zich gedraagd?

hel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 17:55

Dankje alvast voor de reacties iedereen, laat het allemaal lezen aan m'n ouders.

ik_jolanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:56

Ik zou het absoluut niet doen. Volgens mij is die pony dan idd zo verbluft dat ie niks doet, maar daarna krijg je het 6x zo hard terug en is je pony verpest. Ik denk dat het stukken beter is als je je pony langzaam inrijd/in laat rijden, met stapjes en tijd om eraan te wennen. Als je echt per se een ingereden paardje wil is het misschien beter als je een andere koopt.

hel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 17:57

Sfiejj schreef:
Je oom kan het wel willen, maar het gaat toch om een pony die jullie kopen. Leg je moeder uit dat het eigenlijk niet goed is dat je het paard binnen 1 dag onder het zadel wil zien. Waarschijnlijk zul je daarbij ook nog op het paard afknappen (of je oom), omdat het allemaal toch niet perfect kan zijn. Ik denk dat je beter als je een paardje wilt kopen, je als je hem perse wilt zien lopen met iemand op z'n rug, je een zadelmak paardje kan gaan zoeken. Of je moet heel even wachten voordat dit paardje rustig is gewend aan het zadel en aan de ruiter. Ik vind het geen goed idee, om hem nu maar zo in 1x onder het zadel te doen. Je kan natuurlijk wel zijn gangen bekijken, door hem los te laten in de bak, en dit is eigenlijk hetzelfde als er dan nog iemand opzetten. Alleen voor een (waarschijnlijk) jonkie wel vele malen beter. Het gaat toch immers om de gangen? Wat wil hij anders zien onder het zadel? Hoe hij zich gedraagd?

Door te zien hoe hij zich gedraagd, denk ik.
Want los in de bak kan je de gangen wel bekijken.

Ik kan me er me absoluut niet in vinden, dus ik kan me ook niet hem inleven, en heb ook dus absoluut geen idee

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:12

Ik vidn het een idiote manier van inrijden. Wij hebben ook een paardje gehad die zo was ingereden. Heel verhaal hadden ze tegen haar eigenaar opgehangen en het was lekekr goedkoop. Paard wist heel niet wat haar overkwam. Was nooit meer normaal te rijden. Is binnen een maand weg gegaan omdat ze te moeilijk was met rijden en steigerde en achterover viel met ruiter en al. Zeer zeker niet mijn manier dus. Paard is die hele dag met rijden angstig geweest en is nooit meer de oude geworden.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:19

Dan zal ik wederom nog maar eens reageren.
Ikzelf heb verschillende paarden beleerd, wanneer ze na een paar keer gewend zijn dan pas komen de grootste problemen. Het paard gaat reageren wat er op zijn rug gebeurt in de hoop dat het enge verdwijnt. Zo leert een paard immers, wij duwen met ons been tot hij loopt en als hij dat doet, is het been stil. Een paard zal dus proberen de hulp te laten stoppen. De eerste keer zal hij overdonderd zijn en waarschijnlijk naar binnen dichtslaan. De volgende keren komt dat eruit en gaat hij met de ruiter aan de wandel. Gaat rennen, raakt in paniek als de ruiter in onbalans raakt en dan heb je dus een angstig paard waar je nog veel meer tijd en geduld mee moet hebben. Sommige paarden kun je na 2x los rijden, ik heb ook een paard gehad waar ik na 2 maanden nog aan de longe zat. Ik denk dat je het kan vergelijken met iemand die nog nooit heeft autogereden opeens de snelweg opmoet met een schreeuwende instructeur naast je wat je allemaal moet doen.
Totale paniek wat waarschijnlijk naar binnen slaat en hetgene wat je eraan overhoudt is niets dan angst. Hopende zo je familie te kunnen overtuigen.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:19

Overal doen ze het anders en op hun eigen manier.
Bedenk wel goed, de pony is dan echt nog niet klaar.
Hoor het zo vaak, hij is zadelmak.Ja, hij heeft een zadel op gehad en er heeft misschien eens iemand op gezeten.Maar dan is het nog niet vertrouwd.
Zie het bij ons vaak dat je paarden de eerste keer vaak niks doen.Zijn dan zo overdonderd dat er iemand op zit.Maar daarna komt het vaak.
Ik zou zelf nog maar eens heel goed nadenken, in 1 dag vind ik heel snel en zelf zou ik er dan niet zo opstappen als die terug is.Ik zou dat nog niet vertrouwen.Maar die keus is aan jou.

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 20:08

Echt dankjewel jullie
Dankzij bokt is mijn moeder van dat idee af.
Nu de rest van de bemoeizuchtigen nog

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:11

dit is geen inrijden, maar inbreken....
het probleem is inderdaad dat een paard zo verbluft raakt, dat ie totaal anders zou reageren als wanneer hij "rustig" wordt ingereden...
Is dus totaal geen graadmeter.
Bij ons op stal hebben ze het ook zo gedaan, eigenaar is gaan rijden, "oh wat was het paard braaf" totdat hij wist hoe het in zn werk ging en een maand later was hij weg.... verkocht wegens "niet klikken" ja, daaaaag, zo lust ik er nog wel een paar!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 00:54

Wat een onzin...de barriere zit in ons hoofd, en niet in het hoofd van het paard.

Ik heb wel vaker gehoord dat er op dezelfde dag zadel en ruiter opgingen, en er zelfs een kleine buitenrit werd gemaakt.

Ik zie het probleem niet zo. Zolang het paard het lichamelijk aankan, zie ik geen probleem in zadelmak maken en ruitergewicht in een dag. Zolang er maar goed naar het paard wordt gekeken, en bij de minste of geringste paniekactie adequaat wordt ingegrepen.

Mijn nu vierjarige merrie maakte er ook geen punt van dat er de eerste keer een ruiter op stapte. Zodat ze in de eerste sessie met ruiter ook meteen stap, draf en galop hebben meegenomen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 00:58

Liezel1 schreef:
Bij ons op stal hebben ze het ook zo gedaan, eigenaar is gaan rijden, "oh wat was het paard braaf" totdat hij wist hoe het in zn werk ging en een maand later was hij weg.... verkocht wegens "niet klikken" ja, daaaaag, zo lust ik er nog wel een paar!

Je zult bij het inrijden wel vaker en punt tegenkomen dat het paard zich zekerder voelt met het extra ruitergewicht op zijn rug en gaat puberen. Ongeacht hoe lang de aanloop is geweest naar de eerste keer de ruiter op zijn rug.

En in dit geval was het "niet klikken". Ik weet de rijervaring van je stalgenoot niet, misschien wist hij na een maand wel dat het niet het paard was waar hij naar op zoek was, misschien kwam hij er wel achter dat een jong paard niets voor hem was, en misschien had hij de middelen wel niet?
Ik ben van mening dat je daar als buitenstaander geen mening over mag hebben. Paardrijden is te duur om een paard aan te houden dat niet helemaal naar je wensen is.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 01:04

Hier idem.... afgelopen jaar 2 3 jarigen zadelmak gemaakt en no problemo, zadel erop, ruiter erop en gaan met die banaan... Niets naar binnen of naar buiten geslagen.
En nu, na enkele maanden, en weinig gedaan behalve laten betuigen... klimmen de kids er zonder zadel of hoofdstel op en rijden er mee rond met enkel een halster en een touw...
Zeker zijn ze niet perfect doorgereden en reageren ze niet op de lichste kuitdruk... en dat heeft niets met het zadelmak te maken maar wat je er nadien mee doet of in ons geval niets mee doet

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 01:06

Cassidy schreef:
Wat een onzin...de barriere zit in ons hoofd, en niet in het hoofd van het paard.

Ik heb wel vaker gehoord dat er op dezelfde dag zadel en ruiter opgingen, en er zelfs een kleine buitenrit werd gemaakt.

Ik zie het probleem niet zo. Zolang het paard het lichamelijk aankan, zie ik geen probleem in zadelmak maken en ruitergewicht in een dag. Zolang er maar goed naar het paard wordt gekeken, en bij de minste of geringste paniekactie adequaat wordt ingegrepen.

Mijn nu vierjarige merrie maakte er ook geen punt van dat er de eerste keer een ruiter op stapte. Zodat ze in de eerste sessie met ruiter ook meteen stap, draf en galop hebben meegenomen.

Maar zij wil kijken hoe die pony reageert.
En dan kan hij de eerste x heel braaf zijn.
Maar er zijn paarden die je na 2 weken of 3 dagen pas uitproberen.
Tuurlijk hoefd het zeker niet altijd zo te zijn.
Maar je hebt de kans dat de pony nog heel erg veranderd en dan weet je niet wat je in huis haald.

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 01:07

hel1 schreef:
Barvrouwke schreef:

Dat heb ik dus ook, want dan word ze op 1 dag van d'r vertrouwde plekje gehaald en zadel er op en hoofdstel erin en iemand erop.

Vind het gewoon zoveel voor een oony die nooit van haar wei of stal is geweest.

Zo test je wel meteen het karakter van de pony.. Als je dat even wilt uittesten zie ik daar geen problemen mee, wanneer je der zou kopen zou ik het stap voor stap voort zetten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 01:11

mijn verzorgpaard was ook binnen een dag ingereden. nou ja we hebben haar opgezadelt, en ze was braaf, haar gelongeerd, nog steeds braaf, ruiter erop, nog steeds braaf, en nu rij ik haar toch alweer een paar maanden, en..... nog steeds braaf!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 01:12

Je moet er sowieso niet van uitgaan dat zadelmak maken en eerste keer meteen ruiter erop betekend dat het paard goed doorgereden is.
Stel dat ze een maand aanloop nemen naar de eerste keer onder het zadel, veel longeren, langzaamaan opbouwen...paard krijgt conditie en meer bespiering: zou dat niet tegen je kunnen gaan werken?

Mijn mening is: als het character van een paard of pony lastig is, ga je daar vroeg of laat mee te maken krijgen. Dan maakt het niet uit of er in een dag een zadel op ligt of niet.

Een jong paard inrijden of doorrijden is een verhaal apart, en niet iedereen kan dat of heeft daar zin in.
Als je het niet kunt of niet wilt, zul je verder moeten zoeken.

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 01:13

Ook een paard kan idd ff overdonderd zijn, maar dat is na 15 minuten echt wel verdwenen. Ik was vroeger altijd het proef konijn, paarden kwamen zadel en ik er op. de eerste 2 rondjes gingen het goed en dan begon het gesodemieter.
Deze heb ik daarna rustig verder beleerd en super paardjes geworden.
De andere waren gewoon meteen braaf en bleven braaf.

Het is niet echt een maatstok, hij gaat je sowieso uitproberen, maar de eerste indruk is vaak wel de beste.
Ben het verder helemaal met Cassidy eens!

Gr Lara