drachtige merrie met hengstigheids verschijnselen.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sione

drachtige merrie met hengstigheids verschijnselen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 16:48

Hoi, de titel zegt het al een beetje.
We hebben een drachtige merrie op stal (is in april uitgerekend).
Nu had ik haar vandaag los (in de bak) met mijn ruin en ze vertoonde enorm hengstigheids gedrag.
Staart scheef, gillen als hij in de buurt kwam, pies sproeien, knipogen met schede. Mijn ruin zat constant met zijn neus onder haar staart en dan daarna stond hij te flemen.

Ik begin dus nu mijn vraagtekens te zetten of zijn uberhaupt wel drachtig is. Of kan zij deze verschijnselen vertonen ondanks dat ze drachtig is?
Ik gooi het hier maar even in de groep voordat ik (onbedoeld) paniek ga lopen te zaaien bij de eigenaar van de merrie!

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:17

Als ik jou was zou ik het paard maar even laten scannen door een veearts.Het zou best kunnen dat ze niet drachtig is en toch ook de eigenaar waarschuwen.

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:24

hoi heb dit ook mee gemaakt vroeger met mijn pony meteen de uithof er bij geweest maar was niks aan de hand ze was gewoon drachtig dus ja het kan

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:45

Bij ons doen de dachtige merries dit ook wel uit nijd om ze uit hun buurt te houden. Maar jou paardje moet dan nu 7 maanden zijn, als ze drachtig zou zijn, ik denk dat je dan ook wel aan haar lijf moet kunnen constateren of ze de laatste tijd nog dikker is geworden!

Flore

Re: drachtige merrie met hengstigheids verschijnselen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:49

Ik zou haar even laten scannen, kan best dat ze verworpen heeft twerwijl niemand het gezien heeft.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:56

Mijn merrie had dit vorig jaar ook. Ik schrok me rot!! Ik heb haar toen op laten voelen, maar het veulen zat er nog gewoon. De da vroeg toen ook nog of ze zich "anders" hengstig gedroeg. Ja dus! Ze was niet zo "gewillig" als anders, maar meer opgefokt. Maar wel dus ook plassen en knipperen en gillen. Da zei toen idd ook dat een drachtige merrie dan letterlijk "pisnijdig" is.

Als je het ECHT heel zeker wilt weten kun je haar natuurlijk altijd op laten voelen, maar dit houdt natuurlijk altijd weer een extra risico in. Ik zou het niet doen. Ze is nu ver genoeg in de dracht dat je het zeer binnenkort gaat zien. En opnieuw dekken is nu ook nog niet aan de orde, neem ik aan. Kan me voorstellen dat je in de rats zit, maar ik zou het nog effe aankijken.

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:21

Mijn merrie is vorig jaar ook heel het jaar door hengstig geweest tijdens de dracht.. ze liet zichzelf zelfs nog door ruinen bespringen!! Ik heb haar nog 4x laten scannen voor de zekerheid.
Ook had mijn merrie last van een vochtige vulva, met wat bloed erin, maar dat waren gesprongen aders.. ik heb dus ook in angstige periodes gezeten..
maar nu loopt er een bloedmooie (bijna) jaarling bij ons in de wei!!

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:59

Had ik voor 3 jaar terug ook met een merrie.Hadden haar meerdere keren gescand, en het zat goed.Toen ze 6/7 maand drachtig was leek ze hengstig, vertoonde niet zoveel verschijnselen maar mijn gevoel zei dat het niet goed was.Heb de DA gebeld en die vroeg of er wat in de omgeving was veranderd.Tja, er was een nieuw paard naast haar in het land komen te staan.(stonden wel apart hoor).DA zei dat er niks aan de hand was en dat merries op iets nieuws in de omgeving zo kunnen reageren.Geen paniek dus zei de DA.Maar mijn gevoel was wel goed, ze was gewoon echt hengstig want er is geen veulen gekomen.Ik zou de DA maar even laten komen om haar te scannen of op te voelen, want de kans is heel groot dat het mis is met de merrie.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:17

Wij kochten een merrie voor onze dochter.
Was niet te zien dat ze hoogdrachtig was (beetje gras buikje)
Vorige eigenaar had haar laten dekken ,mar ze werd hengstig en is later nog 'leeg'gescand.
Drie weken nadat ze bij ons kwam liep er dus een veulen bij.
Het kan dus wel.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:20

voor de zekerheid even scannen of voelen dus!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:50

Bij twijfel altijd een dierenarts erbij halen.
Het kan overigens wel hoor dat merrie's zo doen. Die van mijn gedraagt zich af en toe ook als een slet Alleen zij piest er dan niet bij.

Sione

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 10:39

nou bedankt voor de reacties.... ik zal de eigenaar maar op de hoogte stellen. Dan moet die maar bepalen wat ze doet.
Merrie is een fokmerrie waar verder niets mee gedaan wordt dus ja ze is dik maar kan net zo goed van eten zijn aangezien zij niet in training is....

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:48

Owja Orchid is ook zo'n muts hoor! die gedraagd zich al een paar maand of ze hengstig is
Als een ruin og hengst te dicht bijkomt kannie een flinke trap op z'n smoel krijgen, maar ze staat er wel bij te pissen en te showen..