Kan mijn paard wel goed zien?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MariseLover

Kan mijn paard wel goed zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 16:30

Een tijdje geleden werd mijn paard (Marise) vervelend met rijden. Het begon als het paard van een vriendin van mij langs kwam rijden in draf. Als zij dan bijvoorbeeld op de rechterhand reed (in draf of galop, niet in stap) en ik op de linkerhand (in draf), moest zij dus voor mij opzij. Dan spande Marise zich helemaal aan (als die vriendin van mij langs kwam) en ze sprong in de lucht (2x stijgerde ze zelfs) of ze ging rennen. Vanaf een volte elkaar passeren (in welke gang dan ook) was geen probleem. Ook konden we naast elkaar rijden.
De volgende dag was die vriendin niet in de bak, maar wel een andere vriendin. Daarbij gebeurde nu hetzelfde.
De dagen daarna was het bij alle paarden die langs kwamen zo, maar nog steeds was het geen probleem om NAAST die paarden te rijden.
Ik heb op verschillende manieren geprobeerd het op te lossen (teugels "losgooien" en aansporen, op de rem, enz) en me er uiteindelijk maar niet meer druk om gemaakt. Ik dacht dat het gewoon een combinatie van energie en uitproberen was.
Het is toen een korte tijd weg geweest (2 weken ongeveer).
Daarna is het weer begonnen. Niet zo erg als eerst, maar nogsteeds was die spanning er als iemand langs kwam en ging ze weer vaak op de rem uit zichzelf.
Weer maakte ik me niet druk, gewoon uitproberen dacht ik.

Gisteren had ik springles. Het springen ging (zoals meestal) gewoon goed, totdat ik op een sprong af reed (doodnormaal, 60 of 70cm..).
Ze had zich al afgezet (kon dus niet meer stoppen), maar besloot toch niet te springen. Ze ging dus recht op de paal af (ze kon de hele sprong niet meer ontwijken) en sprong de paal (1.65m hoog) omver. Gelukkig heeft ze er niets aan over gehouden en sprong ze daarna wel weer, maar heel twijfelachtig (logisch). Normaal is ze helemaal niet lomp en is het ook niets voor haar om iets of iemand omver te lopen, daarom ben ik nog meer geschrokken.

Toen ik thuis kwam vertelde ik het aan m'n moeder en het eerst wat ze zei was: Kan ze wel goed zien?
Toen bedacht ik me dat iemand van de manege een paar weken terug (toen ze zo vreemd deed bij andere paarden) ook al had gevraagd of ze niet iets aan d'r ogen heeft.

Nu ben ik dus bang dat ze niet goed kan zien. Misschien heb ik het helemaal fout, maar wat denken jullie?
Ik had trouwens niet het gevoel dat ze heel slecht uitkwam op die sprong, waardoor ze wist dat ze hem niet kon halen, en normaal springt ze dan alsnog.

Wat denken jullie dat het is?

ellepel

Re: Kan mijn paard wel goed zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:33

als je wilt weten of er iets mis is met de ogen zul je denk ik toch echt een veearts moeten gaan vragen...

ik denk dat het best kan dat de ogen niet goed zijn, je paard is misschien bij of ver- ziend....

ben al jaren van mening dat mijn eigen pony een bril moet hebben, kan zich ongelooflijk druk maken om de kleinste borden, en als ie dichtbij is ontspant ie omdat hij eindelijk ziet dat het maar een bord is....

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:36

Ik denk dat je het idd beter aan een veearts kan vragen.
Wij kunnen het vanaf hier niet zien.
Wat je ook kan proberen, is met je hand langs dr oog gaan en dan steeds dichterbij.
Kijken of ze reageerd dmv haar oog dicht doen.

MariseLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 16:38

@Abalaydi: Ik zal dat eens doen.. Bedankt

@Abalaydi &ellepel: Als ik na dat te proberen nog denk dat ze niet goed ziet, ga ik de dierenarts bellen. Bedankt allebei..

Barvrouwke

Re: Kan mijn paard wel goed zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:43

Hoi,
ik ken een paardje die had dus een zenuwknelling waardoor het zicht beperkt werd. Hij was bijna levensgevaarlijk, maar dankzij de osteopaat is het weer helemaal goed gekomen. Zal dus best kunnen dat er iets fout zit.
Zie je niets aan de ogen? Wanneer je een waas ziet, kan je beter even de veearts vragen om te kijken wat er is. Suikerziekte kan namelijk ook blindheid veroorzaken.

MariseLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 17:05

Barvrouwke,

Bedankt.
Ik heb nog niet echt in haar ogen gekeken, maar ik weet hoe het eruit zie zo'n waas ( ooit bij een ander paard gezien).
Vandaag ga ik niet naar m'n paard, maar morgen zal ik eens kijken of ik wat kan zien.
Als ik het niet vertrouw ga ik zeker de DA laten komen om te kijken.

MariseLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 18:00

Weet iemand anders misschien nog wat het kan zijn?