Bang voor paard wanneer deze heet wordt, wat doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

Bang voor paard wanneer deze heet wordt, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 20:37

Sorry voor lang verhaal maar aub lees het even..

k heb dus een probleempje. Ik heb mijn paardje nou 4 jaar. Ik rijd ongeveer net zo lang als ik haar heb ( had 3 maanden les gehad op manege) Meestal is het een heel braaf paardje, kun je er alles mee doen maar wanneer ze eenmaal van 1 ding geschrokken is vindt ze ineens alles eng. Of beter gezegd ze doet alsof ze het eng vindt want stil blijven staan wil ze wel, zodra ze dan moet werken begint ze vervelend te worden. Het begint met achteruit lopen, weigeren met lopen, steigeren en dan vervolgens er tussen uit te gaan, omdat ik er al twee keer daardoor afgevallen ben ( en met ambulance naar ziekenhuis kon omdat mevrouw gewoon over me heen was gelopen ) heb ik angst om haar op dat moment aan te pakken, wat zij dus voelt en daardoor nog vervelender wordt. Zo ook vandaag in de les en instructeur probeerde me erdoor te helpen maar omdat ik haar gewoon niet eens echt flink aan durf te pakken blijft ze vervelend, zodat ik uiteindelijk maar gestopt ben ( waar zij dus haar zin kreeg ) en haar daarna nog gelongeerd heb en daarna haar uitgestapt. Nou was ik zelf aan het denken om misschien naar een manege te gaan om daar wat lessen te gaan nemen zodat ik wat meer vertrouwen krijg om een paard aan te pakken, maar ik weet niet of dat zin heeft omdat ik wel gewoon met plezier kan rijden als ze braaf is, maar de andere kant kan ik dan wel leren om op andere paarden te rijden, een te kijken of er andere manieren zijn om een paard aan te pakken en eens een andere reactie te krijgen zodat ik wat meer zelfvertrouwen krijg en dan dus ook mijn eigen paard eens goed aan kan pakken.. Ik weet het niet meer, wie kan me helpen?

Ps. heel erg bedankt voor het lezen van het verhaal!

_Dunja_

Re: Bang voor paard wanneer deze heet wordt, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:49

Zo ie zo beginnen met een bodyprotector dragen als je dit nu nog niet deed.

Ik heb in het begin 3 keer in de week prive les genomen kost misschien wel wat maar je krijgt wel vertrouwen...

En een ander ziet meestal sneller wat te doen bij een heet paard dan als je erop zit.

Of laat iemand je paard longeren terwijl jij erop zit dat geeft vaak ook meer vertrouwen.

Heel veel succes in iedergeval met het verder inrijden van je paard

Marjo2709

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 10:26

Ik sluit me helemaal aan bij vlasta. Alleen met goede begeleiding krijg je het zelf vertrouwen om je paardje aan te pakken op de juiste manier.

Ik heb dat zelf ook (en met ons denk ik nog vele andere) dat als je een goede instructeur heeft die weet wat ie doet , dat je dan net even iets meer durft te doen.

Ik durfde dat alleen niet omdat ik niet wist wat ze daarna zou doen en dan op sommige punten niet wist hoe ik dat op moest lossen.

Terwijl als hij/zij erbij staat en zegt hoe je het oplost ... en het werkt... dan durf je dat een aantal keren later helemaal alleen !!

Heel veel suc6 iiig.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:42

dit verhaal komt me zooo bekend voor

Echt dit is niet leuk en zooo moeilijk !! Maar geloof me de enige oplossing is echt om je paard eens flink op zijn nummer te zetten.. en geloof me ook dat je het op een gegeven moment en zoooo zat bent dat je het gewoon doet !! Bij mij heeft het echt maanden geduurd voordat ik me eroverheen had gezet... Bij andere liep hij wel super en zodra ik erop zat, meteen naar mijn voet schoppen, vol op de rem, 10x achter mekaar bokken, als ik hem aantikte meteen de voorbenen omhoog !!!! Ik stapte ook af en zette hem in de stal.. tot op een gegeven moment ik nog niet eens kon stappen !! Echt belachelijk !!
Ik beloof het je: 1 mega tik is voldoende !!!! serieus !!
Doe het gewoon als er iemand bij is die je voor 100% vertrouwt en je erdoor heen helpt !!
Je paard zal het daarna zeker nog een keer proberen, maar meteen aanpakken, je zult zien dat het dan echt binnen de kortste keren weer leuk wordt om te rijden !!!
echt waar

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:52

ik ben het eens met de onderstaande mensen, ik had toen ik bang was gewoon elke dag les, althans elke keer als ik reed want een jong paard mag je natuurlijk niet elke dag laten intensief rijden.
Ook ben ik indd met bodyprotector gaan rijden. Ik begrijp je angst, maar met de juiste begeleiding moet je haar gewoon even aanpakken. Ik ben ook heel bang geweest, daar ging mijn pony gebruik van maken tot ze een keer door mijn instructrice is aangepakt (terwijl ik erop zat, ze had haar vast) sindsdien heb ik ook meer durf gekregen en gaat het super.
Ik denk dat het even een drempel is waar je overheen moet en zodra je haar aangepakt hebt en weet hoe ze reageert en je zelf daar weer in op kunt vangen kun je haar beter aanpakken.

veel succes!

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 17:01

Heel erg bedankt voor alle reactie's ! Gelukkig ben ik niet de enige met het probleem. Ik ben niet altijd bang op haar alleen wanneer zij dus echt ` heet ` wordt omdat ze ergens bang van is, dan ziet ze ineens overal spoken.. Daarom is het ook moeilijk om les te nemen wanneer ze zo vervelend is, want meestal is ze gewoon heel braaf. Ik begin toen ik haar had was ik totaal niet bang voor haar, maar nadat ze me in zo´n moment eraf gegooid heeft en ook nog eens over me heen is gelopen ( en ik dus met ambulance weg kon ) heb ik toch wel angst als ze zo doet. Maarja ik ga het gewoon weer proberen om vooral juist zelf rustig te blijven. Vandaag even met haar geoefend met een paraplu ) want dat was waar ze gister zo bang voor was, paraplu, wind, regen en in het donker was iets te veel voor haar )

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:24

en eigenlijk maak je, het jezelf onbewust nog erger dan dat het eigenlijk is.. want je gaat zitten denken: ooow zou ie hier ook van schrikken oow en hier ook van .. oeh en als ik dit doe gaat ie er vast tussen uit ... en ja hoor dan gebeurd dat zeker
Misschien moet je gewoon eens je mp3 speler opzetten met onstpannen muziek..zodat je zelf lekker ontspannen bent ! (ik zou hem wel zacht zetten, of 1 oordopje uitlaten) dat kan ook al helpen !!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:27

Hoe voel je je als je instructrice er is? Beter, denk ik??
Probeer dan wat vaker in de week les te nemen, en die andere dagen te longeren of grondwerk, zoiets.
Kost wat meer, maar dan weet je dat het goed komt, je voelt jezelf vaak veiliger met zo iemand in de buurt, die kan je de juiste manier van aanpakken vertellen etc.

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 17:31

Nou op zich voel ik me niet veiliger met mijn instructeur. Was pas mijn tweede les, en hij kon wel wat tips geven maar weet ook eigelijk niet hoe mijn paardje reageerd. Normaal ga ik er nieteens op als ze zo nerveus is, ik stap dan liever helemaal niet op, dan dat ik wel opstap en dat zij dan ` wint ` omdat ik weer afstap. Ik ben zelf niet nerveus, durf haar alleen niet aan te pakken en dat weet mevrouw maar al te goed. Nogmaals heel erg bedankt voor de tips !

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:50

Vraag aan je instructeur of hij je eens les wilt geven aan de longe. Misschien dat je je dan wat veiliger voeld? Je zult je paardje toch eens flink door moeten pakken, want dit soort gedrag gaat van kwaad tot erger. Ze moet weten dat jij de baas bent. Een paard dat geen leiding krijgt neemt de leiding. Succes