Mest, waar mag ik het laten.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

viola

Mest, waar mag ik het laten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 20:33

Ik heb mijn 2 shetlanders staan in een woonwijk en al jaren gaat de mest gewoon in de vuilcontainers die hier in de wijk staan voor het huisvuil. Ook de vorige mensen die daar pony's hadden staan hebben dat altijd zo gedaan.
Mijn 2 shetten produceren niet zo heel veel mest dus het is niet zo dat ik de hele container volprop. Maar nu is er dus een klacht gekomen en het schijnt dus niet te mogen.
Maar nu vraag ik mij dus af waar ik het wel mag laten. Ik heb dus maar 2 pony's puur voor de hobby, mag ik de mest dan gewoon op het land op een berg gooien? Ik kan me vaag herinneren dat je pas een speciale plek voor de mest moet maken als je meer dan 5 (?) paarden heb, maar weet daar het fijne niet meer van.
Wie kan me daar wel iets over vertellen?

Jakary

Re: Mest, waar mag ik het laten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 03:57

wij brengen de mest van m'n paard en m'n shet naar een boer in de buurt. Misschien moet je eens gaan horen bij boeren bij jou in de buurt, die vinden dat niet erg hoor.

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 07:50

ik laat mijn mest op een mesthoop(je ) liggen. ik heb 2 shetlanders. dit heb ik bij alle weien gedaan..

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 08:05

Zorg eerst dat je bij de gemeente navraagt waarom een hondedrol wel- maar een paardendrol niet in de kliko zou mogen.

Anders zal je een aanhangwagen kunnen aanschaffen, als die vol is bij een boer brengen. Maak ook reclame voor je mest, de meeste woonwijken besteden kapitalen aan kunstmest terwijl ze het bij jou gratis mogen meenemen, kruiwagen kunnen ze ook wel lenen.
Vraag anders even aan een tuinvereniging of zij je mest willen hebben, die hebben ook vaak interesse voor mooie biologische paardenstront!

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 08:07

viola schreef:
Maar nu vraag ik mij dus af waar ik het wel mag laten. Ik heb dus maar 2 pony's puur voor de hobby, mag ik de mest dan gewoon op het land op een berg gooien? Ik kan me vaag herinneren dat je pas een speciale plek voor de mest moet maken als je meer dan 5 (?) paarden heb, maar weet daar het fijne niet meer van.
Wie kan me daar wel iets over vertellen?

Je hoeft dan alleen geen Wm vergunning te hebben omdat je hobbymatig pony's houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 08:07

Je moet de gemeente bellen, want mest mag niet meer gewoon op de bodem, wet op de bodemvervuiling, is een milieuwet. Je moet een bak hebben of waterdichte vloer. Ook voor 2 paarden, wij moesten het voor 3 paarden hebben. Mest mag wel tijdelijk op een hoopje op het land vlak voor uitrijden, zou daar toch de gemeente voor bellen,want de boetes zijn hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 08:13

Zover ik weet mag je mest gewoon in een afvalzak in een container gooien.
Er kan alleen een bepaling in de APV staan dat het niet mag maar dat is per gemeente verschillend.
Gewoon even de afd. milieu van je gemeente bellen en er naar vragen hoe het bij jullie geregeld is.

Wat betreft het bewaren op het land, er mag 1m3 mest zonder plaat op de kopakker liggen.
Dit betekend dat de (vaste)mest op het weiland ligt waar het ook ter bemesting opgebracht gaat worden.
Normaal gesproken moet mest in dezelfde werkgang ondergewerkt worden maar vaste mest op grasland mag verspreid worden zonder het onder te werken.
Hier bij moet je je wel aan de mestkalender houden en mag je zowiezo geen mest verspreiden op bevroren of besneeuwde grond.

Sla je de mest op zonder het ooit op het land uit te rijden moet het in een vloeistofdichte mestbak liggen, ongeacht de hoeveelheid paarden.
De hoeveelheid paarden is alleen van belang mbt tot evt. mestboekhouding en vergunningen.
Mest op de kale bodem valt onder de wet bodembescherming en het meststoffenbesluit en daarin wordt nergens over aantallen gesproken.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 08:31

Bedankt allemaal.
Uiteraard ga ik een en ander nog navragen bij de milieudienst, want ik zie ook niet in waarom ik geen vuilniszak met mest in de container mag gooien. Maar ik wilde eerst even wat info verzamelen dat ik weet waar ik over praat voordat ik hun bel.

Ik ben overigens niet van plan iets te gaan aanschaffen of bouwen voor de mest omdat ik binnen een jaar weg ben met mijn pony's daar. En waarschijnlijk raak ik nog voordat ik ga verhuizen meer dan de helft van de wei kwijt omdat ze er willen gaan bouwen.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 11:37

Ik heb inmiddels gebelt met het bedrijf van hier het afval ophaald en ben niet veel wijzer geworden.
Kleine hoeveelheden mag ik wel in de container gooien, maar grotere hoeveelheden niet. Maar waar de grens dan ligt kon ze me niet vertellen. Eigenlijk zei ze zolang hun het niet zien mag het wel beetje vaag.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:21

Ik schep de kliko wel iedere keer als hij geleegt word de dag van te voren even vol.
Ik mag mijn mest kwijt bij een boer hier in de buurt, maar ik moet wel iedere keer 500 meter heen en 500 meter terug met mijn kruiwagentje, dus als ik een kruiwagen minder hoef te lopen door de kliko te vullen vind ik dat helemaal niet erg . Die boer verspreid het over zijn eigen land, samen met de kippenmest die hij daar heeft liggen.

Heb je volkstuinen in de buurt? Je zou daar een briefje op kunnen hangen dat je mest heb, gratis af te halen. Er zijn ook mensen die bij mij zo af en toe een paar vuiliszakken mee nemen(bij mij gaat het om wat meer mest, dus heb mest zodra ze er om vragen ).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:04

viola schreef:
Ik heb inmiddels gebelt met het bedrijf van hier het afval ophaald en ben niet veel wijzer geworden.
Kleine hoeveelheden mag ik wel in de container gooien, maar grotere hoeveelheden niet. Maar waar de grens dan ligt kon ze me niet vertellen. Eigenlijk zei ze zolang hun het niet zien mag het wel beetje vaag.

De grens ligt ook dat de kliko nog makkelijk van zijn plaats is te rollen. Als hij te zwaar is laten ze hem staan en kan je nog een waarschuwing krijgen en de 3e keer zelfs een boete, althans in onze gemeente.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 16:39

Wij hebben geen eigen kliko's, Maar er staan er een aantal in de wijk. Ongeveer in elke straat staat een blok van meestal 3 grote containers die 2 keer in de week geleegd worden.
Ik heb twee blokken in buurt staan en daar verdeel ik het een beetje over.

Er zijn wel wat volkstuinen in de buurt, maar die krijgen de mest ook al van de kinderboerderij. en ik wil eigenlijk zo min mogelijk mest bewaren zodat de kans op stank overlast zo klein mogelijk is. Ik zit tenslotte toch in een woonwijk (wel aan de rand) en direct naast een sportschool en heb maar héél weining ruimte.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:40

Je zou eens moeten vragen of jij je mest bij de Flardingha op de mesthoop mag dumpen.
Wij brengen het ook naar een stalletje hier in de polder, die hebben ook een mestbult.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 16:46

Sjonniej schreef:
Je zou eens moeten vragen of jij je mest bij de Flardingha op de mesthoop mag dumpen.
Wij brengen het ook naar een stalletje hier in de polder, die hebben ook een mestbult.

Als het idd niet anders kan ga ik dat idd doen, maar dat is toch weer een hoop meer werk. Dus ik probeer eerst nog eens goed uit te zoeken of ik het idd niet in die container mag gooien.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:22

Ja inderdaad.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:46

Wij gooien het zelf altijd op een hoop en doen het daarna naar kennissen of de buurmand of iets dergelijks . Ook gaan we een deel over de weide uitspreiden

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:55

Mag het niet gewoon in de GFT??

svenlOver15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:58

Ik doe mn mest altijd in de groene container! Gewoon, zonder het in een afvalzak te doen, zo in de afvalbak. Geen idee of het mag, maar ik heb altijd 2 grote vol, en ze hebben er in die 3 jaar nog nooit wat van gezegd..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:17

Teuntje111 schreef:
Mag het niet gewoon in de GFT??

ja hoor, dat doe ik ook voor een deel. alleen zijn 4 containertjes niet genoeg voor 2 paarden
een juf van de gemeente heeft me verteld dat het er gewoon in kon.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:20

wat wij vroeger deden toen we nog geen mestput enzo hadden, was een karretje voor achter de auto goed isoleren en daar wekelijks alles inscheppen (5 paarden). Dan iedere week tegen een minimale vergoeding van (toen) 25 gulden brachten we het naar de dichtstbijzijnde manege en daar kon het dan op de grote hoop.