Leuke oefeningen aan de longe?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Leuke oefeningen aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 19:38

Hallow,

Ik wil graag jullie hulp
Ik longeer mijn paardje op het moment 3 keer per week en 1 keer per week gooi ik haar los in de bak ..
Dit omdat ik voorlopig nog niet kan rijden wegens herstel van operatie..
Maar nu lijkt het me leuk om wat variatie erin te brengen, maar ik kan zelf nog niet lopen dus gaan wandelen lukt niet ..
Ik kan nu net met een beetje moeite en eigg alleen op vertrouwen longeren, maar nu lijkt me dit zo saai voor haar om dat lange tijd te doen..
Ik had al bedacht dat ik een keer met balkjes kon longeren,
maar heeft iemand nog andere ideeen?

Groetjes Inge

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:07

Ja met balkes longeren is een optie! verder is longeren eigelijk trainen, dus geen spel, dus kan ik verder niets verzinnen Mijn paard vindt trouwens omdraaien altijd erg leuk om te doen...

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:24

Hoi,

je kunt inderdaad balkjes wegleggen. Je kunt ze in een lijn achter elkaar op de hoefslag leggen of je kunt ze in een halve cirkel leggen. Als je cavaletti's hebt kun je je paardje een sprongetje aan de longe laten maken. Ook kun je als je geen cavaletti's hebt een hindernis op de hoefslag zetten en je paard zo los laten springen.

Oefen verder aan de longe ook heel veel met stemcommando's. Probeer je paard zonder hulp van de longeerzweep of lijn in stap, draf en galop te krijgen en weer terug te nemen. Lukt dat goed, dan kun je ook de overgang stap - galop proberen te maken.

En hoe longeer je eigenlijk? Met of zonder bijzets, dubbele lijnen of met pessoa? Heb je normaal gezien les met je paard? Misschien is het een idee om een longeerles te nemen bij je instructrice? Je zegt dat je wat moeite hebt/had met longeren en misschien kan je instructrice helpen en tips geven bij het longeren. En als dat goed gaat kan ze uitleggen en voordoen hoe je je paard met bijzets, dubbele lijnen of pessoa longeert!

Zelf longeer ik mijn paard één tot twee maal per week met pessoa. Hij loopt dan heerlijk over zijn rug en zet zijn achterhand er beter onder. Ik merk dat hij losser in zijn lijf is geworden sinds ik met pessoa longeer. Succes en ik hoop dat je snel weer kunt rijden!!

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:26

het leren longeren met dubbele lijn is wel nuttig en leuk werk. Je kan op die manier fijn oefeningen doen.

Aan de ongeerlijn doe ik zelf graag overgangen en vooral ook tempowisselingen. Het oefenen in gehoorzaamheid op stemcommando is het begin.

Als je je paard achter elkaar alleen rondjes laat lopen dan is het inderdaad betrekkelijk saai. Met weel overgangen en tempowiselingen train je je paard en maak je jet werk wat afwisselender.

Verder vrees ik dat longeren wel redelijk saai blijft hoor, maar als je het goed doet wel nuttig.

Pikolino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:41

sammie_44 schreef:
Ja met balkes longeren is een optie! verder is longeren eigelijk trainen, dus geen spel, dus kan ik verder niets verzinnen Mijn paard vindt trouwens omdraaien altijd erg leuk om te doen...

hier ben ik het niet mee eens
het paardrijden opzich is al een spel, je doet het voor je lol! plezier met je paard vind ik toch wel 1 van de balangrijkste dingen.

longeren tja.. je kan sprongetjes maken, balkjes lopen, voor het plezier, als je daarnaast echt nuttige dingen wilt gaan doen kun met stemcomando's, dubbele lijnen enz. gaan oefenen, mits goed gebruik

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:05

Omdat dit geen rijtechnisch probleem is: RT -> VMR

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 15:29

Ze reageert goed op stemcomando's ..
Stap, draf, galop en halt zitten er als commando goed op, ik gebruik de zweep ook bijna niet, heb hem er alleen voor de zekerheid bij ..
@Delphi; Ik heb moeite met longeren omdat ik mijn been nog niet kan buigen en nog niet of bijna niet kan lopen .. Maar normaal heb ik daar geen last van hoor

Ik heb normaal ook les, maar een longeerles lijkt me een beetje overbodig, vroeg me gewoon af of er mensen waren die een idee hadden..

Ow ik longeer niet met bijzet, mss een ideetje, moek er wel eerst 1 gaan zoeken
Maar heb deze nog niet gebruikt omdat ze van zichzelf al erg over de rug loopt

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:31

je kunt ook met touwtjes longeren, of idd met dubbele lijnen.

Ik longeer zelf graag los. Dus in een longeerkraal, zonder longelijn, puur op stemcommando en lichaamspositie. Betekend wel dat je wat mobieler moet zijn. Ik schakel veel en laat vaak van hand veranderen.

Scum

Re: Leuke oefeningen aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:07

Ik heb mijn paard ooit een half jaar lang een uur per dag flink moeten longeren, om de achterbenen en de rug sterker te maken.
Toen moest ik van de DA ook met balken werken. Ik deed er een stuk of 4 achter mekaar (wel zo neerleggen dat je paard er vanuit een volte overheen kan). Die balken legde ik steeds verder zodat ze grotere passen moest gaan maken.

Na een poosje zette ik ook een hindernis neer. Gewoon een balk op 2 emmers. Hindernispalen zijn te gevaarlijk, daar blijf je met het touw achter hangen.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:36

LoveJoew schreef:
@Delphi; Ik heb moeite met longeren omdat ik mijn been nog niet kan buigen en nog niet of bijna niet kan lopen .. Maar normaal heb ik daar geen last van hoor

Ohhh ik begreep er uit dat je het longeren nog niet zo goed onder de knie hebt, maar het is je been dat problemen geeft!!! Veel beterschap met je been!!!

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:54

heb een paar weken geleden van mijn ORUN begeleider gehoord dat paarden kunnen gaan hangen in een pessoa en dat daarom longeren met touwtjes of nog liever dubbele lijnen beter is. maar dat moet ieder voor zich weten, vast niet alle paarden doen dat want anders was het ook niet zo populair.
dubbele lijnen kun je trouwens wel proberen als je dat niet al doet, is in het begin wel een uitdaging en weer eens wat anders.
vrijspringen vindt mijnes ook heel leuk kan ze ook echt goed. goed opbouwen vergt wel wat moeite en als je niet zo goed kan lopen is een ander erbij wel zo handig omdat je ze in het begin vaak toch wat moet opjagen (die van mij vindt het de eerste keer een beetje eng, maar als ze er eenmaal overheen is geweest hoef ik alleen nog maar te wijzen en ze gaat al).
balkjes etc tijdens longeren kan ook.
misschien grondwerk, vrijheidsdressuur?
succes met je been!
groetjes

Spoec

Re: Leuke oefeningen aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 15:44

Met lange lijnen werk ik nog niet omdat ike erlijk gezegt dat nog nooit eerder heb gedaan en bang ben dat ik iets fout doe, uitleg mag wel hoor
Met pessoa of iets dergelijks longeer ik ook niet omdat mijn paardje van zichzelf al heel erg geod over dr rug loopt, ze wisselt het zelf af van lekker lang en laag naar mooi aan de teugel, terwijl ze dan alleen een hoofdstelletje aanheeft met het longeren
Balkjes doe ik idd wel eens vind ze ook leuk ..
Binnenkort wil ik ook gaan vrijspringen maar helaas heb ik nog geen hindernissen..
Zie topic Zelf hindernissen bouwen
En is het idd moeilijk zolang ik nog niet mobiel genoeg ben

Vrijheidsdressuur is nog een idee
*Raapt alvast heeeeel veel geduld bij elkaar*

Dankje voor de tips ..