Nieuwe IJslander: help, het is een vijfganger!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Nieuwe IJslander: help, het is een vijfganger!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 19:18

Hallo!
Ik zit met een probleempje... ik mag zaterdag voor het eerst op mijn nieuwe verzorgijslander gaan rijden. De eigenaresse heeft echt veel verstand van IJslanders en ik ben een beetje bang om af te gaan zaterdag.
Nou is de desbetreffende merrie een vijfganger en daar heb ik dus echt 0% ervaring mee. Heb mijn hele leven op echte viergangers gereden. Nu was ik dus naar dat paardje gaan kijken. Echt een supermooi beestje! Zegt die mevrouw: je kunt wel zien dat het een echte vijfganger is he? Ikke: jaahaa. Geen idee waar ze het over had. Waar kun je dat aan zien? Wat zijn nou de echte verschillen tussen een vier- en vijfgangers? En ze had het er ook over dat haar merrie heel erg lateraal is...ik weet wel ongeveer wat dat is, maar kan iemand me de exacte betekenis geven?
Ik heb het gevoel dat ik nog heel wat kan leren

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:21

gewoon zeggen dat je nog nooit een 5 ganger hebt gereden en dat je daar nog niets van weet maar wel wilt leren.
ze komen er toch wel achter!

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:25

eerlijk duurt het langst.
Waarom geef je gewoon niet toe.
Ik heb een hekel aan verzorgers die doen of ze het weten,heb liever eerlijkheid,bekijk hen er niet voor,neen vind het tof dat ze eerlijk zijn en iets willen bijleren

nairtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:39

Sorry, maar hier snap ik niks van. Ik had begrepen dat jij al 9 jaar op een ijslanderstal rijd?

Hoe kan het dan dat je dit dan niet weet?

Komt het niet vaak voor onder ijslanders?

Bedoelen ze eigenlijk met vijf gangen:

stap, draf, galop, tolt en telgang?

Niet aanvallend bedoeld hoor

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:54

Ik denk dat je een hele goede informatiebron hebt aan de stal waar Tjaldur staat. Ik snap dat je het goed wil doen met een nieuw verzorgpaard, maar met niet toegeven dat je geen verstand hebt van het rijden van vijfgangers, kan je samen met het paard goed de fout in gaan. Als de vrouw al aangeeft dat het paard lateraal is, dan zul je echt moeten leren hoe je haar moet tolten. Zoals je zelf al door hebt is het rijden van 4 en 5-gangers behoorlijk anders. Als je dit paard gaat rijden op de wijze van een echte 4-ganger, dan zal je de lateraalheid zeer waarschijnlijk alleen maar bevestigen en haar daarin verder rijden. Dit is natuurlijk niet wenselijk en is ook niet bevorderlijk voor de gezondheid van het paard omdat het behoorlijke rugklachten kan veroorzaken. Naast dit is ieder paard anders en voor IJslanders geldt daarbij dat ieder paard anders in de gangen te rijden is.

Dus: vertel de eigenaresse dat je geen ervaring met 5-gangers hebt. Vraag haar jou te helpen met haar merrie. Tevens kan je bij op de stal waar Tjaldur staat vragen jou informatie te geven over 5-gangers, 5-gangers rijden en het liefst jou tijdens de les te laten rijden op een 5-ganger, zodat je het leert aanvoelen. IJslanderrijden doe je op gevoel, ieder paard is anders en dat maakt het juist zo'n leuke uitdaging

ikke

Re: Nieuwe IJslander: help, het is een vijfganger!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:19

Tuttut, geen paniek
Ik heb bij Guy ook wel eens vijf-gangers gereden. Ik had daar alleen niks van gemerkt Ik kwam voor les met wat extra aandacht voor tölt, zegt Guy achteraf: Lekker hé zo'n vijf-ganger. Oh? niks van gemerkt Maar dit was gewoon een goed leerpaard, die je fouten heel suptiel strafte.
Als het een goed gereden vijf-ganger is, merk je daar niks van. Zeg gewoon dat vijf-gangers nog niet tot je specialiteiten hoort.
Je kunt het inderdaad zien. Vraag me niet hoe of waar, dat weet ik ook niet (ik zie het ook niet ) maar de kenners zien het van afstand.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 12:32

Ik heb die mensen niet voor staan liegen ofzo, hoor. Ik heb eerlijk gezegd dat ik meer ervaring heb met viergangers en het een uitdaging vindt om goed op een vijfganger te leren rijden. De eigenaresse gaat me de eerste weken ook veel lesgeven. Ik denk ook wel dat het dan wel goed zal gaan.
Ik heb bij Guy inderdaad ook wel op vijfgangers gereden (Hjalti en Tritla) en heb daar ook vaak op een paard gereden dat daar voor training stond. Het was ook een vijfganger en hij moest leren draven. Dat ging van nature al goed. Ik heb daar in die tijd bewust veel op gereden. Ik schijn paarden nogal snel aan te voelen.
Maar toch zie ik kwa gangen niet helemaal het verschil tussen vier- en vijfgangers. Scheelt dat dan echt zoveel?

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:54

tussen tolt en telgang zit wel degelijk verschil. Dat voel je echt wel hoor. De handelingen zijn ook iets anders, om je paard te laten tolten doe je het een en voor telgang het andere. Voor iedere ijslander net effe anders, is geen muurvast patroon voor. Dus dat zal ze je echt even moeten leren. Zelf geef ik voorkeur voor tolt, bij telgang heb ik het gevoel eraf geslingert te worden! (gebeurt niet, maar voelt zo)

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 17:54

Tussen tölt en telgang weet ik het verschil wel, maar er zit blijkbaar ook veel verschil in de andere gangen (vooral draf en tölt). En schijn je een vijfganger op een andere manier te moeten rijden dan een vierganger.

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:02

Ik heb nog niet erg veel ervaring met IJslands rijden. Sikiley was mijn eerste IJslander en een echte 4 ganger. Nu rijd ik Karma en zij is een echte 5 ganer. Het verschil voel ik vooral bij de draf en de tolt. De draf wordt snel 'onregelmatig' en de tolt neigt naar zwijnen/telgang (=lateraal). Nou is Karma ook nog wat stijf en ongetraind, maar dat zijn de voornaamste verschillen die ik merk tussen Sikiley en Karma.
Als je altijd 4 gangers gereden hebt voel je het verschil denk ik wel als je erop zit!

NineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:23

Ja ik zou het ook gewoon zeggen.
Ik heb geen idee hoe je het kan zien, maar een vijfganger kan ook nog telgang
Lateraal is dat die het liefst zo loopt als in telgang, dus dat die in tölt niet lijkt of hij in telgang is heb ik geleerd
Verder heb ik er geen verstand van zowiezo eigenlijk niet hihi

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 17:21

Ben er net geweest, echt een geweldig paard is het! Tölt als een tierelier! Nog wel een beetje stijfjes, maar ze is ook al 2 maanden niet meer gereden. Daar gaat verandering in komen!

Helen88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:14

Nou, heb je je voor niks zorgen gemaakt. Rijd je bij de familie Blom?

En als je het heeel erg algemeen zegt: (per paard verschilt het natuurlijk alsnog)
dravige paarden: vooral spanning opbouwen, korte en rechte stukken tölten, gelijkmatig rijden, harde maar geen gladde bodem.
laterale paarden: heel veel afwisseling, dynamisch rijden, ze een beetje uit hun evenwicht halen, buigen, overgangen, enz. enz. Meer/minder spanning hangt altijd een beetje af van waarom je paard lateraal is.

Enne, niet elke vierganger is automatisch dravig en elke vijfganger lateraal.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:32

Hé Tjaldur --> in zijtaart zijn toch ook genoeg 5 gangers te vinden hoor

Denk bv aan Tritla, bleikur, hjalti, bretlir (weet niet meer hoe schrijft) en zo nog wel meer, maar kan er even niet op komen

Helen88 legt t kort en duidelijk uit, maar idd niet elk paard is hetzelfde

succes ermee

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 17:24

Heb het verschil inmiddels goed gemerkt hoor! Echt heel verschillend zijn mijn 2 verzorgijsjes. Vandaag op Naudje, de 4-ganger gereden. Die is echt zwaar cool! Met Seema, de 5-ganger gaat ook alles heel goed.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:27

Laterale paarden hebben vaak moeite met de draf. Als je dus een goede draf wilt rijden, dan zul je hier gevoel voor moeten hebben.
Verder weinig verstand van ijslanders.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:33

inderdaad gewoon zeggen

Anders moet je even bij de Divoza of bij een paardenzaak het boekje RIJDEN OP IJSLANDERS kopen. Van Helene Deodatus. Kost 8 euro, en er staat alles wat je maar kan bedenken in over de IJslander

Veel plezier hea?