ervaringen/meningen over het kopen van een manegepaard/pony

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

haffiefreak

ervaringen/meningen over het kopen van een manegepaard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 18:17

En dan ben ik eigenlijk heel benieuwd naar mensen met ervaringen met het kopen van een manegepaard/pony
Is hij/zij veel verandert? enz..
Niet dat ik er een wil kopen ofzo maar was gewoon benieuwd
Als er al een topic over loopt dan zet je hier de link maar

Groeten haffiefreak

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:20

Loesjuh hier op bokt heeft geloof ik haar haflinger gekocht van een manege,
Misschien kun je haar eens pben?

Tanja__Daisy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:32

Heey Mijn pony kwam van een manege nahja ze heeft er 5,5 maand voor gelopen maar was neit geschikt bokte enzo... Ik zelf zou nooit meer een paard van een manege kopen die in manege lessen heeft gelopen de eerste paar weken heb ik last gehad dat ze niet alleen wou lopen in de bak en buiten kon ik het helemaal op me buik schrijven.. Maar ze is wel heel lief enzovoort maar ik weet niks van der verleden bij aankoop zeiden ze dat ze 11 was 4 jaar trug..! Maar ze is gewoon denken de DA TA enzovoort tegen de 20!! En heeft eetproblemen wat we op het begin niet wisten.. En met gevolg dat ze stokmager werd en zomers een tonnetje.. Dus mijn voorkeur niet meer van een manege kopen;)

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:26

ligt er maar net aan, wat is een manegepony, kan een jonge pony zijn die er net staat, en nog alles kan, maar kan ook bijvoorbeeld een oude pony zijn die je een goede dag gunt, en daarom koopt.
dat laatste daar zie ik geen kwaad in hoor.
dat eerste denk ik ook niet.
kijk een versleten manegepony kopen en daar nog wedstrijden mee willen doen dat werkt misschien niet helemaal..
een manegepony heeft toch harder gewerkt dan een eigen pony, in zn leven, denk ik.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:37

Ik zou geen paard/pony kopen wat al manege lessen heeft gelopen.
Het hangt wel een beetje af van de manege en de pony/paard uiteraard, maar meestal zijn het paarden die goedkoop waren, en vaak hebben ze ook overal last van. De meeste hebben slechte bespiering (op de verkeerde plaatsten) en daardoor ook al (vaak niet zichtbare) slijtage... Dat uit zich na een paar jaar vanzelf.
Op de meeste maneges zijn lespaarden nou eenmaal niet meer dan inkomsten, de meeste eigenaren zullen er niet heel veel geld aan uitgeven, wat een liefhebbende eigenaar natuurlijk wel doet.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen hoor, daar niet van

Ze zijn meestal in de manege lessen rustig (omdat ze nou eenmaal veel lopen) maar op het moment dat je nog maar 1 uur per dag gaat rijden worden ze gigantisch vervelend, ten eerste omdat alles waarsch zeer doet, en ten tweede omdat ze veelste veel energie hebben...

Ik wil niet zeggen dat het altijd zo is, maar ik heb veel ex manege paarden en ponys gezien, en de meeste waren 'miskopen'. Niet dat ze er niet blij mee waren, maar als die mensen het over moesten doen hadden ze die paarden niet gekocht.

_Dunja_

Re: ervaringen/meningen over het kopen van een manegepaard/p

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:42

Mijn beste vriendin heeft een manege pony gekocht kon redelijk aan de teugel lopen maar verder niet veel.
Zijn vacht is helemaal gaan glanzen en ze is ver gekomen met dressuur en springen..
De pony herkende je echt na een half jaar niet meer terug zo lief en veranderd was hij.

tujuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:50

Mijn eerste pony hadden we ook bij een manege gekocht, hij was toen 12 jaar en had zijn hele leven in de lessen gelopen. Toen ik hem een jaar had reed ik L1 met hem en het ging onwijs goed, maar toen werd hij kreupel en dat is niet meer goed gekomen, hij moest afgemaakt worden. De DA zei dat dat toch door het intensieve manegewerk kwam, hij had versleten voorbenen. Dus dat is mss een risico van een manegepaard.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:54

Ik heb een aantal jaar geleden een manegepaard gekocht.
Hij heeft 10 jaar op de manege gestaan en ik heb hem al die jaren verzorgd. Na die tijd werd het manegewerk wat zwaar voor hem en wilde ze een goed huis voor hem zoeken nu hij nog goed was.
Ik heb hem toen gekocht.
Natuurlijk wist ik dat hij "dingen" mankeerde of zou gaan mankeren, hij heeft toch 10 jaar in de lessen gelopen.

Hij is ontzetten veranderd in de tijd dat hij bij mij is geweest. Hij veranderde duidelijk van een murw, vermoeid manegepaard in een vrolijk energiek paard. Hij heeft genoten van de tijd die hij in de wei mocht doorbrengen, was stapel op de merries die bij hem stonden, hij voelde zich de heer! Hij heeft voor het eerst van zijn leven gezwommen. We hebben urenlange buitenritten gemaakt, hij genoot duidelijk, kwam tot rust.

Uiteindelijk is hij twee en half jaar bij mij geweest. Hij had artrose en hoefkatrolontsteking aan beide voorbenen en ik heb hem in laten slapen.
Ik ben blij dat ik dat paard nog twee en half jaar zo gelukkig heb kunnen zien, en zo heb kunnen genieten van hem.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:02

Goof schreef:
Uiteindelijk is hij twee en half jaar bij mij geweest. Hij had artrose en hoefkatrolontsteking aan beide voorbenen en ik heb hem in laten slapen.
Ik ben blij dat ik dat paard nog twee en half jaar zo gelukkig heb kunnen zien, en zo heb kunnen genieten van hem.

Dat is de positieve kant, je doet er een paard wel een heel erg plezier mee.
Een merrie op een manege waar ik reed is ook gekocht door een meisje (ondertussen vrouw) die haar altijd als lievelings paard had gehad. Ook zij heeft zo'n 10 jaar op de manege gelopen en geniet nu van haar pension. Had ze haar niet gekocht was ze waarsch afgemaakt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:19

Citaat:
Goof schreef:

Dat is de positieve kant, je doet er een paard wel een heel erg plezier mee.
Een merrie op een manege waar ik reed is ook gekocht door een meisje (ondertussen vrouw) die haar altijd als lievelings paard had gehad. Ook zij heeft zo'n 10 jaar op de manege gelopen en geniet nu van haar pension. Had ze haar niet gekocht was ze waarsch afgemaakt.

Precies, zo had mijn paard dus ook geeindigd...
Ik ben het later nog gaan vragen, wat er met het paard gebeurd was als ik hem niet had gekocht, hij had dan in de lessen blijven lopen tot hij "op" was.

maaike_vdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 00:25

Ik heb ook een manegeppony gekocht. Puur omdat haar al jaren reed en verzorgde, en het na een manege-overname onzeker was waar zij zou eindigen vanwege haar leeftijd (toen 28). Ik heb haar nog bijna 3 jaar lang vertroeteld en verzorgd, waarvan 2,5 jaar ook nog lekkere buitenritten gemaakt. Uiteindelijk is ze op haar 30e ingeslapen na een hersenbloeding. Ik ben heel blij dat ik de pony na zolang manegewerk te hebben gedaan (niet dat ze het daar slecht had hoor) nog een goede oude dag kon verzorgen.

Wat je vroeg over verandering; ik heb zeker gemerkt dat de pony alerter werd en meer gericht op mensen, en het fijner vond met mensen om te gaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 08:06

mijn pony komt uit schoorl van een manege daar, ik heb hem 6 jaar geleden gekocht.
hij liep daar mee op buitenritten door de duinen geloof ik.

voordeel is dat hij in groepjes dus heel relaxed is, en laat zich niet opjutten door andere paarden..
hij was wel altijd nijdig in de stal, maar nu helemaal niet meer, voernijd had hij ook, maar dat is ook eigenlijk wel voorbij...

hij had niet lang op die manege gestaan hoor, een jaartje geloof ik..

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 04:03

Mijn paard is ook manegepaard geweest. Ze is zelfs in de manege geboren, haar vader was een BWP-hengst en de moeder manegepaard zonder papieren.
Ze heeft niet veel in de lessen meegelopen, want ze bokte iedereen eraf en daarom werd ze ook verkocht, het was geen paardje om in een manege te lopen.
Sinds ik haar heb, heeft ze nooit meer gebokt.
Ik heb ook dressuurwedstrijden met haar gereden, maar dat doet ze niet zo graag, ze is daar wat te 'heet' voor, het is meer een paard om cross mee te rijden.
Ze was eigenlijk te goed om manegepaard te zijn, had meer talent dan wat cirkeltjes achter elkaar te lopen in de piste .
Veranderd is ze dus wel, ze bokt niet meer, kan veel meer dan vroeger. De meesten die haar vroeger kenden en haar nu zien lopen in de piste geloven bijna niet dat zij het is
Sommige paarden zijn gewoon niet gemaakt om in een manege te lopen met telkens een andere ruiter op hun rug

Jessay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 04:58

Bij ons op de manege staan bijna alleen maar paarden die ooit allemaal eens een manege paard zijn geweest. Je kunt er eigelijk alleen maar een pension paard stallen als het eerst een paard van hun is geweest.

Het ligt denk ik helemaal aan de manege. Paardjes daar worden zoiezo maar twee uur per dag bereden en de eigenaren zijn heel zuinig op hun dieren. ze doen ze ook niet bij het minste of geringste weg. Ook kopen ze er rustig een paard voor je en als het paard je niet bevalt is hij voor het manege werk.

Paarden daar hebben meestal een zeer duidelijke geschiedenis en bijna allemaal papieren.

Ik denk dat je nooit 100% zeker kan zijn waar je paard vandaan komt. Je moet gewoon goed letten op de omstandigheden en het voordeel van een manege paard is dat je hem uitgebreid kan testen zonder dat je hem hoeft te kopen.

Ik denk inderdaad dat de meeste paarden er baat bij hebben om een eigenaar te hebben. Ik ken paardjes waarbij het de enige optie lijkt omdat die paarden gewoon niet goed functioneren als er steeds een ander opkruipt.

Ik zou op de manege waar ik rij wel een paard kopen (als ze ooit eens iets kopen wat ik de moeite waard vind) en ik denk dat het gedrag van een paard echt wel verandert, let wel dit kan ook ten slechte zijn. ik ken ook ponies die zich te pletter vervelen en stoppen met eten omdat er te weinig met ze gedaan wordt (inverhouding dan he)

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 08:55

Saskia9 schreef:
Loesjuh hier op bokt heeft geloof ik haar haflinger gekocht van een manege,
Misschien kun je haar eens pben?

Klopt inderdaad Saskia.

Ik heb mijn Haflinger Indy nu bijna een jaar. Zij is altijd van haar fokker geweest, maar is al vanaf haar derde het grootste deel van het jaar uitgeleend aan een manege. De manege waar zij van kwam is niet supergoed, Indy was dan ook de enige die nog de moeite waard was.

Inmiddels zijn we een jaar (en veel tegenslagen) verder en het gaat hartstikke goed! Indy knapt super op, wordt steeds meer paard, en leert heel snel. Inmiddels zijn er zelf plannen voor wedstrijden rijden.

Overigens ben ik het niet helemaal eens met wat hier gezegd wordt. Want manegepaarden zijn juist vaak sterke paarden. NIet zomaar ieder paard kan meerdere uren per dag lopen, met meerdere ruiters.

Als je vragen heb kan je altijd een pm sturen.

edit: Indy is nu trouwens bijna 12, ze was bijna 11 toen ik haar kocht.

esther82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:08

Mijn paard heeft 8 jaar in de manegelessen meegelopen. Ik was toen al zijn vast verzorger. Bijna 5 jaar geleden heb ik hem gekocht. Hij was moegestreden in de manege, en wat de directie betrof was hij afgeschreven.
Hij is aardig opgeknapt. Ja, hij wordt wat ouder, hij is nu 19. Maar hij leeft voor wel 200%. IK heb geen dag spijt gehad van mijn aankoop.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:27

ik heb mijn pony gekocht op de manege waarop in les had... elke week reed ik op hem en omdat hij als de slome bekend stond, had ik elke week weer mazzel
op een gegeven moment zijn mijn ouders gaan vragen of ie te koop was en zo ben ik aan mn pony gekomen...
uiteindelijk heb ik m bijna 15 jaar gehad en heb ik hem afgelopen september in moeten laten slapen...ouderdom, hijs 30 geworden.
ik ben nog altijd ontzettend blij dat ik dat beessie weggehaald heb van de manege... ik zo verschrikkelijk veel plezier gehad... hij heeft me veel geleerd en ik heb alles met dat beest kunnen doen... we reden wedstrijdjes, buiten, spelletjes weet ik wat...
dus tsja... ik zie totaal geen bezwaar tegen een 'manegeknol'

MissDonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:34

ik weet dat manage ponys graag 1 baasje hebben.. veel paarden op maneges zijn saggerijnig.. 1x raden hoe dat nou komt

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:37

Hier meld zich nog iemand die een manegepaard gekocht heeft zo'n 3.5 jaar terug. Ze heeft 1 jaar meegelopen in de manegelessen.

Moet zeggen dat we in het begin een zware dobber aan haar hadden en dit omdat ze heel wat kilometers maakte in de lessen en ja als pensionpaard wordt dat toch allemaal iets minder. ze had dus verschrikkelijk veel energie en ik had het kunnen niet om dit rijtechnisch op te lossen met als gevolg dat ik heel wat zand gehapt heb. Nu 3.5 jaar later heb ik echt een super paard aan haar rijden nu ook wedstrijden en ze wordt eigenlijk steeds aanhankelijker en gaat ook echt met rijden met sprongen vooruit.

Het begin is gewoon heel erg lastig. Het paard heeft heel wat ruiters te verwerken gehad, die toch allemaal net even iets anders rijden. Je merkte dat ze niet fijn aan de hulpen was en alleen in een bak was ook wel heel erg eng.

Een ding weet ik wel ik zou haar echt voor geen goud meer willen missen.

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:43

Ikzelf heb geen pony van de manege (rij zelf op de manege) maar een vriendin van mij heeft wel een pony gekocht van de manege. gewoon omdat er nooit op gereden werd.. Hij is ineens veel gespierder, gewoon veel mooier.. en is veel braver geworden..

Zelf zou ik als het kon mijn lievelinspaard op de manege kopen.. maarja dat kan helaas niet.. en ze hebben haar hard nodig..

Yellowfish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:49

Ik heb afgelopen zondag een manegepony gekocht een pony van 20 die zo'n 7 jaar in de lessen heeft meegelopen. En ik heb er nog geen seconde spijt van gehad

Arienette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:30

Op de manege waar ik vroeger heb gereden werden eigenlijk altijd kwalitatief goede paarden gekocht, niet te oud en vaak met wedstrijdervaring en dergelijke. Dus het is ook vaak gebeurd dat een manegeklant geinteresseerd raakte in een van de paarden en er een kocht.

Mijn paard was van een handelaar die hem op die manege gestald had staan en heb ik zelf daar zadelmak gemaakt. Nadat we hem een maand of 9 hadden doorgereden werd hij ook in de manegelessen ingezet. Hij was erg populair en heeft veel uren gemaakt in een half jaar/drie kwart jaar tijd. Ik zelf merkte vooral in die periode dat het echt minder leuk werd om hem te rijden, hij was minder goed aan mn hulpen maar hij werd wel makkelijker en braver wat opzich nog wel nodig was want hij ging nog weleens aan de kletter. Na die tijd in de manege raakte hij kreupel en heeft hij een jaar stilgestaan, zowel op stal als een half jaar in de wei. Daarna heb ik hem gekocht en het gaat nu een jaar lang heel goed. Hij is weer fijn aan mijn hulpen, alleen na de zomervakantie moest ik weer even eraan werken omdat een vriendin met hele lange benen hem had gereden.

Ik denk dat het altijd even duurt voordat je een paard weer helemaal naar je eigen hand en hulpen hebt, maar ookal heeft hij jarenlang meegelopen in manegelessen, ik denk wel dat het mogelijk is.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:24

Mijn pony Orlanda (half-arabier, nu ongeveer 25 jaar) was (bijna haar hele leven) een manege pony. Ik heb haar nu 1,5 jaar, en ze is zeker veranderd! Ze was altijd een ouwe zuurpruim, en dat is helemaal over, ze is een eerste klas knuffelpony geworden.

Ik heb haar gekocht omdat ze mijn eerste pony was, en ik er zeker van wilde zijn dat ik haar alleen buiten kon rijden, ze (bijna) nooit zal schrikken en fijn te rijden was. Dit alles was Orlanda. Ondertussen rijd ik haar niet meer en is ze er alleen voor het gezelschap. Maar ik ben super blij dat ik haar gekocht heb, een betere eerste pony kon ik me niet wensen!