Verse poep eten???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Schatjes

Verse poep eten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 16:30

Altijd als ik terug kom van rijden gaat mijn paard poepen in de inloop stal. Alleen viel het me op dat mijn veulen van 7 maanden dit op ging eten en het niet vies vond. Ze krijgt 2 kilo veulenbrok, hooi, voordroog, wortelen, voederbieten en kuilvoer (mais). Verder heeft ze ook zo een jolly liksteen (die ze niet bekijkt). Of zou het kunnen dat ik me een ezel heb gekocht . Kan dit kwaad als ze dat doet. Heb wel eens dacht ik gehoord dat er nog veel voeding in zit. Maar vind het niet zo lekker als ze me daarna in mijn gezicht mee gaat likken etc.

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:09

tja.... moet ze je gezicht maar niet aflikken.
Het kan duiden op vitamine/ mineralen gebrek maar aangezien je een liksteen hebt en ze er niets mee doen zou het ook gewoon nieuwschierigheid kunnen zijn?
Je kunt ander een vitamine spuit geven?

Tam_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:10

Dan heeft het paard ZOUT tekort
een paard op de manege at ook poep
Een zoutblok helpt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:52

Volgens mij hoeft dat niet altijd. Het is niet helemaal zeker waarom paarden dit doen. Jonge dieren eten de ontlasting van hun moeder of een ander paard waarschijnlijk ook omdat dat ze helpt bij een gezonde darmflora en om te proeven wat hun grote voorbeeld eet.
Het kan geen kwaad hoor om eens kritisch naar je voerregime te kijken(lijkt mij prima trouwens), hang mss eens een gewone (zout/mineralen)liksteen op, in een jolly zit volgens mij alleen zoetigheid. Of je ontwormplanning, zeker als je er een ezel bij hebt.

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:52

Ze zeggen dat dit ook typisch is voor hengsjes ..
Mijn hengstveulen doet het ook ..
Heeft ook gewoon een liksteen en voldoende eten, maar doet het toch ..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:18

Mijn merrie van 1,5 deed het laatst nog, die komt ook niks tekort. Stond even in de box van haar buurvrouw die net gemest had.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:19

ja een paard bij ons op de manege deed het ook.. erg vies om te zien

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:19

Ik heb het mijn hengstveulen van 9 maanden ook zien doen. Zijn voerschema is verder niets mis mee en maandelijks krijgt hij een vitamineshot.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:22

Het kan ook een gewoonte worden, dan heb je denk ik pech...

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:28

yup......helaas dan

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:40

Mijn paard at laast ook verse poep... echt te vies, ze stonk een uur in de wind! Toen heb ik zeewier gekocht en nu doet ze het niet meer Daar zit zout en mineralen in enzo, heel gezond!

Moonny

Re: Verse poep eten???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:52

Bij ons deden 2 paarden het en idd ook verse poep echt ranzig om te zien.
We geven ze nu zeewier en ze doen het ook niet meer.

Careano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:54

Cookie doet het ook, die heeft al een zoutblok dus daar ligt het niet aan Wij geven ez nu ook zeewier en weet eigenlijk niet of hij het nu nog doet, niet meer gezien in ieder geval.

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:51

Dus zeewier is de oplossing eventueel? En hoelang geef je dat? Voor altijd of een tijdje?

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:52

meestal is het een tekort aan bepaalde voedingsstoffen. in principe moet weidegang in aanvulling met hooi en een goed mineralenblok genoeg zijn voor een gezond veulen.
veulenbrok is echt niet zo goed voor een veulen als het lijkt... er zitten van bepaalde voedingsstoffen vrij veel in, en van andere juist weer vrij weinig. hierdoor kan het dieet uit evenwicht raken. daarom is het belangrijk om altijd zo natuurlijk mogelijk te voeren, zeker bij een veulen dat nog niet hoeft te werken.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:08

Gewoon totdat je denkt dat ze genoeg heeft aan het zeewier. Het heeft geen nadelig iets hoor als je door blijft met zeewier geven Het is supergezond, en de mineralen die ze niet nodig heeft, poept ze wel weer uit!

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 18:16

[***] schreef:
Volgens mij hoeft dat niet altijd. Het is niet helemaal zeker waarom paarden dit doen. Jonge dieren eten de ontlasting van hun moeder of een ander paard waarschijnlijk ook omdat dat ze helpt bij een gezonde darmflora en om te proeven wat hun grote voorbeeld eet.
Het kan geen kwaad hoor om eens kritisch naar je voerregime te kijken(lijkt mij prima trouwens), hang mss eens een gewone (zout/mineralen)liksteen op, in een jolly zit volgens mij alleen zoetigheid. Of je ontwormplanning, zeker als je er een ezel bij hebt.

Dat ezel was als grap bedoelt . Ik ga denk ik ook maar eens een zout blok neer leggen. maar het kan wel dat wat je zegt klopt. Lijkt me heel logisch omdat ze nog zo jong is. Maar vond het zo raar uit zien, ze vond het zo lekker.

ellepel

Re: Verse poep eten???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:31

ik heb nog wat aanvullende info:

paarden kunnen ook mest eten om zo bepaalde maag bacterien aan te vullen die ze te kort hebben, zowiezo tijdelijk een voedingssupplement geven en kijken hoe het met de voeding staat.

veel hooi, en niet teveel krachtvoer geven, soms kan een middel helpen die de maag/darm werking ondersteund...

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 18:38

Ik denk echt niet dat ze allemaal middeltjes nodig heeft. Vind het allemaal een beetje geldverspilling. Als een paard ziek is kan ik het begrijpen. Ze krijgt wel af en toe eens een vitamine spuit. Voor de rest krijgt ze genoeg binnen. Misschien had ze gewoon wel honger en zag het er vers uit. Ik heb het haar nog niet vaker zien doen. Het was wel net voor etenstijd.