Petitie: Paarden zomaar slachten zonder controle???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Napoline

Petitie: Paarden zomaar slachten zonder controle???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 10:26

ikke

Re: Petitie: Paarden zomaar slachten zonder controle???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:30

Ehm, het zou duidelijker geweest zijn als je er even bij vermeld had dat het om een Belgische actie gaat.
Ik wil niet zeggen dat het in NL beter is of zo, maar de verschillen tussen België en Nederland zijn toch groter dan de overeenkomsten.
Het is niet erg om dingen onder de aandacht te brengen, maar ben er voorzichtig mee om er klakkeloos vanuit te gaan dat als het in België zo is, het in Nederland DUS ook zo is. Stemmingmakerij doet je zaak nooit goed, ben daar alert op.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:37

En een paard dat op een slachthuis aangeboden wordt en komt niet automatisch in de menselijke voedselketen terecht..

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:46

Ik vind het wel goe ddat je zo'n petitie opzet.

Alane schreef:
En een paard dat op een slachthuis aangeboden wordt en komt niet automatisch in de menselijke voedselketen terecht..
Maar dan nog wisten ze waarschijnlijk niet dat het paard medicijnen gebruikte....

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:07

Je kunt je paard ook naar het slachthuis brengen om het daar te laten "afmaken" .
oftewel: Slachten maar niet voor menselijke consumptie... maar bijv. voor hondevoer...

Napoline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 13:26

Alane schreef:
Je kunt je paard ook naar het slachthuis brengen om het daar te laten "afmaken" .
oftewel: Slachten maar niet voor menselijke consumptie... maar bijv. voor hondevoer...

Pony Belle is wel degelijk in de voedselketen terecht gekomen. Het paardenvlees krijgt een bepaald label, en dit paard is degelijk in de voedselketen voor de mens terechtgekomen!

Het gaat hier idd om een Belgische actie, maar ik hoop dat meerdere landen zullen volgen.

_Simone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:28

Goede actie, ik heb getekend.

Napoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 13:29

@Ikke: Ik heb er geen idee van hoe de Nederlandse slachthuizen omgaan met dit soort gevallen.
En ik hoop dat u beseft dat wij veel meer doen voor gestolen paarden, dan een gewone petitie. Deze petitie komt namelijk niet uit van onze kant, maar van de eigenaresse van de pony "Belle". Wij helpen haar gewoon zodat de dood van haar pony toch niet voor niets geweest is.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:39

Er zou uberhaupt een goede controle moeten zijn van paarden die geslacht worden wél of niet voor consumptie. Zo wordt in ieder geval voorkomen dat een gestolen paard zomaar geslacht wordt!

Ik heb de petitie getekend, in de hoop dat dit een grensoverscheidende navolging zal krijgen in heel Europa.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:43

Ik heb getekend.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:51

ik heb getekend want dit gaat de nederlandse paarden bezitter ook aan!!!

wie zegt mij dat een in nl gestolen paard niet in een slachthuis in BE terecht komt

denk je dat je een zekere mate van vijligheid inbouwd door je paard te cippen wordt die als nog over de grens geslacht

brrr ik moet er niet aan denken

Adri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:59

Deze petitie gaat uit van de eigenaresse van Belle, kijk even op napoline haar site, dan weet je waarover zij spreekt. Er zijn paarden verdwenen in Nederland, een eigenares dacht dat één van de gestolen paarden op een Belgische vrachtwagen geladen was op een Nederlandse markt. Deze handelaar is op de rooster gelegd, wel hij had paarden meengenomen van een markt, deze paarden werden vervoerd zonder paspoort, er zijn nog veel paarden in Nederland zonder chip. Of je nu kiest voor chip, DNA, of een ander anti-diefstal mogelijkheid, dat kan geen opstakel zijn. Belle is geslacht, zij had een chip, maar er is geen chiplezer, en ook nog geen up-to-date programme in de computer van het slachthuis, waar zij geslacht is. Een ander slachthuis kon mij direkt melden, hier niet geslacht, zij hebben een lijst van de chipnr. van de paarden die geslacht zijn. Chip wordt pas genoteerd na het slachten. Twee andere slachthuizen hebben nog steeds geen reaktie gegeven op mijn vraag. Paarden stelen kunnen wij niet volledig uitsluiten, maar voor Belgie kunnen wij proberen om zoveel mogelijk gestolen paarden terug te vinden. Wij hebben geen specifieke voorkeur voor chip, DNA, of irisscan, deze keuze laten wij over aan de eigenaar van het paard.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:48

Het probleem in België en Nederland zijn de overgangsregelingen waardoor het kan voorkomen dat een paard niet gechipt is, maar ook doordat een paard bijv. DNA geregistreerd is...
Het kromme in Nederland is bijv. dat het paspoort door de verzekering ingenomen kan worden als het paard ter slacht aangeboden wordt (dan wel of niet voor menselijke consumptie) en er daardoor paarden op een rechtstreeks transport van bijv. verzamelplaats naar slachthuis vervoerd worden.

Ieder voordeel heeft zijn nadeel, en ik heb het al eens eerder geschreven... Bedenk is dat je hals over kop met je paard richting DA vertrekt of, in dit geval slachthuis, na een rit vol verdriet, hoop en vrees krijg je de ijskoude mededeling dat ze niets voor je paard kunnen betekenen omdat je het paspoort in alle commotie bent vergeten..... want het zal maar een gestolen paard betreffen.

Napoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 21:09

Haha, jij bent grappig Alane

Ik ben ook al eerder in alle spoed naar DA vertrokken met één van mijn dieren. Ik heb nog nooit hun paspoort vergeten.
Enne, alles zou in een database gestockeerd zitten. Dus als jij daar toekomt zul je sowieso jouw EIGEN paspoort meehebben en de beschrijving van het paard in de computer (eventueel chipnummer, als je paard een chip heeft)

Denk je nu echt dat die mensen geen verschil kunnen uitmaken tussen bedriegers en emotionele eigenaars

Ga maar verder met je volgende uitvinding, als antwoord op dit topic. Ik wacht er met alle plezier op (toch nog beetje fun aan het leed van deze gestolen paarden)

Napoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 21:15

nu serieus (voor de mensen die het wel goed menen met paarden):

Waar denk je dat we voor vechten? Om een waterdicht circuit tussen de verschillende landen natuurlijk...

Als we kunnen zorgen dat de paarden hier correct ingeschreven worden met bekendheid van hun eigenaar, en in andere landen ook, dan wordt het héél moeilijk voor dieven om nog een gestolen paard naar het slachthuis te brengen.

De enige optie die er steeds zal blijven, is het illegaal slachten. Maar dat doen ze nu ook al.

ps: Iemand moet toch opkomen voor de gestolen paarden en hun eigenaars, vind je niet???

Iemand die achter een computer zit te nixen en te surfen en te bemoeien, dat zijn dedie die het makkelijkst praten hebben hé!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:55

Napoline schreef:
Haha, jij bent grappig Alane

Ik ben ook al eerder in alle spoed naar DA vertrokken met één van mijn dieren. Ik heb nog nooit hun paspoort vergeten.
Enne, alles zou in een database gestockeerd zitten. Dus als jij daar toekomt zul je sowieso jouw EIGEN paspoort meehebben en de beschrijving van het paard in de computer (eventueel chipnummer, als je paard een chip heeft)

Denk je nu echt dat die mensen geen verschil kunnen uitmaken tussen bedriegers en emotionele eigenaars

Ga maar verder met je volgende uitvinding, als antwoord op dit topic. Ik wacht er met alle plezier op (toch nog beetje fun aan het leed van deze gestolen paarden)

Ach lieverd.. denk je nu werkelijk dat het altijd eigenaren vol met emotie zijn die hun dier voor de laatste keer weg moeten brengen???
Vergeten we ook gelijk maar even de paarden die overgenomen worden door de verzekering en zonder dat ze van naam wisselen in welke database dan ook bij een slachthuis terecht kunnen komen...
HAHAHAHA...

En een database is er al, zelfs online. En nee niet mijn uitvinding.. en het leuke is dat alle organisaties te vinden zijn die transponders registreren bij dieren
WHAHAHHAHAH, lig je al in een deuk???

Weet anders nog wel een goeie...
Schoppen is leuk maar heeft geen enkele meerwaarde, bedenk dan zelf eens oplossingen...
En geen problemen zoeken bij oplossingen die al voorhanden zijn...
Denk aan DNA, hoe wil je dat gaan doen en regelen bij bijv. noodslacht?

en het meest lachwekende is als je denkt dat chippen of de I&R regeling een antidiefstal middel is..... of dat je er gestolen paarden mee terug kan vinden.....
Je kunt hooguit een (voormalige) eigenaar vinden, maar geen gestolen paard alleen omdat die een transponder heeft of DNA bepaalt is.....

[lig je al onder de tafel van de pret???]

Napoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 08:29

Ik lig echt in een deuk.

De verzekering is al een even grote crimineel als de dieven zelf (corrupt tot en met).

Jij vergeet misschien dat het hier enkel draait voor het recht van gestolen paarden!

Jij spreekt alsof je zelf een crimineel bent, want je bent volledig anti-ons. Wat doe jij hier eigenlijk op een paardenforum, als je er toch GEEN ZAK om geeft!

En nee, met een chip kan je geen paard terugvinden (maar wel bewijzen dat het dat paard is als je hem vindt), dat weten wij maar al te goed. Wie heeft er hier de ervaring van het zoeken naar gestolen paarden.

Allessinds gij niet met je grote BEK.

[Moment, even van onder de tafel komen, mijn buikspieren doen al pijn]

Mag ik mij nu concentreren op de mensen die het wel goed voorhebben met de paarden? Merci....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 08:37

Napoline schreef:
Ik lig echt in een deuk.

De verzekering is al een even grote crimineel als de dieven zelf (corrupt tot en met).

Jij vergeet misschien dat het hier enkel draait voor het recht van gestolen paarden!

Jij spreekt alsof je zelf een crimineel bent, want je bent volledig anti-ons. Wat doe jij hier eigenlijk op een paardenforum, als je er toch GEEN ZAK om geeft!

En nee, met een chip kan je geen paard terugvinden (maar wel bewijzen dat het dat paard is als je hem vindt), dat weten wij maar al te goed. Wie heeft er hier de ervaring van het zoeken naar gestolen paarden.

Allessinds gij niet met je grote BEK.

[Moment, even van onder de tafel komen, mijn buikspieren doen al pijn]

Mag ik mij nu concentreren op de mensen die het wel goed voorhebben met de paarden? Merci....

Je snap toch wel dat ik hiervoor even een moddie erbij roep...

Napoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 08:46

Doet gij maar, dreigen kunt ge ook al!

Ben je echt zo laf dat je op je eigen benen niet kunt staan

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 08:50

Napoline schreef:
Doet gij maar, dreigen kunt ge ook al!

Ben je echt zo laf dat je op je eigen benen niet kunt staan

Ik dreig niet, ik heb het al uitgevoerd

Napoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 09:00

oooooh, nu ben ik echt bang hoor.

Dat doet me toch niets, want het houdt me niet tegen om mijn eigen mening te hebben over u.

Ik ben al blij dat je hulp van iemand anders moet inroepen. Dat is een teken dat ik ergens gelijk heb over je

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:10

napoline, hier geldt hetzelfde als in het andere topic.

Wanneer anderen een andere mening hebben dan de jouwe, wil dit nog niet betekenen dat je een discussie op zo'n persoonlijke manier hoeft te voeren.
Het mod-team komt hier nog op terug.

Het feit dat ze "hulp" in roept geeft aan dat er weer eens iemand is die een discussie niet kan voeren zonder persoonlijk te worden.
Dat is misschien heel wat anders

Napoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 09:21

Iedere discussie wordt gevoerd omdat je het persoonlijk anders ervaren hebt.

Als ge mijn eerst post leest, dan heb ik duidelijk gezegd, dat ik geen commentaar wou, dat iedereen denkt ervan wat hij wil.

Maar dan heb je toch van die mensen die denken dat ze meer zijn dan de rest....

En zoek nu maar de zondebok hé

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:23

ik heb de petitie getekend,
En voor diegene die hier belachelijk overdoet,het had jouw beest is moeten zijn,je zou wel anders piepen.

Adri,Napoline,jullie doen goed werk!!
Doe zo verder.

Als ieder dier fatsoenlijk getraceerd kon worden,zat ik niet met een warmbloed bwp zonder papieren met chip waarvan nog niet eens de echte naam op vermeld staat.
En dna,ze vinden nog niet eens een gebrandmerkt paard terug bij bwp,dus een chip was veel duidelijker geweest om wie het trof.

Ik hoop ooit te weten wie mijn pauline echt is,maar ja dat vinden sommigen blijkbaar onozel.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:52

savath schreef:
ik heb de petitie getekend,
En voor diegene die hier belachelijk overdoet,het had jouw beest is moeten zijn,je zou wel anders piepen.

Ik zie hier, behalve ts, niemand die belachelijk doet..

savath schreef:
Als ieder dier fatsoenlijk getraceerd kon worden,zat ik niet met een warmbloed bwp zonder papieren met chip waarvan nog niet eens de echte naam op vermeld staat.
En dna,ze vinden nog niet eens een gebrandmerkt paard terug bij bwp,dus een chip was veel duidelijker geweest om wie het trof.

Ik hoop ooit te weten wie mijn pauline echt is,maar ja dat vinden sommigen blijkbaar onozel.

Weet niet waar je die veronderstelling vandaan haalt dat iemand het onnozel vind dat je de geschiedenis van en over je paard wilt weten?
Zoals ik hierboven ook al schreef, zit je je nog met overgangsregelingen waardoor niet alles gechipt is of voorzien van een paspoort...
Paarden die op rechstreeks transport zijn naar een slachthuis behoeven ook geen chip te hebben of een paspoort...

over het paardenpaspoort:
Citaat:

Geldt deze verplichting ook in andere lidstaten?

De paspoortverplichting is een Europese verplichting en geldt al vanaf 1998 voor geregistreerde paarden en vanaf juli 2000 voor alle paarden in alle lidstaten. Niet alle lidstaten hebben de verplichting al overgenomen.

VERORDENING IDENTIFICATIE EN REGISTRATIE VAN PAARDACHTIGEN (PVV)
2004 schreef:

Artikel 3

1. Het is verboden paardachtigen te vervoeren of te doen vervoeren, die niet
vergezeld gaan van een geldig paspoort.
2. Het is verboden paardachtigen te vervoeren of te doen vervoeren, die niet zijn
voorzien van een transponder.
3. Het bepaalde in het eerste en tweede lid is niet van toepassing op
slachtpaarden die worden ingevoerd
, op paardachtigen die voor de duur van
een periode niet langer dan 6 maanden worden ingevoerd met het oog op
deelname aan wedstrijden, keuringen, trainingsstages of spermawinning, op
kadavers van paardachtigen, voor zover deze rechtstreeks worden vervoerd
naar een verwerkingsbedrijf als bedoeld in Hoofdstuk III van Verordening (EG)
Nr. 1774/2002 van het Europees Parlement en de Raad van de Europese
Gemeenschappen van 3 oktober 2002 tot vaststelling van
gezondheidsvoorschriften inzake niet voor menselijke consumptie bestemde
dierlijke bijproducten (PbEG L273) alsmede op paardachtigen jonger dan 7
maanden die aan de voet van de moeder worden vervoerd.