Efileerschaar????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkeeee

Efileerschaar????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 10:15

Afbeelding

Een efileerschaar hoe gebruik je die???

IK heb een paard die heel erg veel manen heeft en bij het trekken doet het haar zo zeer dat het heel erg begint te bloeden....en omdat ik alleen springwedstrijden met haar doe hoef ik haar niet in te vlechten, maar die manen moet wel iets dunner en korten.

We hebben thuis al heel lang een efileerschaar, maar ik weet niet hoe ik het meot gebruiken,, wie kan me helpen??

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 11:41

kan echt niemand mij helpen????

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:46

een efileerschaar? een toileteerschaar bedoel je zeker?
of bedoel je een uitdunschaar?

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 11:55

Het staat op internet als een efileerschaar, maar misschien is eht ook wel een toileteerschaar

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:11

ok, heb even gegoogled... tis een uitdunschaar. het woord zegt het al het dunt de haren uit, je maakt net zulke knipbewegingen als bij een normale schaar en dan knipt deze schaar maar een gedeelte van de haren zodat het dunner wordt. Ik gebruik m persoonlijk nooit want ik vind het niet mooi, ik trek gewoon de manen. Wellicht dat er andere bokkers zijn die m wel regelmatig gebruiken en je tips kunnen geven.

crabbybitch

Re: Efileerschaar????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:15

In het kappersvak heet het een efileerschaar en dat is het zelfde als een uitdunschaar.Deze schaar is ideaal om de manen dunner te maken zonder dat het pijn doet.Je zet de schaar zo dicht mogelijk bij de manenkam erin horizontaal en maakt dan knippende bewegingen naar de punten toe .Als je het eng vind doe je eerst kleine stukjes.Er kan niks mis gaan.succes

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 12:29

Dankjuh, ik dacht al dat het zo moest, maar nu weer ik het zeker.
Bij dit paard waren wee eerst ook wel aan het manen trekken, maar ik vind het gewoon sneu voor haar....omdat haar manen kam dan begint te bloeden.

Sica
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 15:37

Dan is dit inderdaad een betere oplossing, alleen zou ik oppassen voor het teveel uitdunnen dichtbij de manenkam.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 15:48

Jah daar mee heb ik wel opgepassen, want anders worden het stekkel. Nu ziet het er al een stuk beter uit.

Tuhan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:06

Een effileerschaar wordt ook gebruikt in het hondentrimmen, heb je een enkele of dubbele ? Bij een enkele moet je namelijk goed opletten hoe je deze houd anders kan je happen maken.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 09:12

VOlgens mij heb ik een enkele, maar ik heb het al opgelos, door wat getrek en door deze schaar dan nog wat te gebruken, het is niet super mooi, maar jah.
Ze heeft een super dikke manen kam en heel veel haar.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:48

Met een efileerschaar dun je de hoeveelheid haar uit. Eigenlijk knip je ermee een deel van de haren weg.
Iemand bij mij op stal trekt de manen van haar paard ook, heeft bij haar de voorkeur boven knippen omdat het anders een hele dikke bos manen wordt. Zij gaf aan dat ze de manen bij voorkeur trekt na het rijden. Dan schijnt het makkelijker te gaan. De eerste keer dat ze het deed schijnt ze het verdeeld over 2 dagen te hebben moeten doen en vond haar paard het ook een ramp. Nu bleef ie vrij rustig staan.
Zij gaf trouwens aan dat ze info/tips over het trekken van manen op de site van Anky van Grunsven had gevonden.

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:53

Ik gebruik de schaar nadat ik de manen recht heb afgeknipt, diagonaal knip ik dan in de punten zodat het niet zo 'bot' oogte

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:21

Ik knip de manen van mijn paard ook altijd. Ik kan niet trekken en vind het zielig (zou wel tussen m'n oren zitten hoor)
Ik knip het dan eerst op de goede lengte. Dan pak ik een plukje haar, hou het recht overeind en knip er een paar keer met de uitdunschaar in. Als alles gedaan is laat ik hem even schudden (in z'n oor kriebelen) en dan knip ik waar nodig nog wat met de uitdun schaar tot het er netjes uit ziet.

En zo wordt het dan:
http://img56.imageshack.us/img56/2195/p12902349fu.jpg

De dag erna zit het weer even anders, dus dan knip ik het nog een beetje bij.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 15:36

Jah zo ziet het er nu ook bij mij uit, maar jah ik vind trekken niet zielig, maar wel voor dit paard, omdat haar manen kam heel erg begint te bloeden, de andere paarden bij ons hebben nergens last van maar jah. Ze heeft gewoon stugger haar.

Shasadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:56

Wat je ook kan proberen is een SoloComb, dat is een soort kammetje met een mesje erin en dan tis je de manen iets op net als bij trekken en met dat ding snij je het dan als het ware af. Ziet er natuurlijker uit dan een uitdunschaar.

Agradi (www.agradi.nl) verkoopt ze, alleen zijn ze wel heel erg duur (30 euro ofzo). Heb de mijne nu al een tijdje en werkt echt super. Ik krijg m'n nette manen en me paard is blij dat het geen zeer doet.

ratzel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:29

mijn paard vind het ook vreselijk. Ik 'snij' zijn manen. Ziet er netjes uit, paard blij, ik ook. Ik geloof zeer zeker dat het ene paard veel gevoeliger is op de manekam dan de ander. Als een paard aangeeft dat het pijn doet zou ik zeker voor snijden gaan.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:40

Sjuimpje schreef:
Ik gebruik de schaar nadat ik de manen recht heb afgeknipt, diagonaal knip ik dan in de punten zodat het niet zo 'bot' oogte

Hier precies hetzelfde.

Zo'n schaar nooit gebruiken dicht bij de manenkam om de manen uit te dunnen, dat wordt een ramp straks met vlechten, omdat je allemaal verschillende lengtes hebt dan! Daarom trek ik zowiezo niet, maar ik knip ze dus altijd

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 09:42

Ik heb de manen nu eerst ook maar geknipt en toen met de schaar gedaan.

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:46

Bloeden bij de manenkam?????? Jeetje dat kan echt niet fijn zijn voor dat beessie..

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 10:41

Jah de manenkam bloed dan, ze heeft heel erg sterk haar en het zit heel erg vast, daardoor bloed het.

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:47

je kunt ook een manenmesje kopen bij een ruiterzaak zijn niet heel erg duur. daarmee kun je de manen af snijden en ziet het er toch natuurlijker uit dan knippen. Ik doe dat zelf altijd omdat die van mij erg droog en breekbaar haar heeft:)

caspertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:51

een effileerschaar is voor honden, om bij half lang of langharige vachten de vacht wat uit de dunnen. Niet voor een paard zijn manen, kun je nog beter trekken.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:01

ik vind snijden mooier

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 13:23

Ik ben nu wel tervreden met hoe het is geworden, maar jah het is niet super de luxe als trekken. Maar jah nu heeft zei mooi nergens last van
Ze is misschien nu ook bijna verkocht, dus dan kan die gene mooi zelf weten wat ze doen.