Omega olie, de voor- en nadelen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dyyy

Omega olie, de voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 22:00

Ik zou van jullie wat meer over (het gebruik van) omega olie willen weten. Wat zijn jullie ervaringen ermee? Wat zijn de voor- en nadelen? En is het fijner/beter in gebruik dan lijnzaad?

Essentiële vetzuren
Het belang van de toevoeging van essentiële vetzuren aan het rantsoen van dieren is lange tijd onderschat. Essentiële vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren die van levensbelang zijn voor het goed functioneren van het lichaam en die het lichaam niet zelf aan kan maken. Deze vetten moet het dier dus via de voeding binnenkrijgen.

Het belang van essentiële vetzuren
Essentiële vetzuren beschermen gezonde weefsels, cellen en organen, zorgen voor een goede darmpassage en zijn nodig voor de aanmaak van rode bloedkleurstof, de opname van eiwitten en de aanmaak van gezond sperma. Essentiële vetzuren ondersteunen bovendien de afweer tegen infecties, een goede spierontwikkeling en zijn erg belangrijk voor soepele gewrichten, de huid, de vacht en de hoeven Essentiële vetzuren helpen het lichaam bij de opname van zuurstof en dragen daardoor bij aan een goede conditie en een snel herstel na inspanning. Ook lijkt er een verband te bestaan tussen een tekort aan essentiële vetzuren en het ontstaan van gedrags- en concentratieproblemen. Er zijn verschillende soorten vetzuren: Omega 3 vetzuren, Omega 6 vetzuren en Omega 9 vetzuren.

Omega-3, Omega-6 en Omega-9
Er zijn twee soorten essentiële vetzuren: Omega-3 (zoals alfa-linoleenzuur) en Omega-6 (zoals linolzuur). Voor een goede werking is het van belang dat deze twee vetzuren in het lichaam in balans zijn. Het lichaam zet deze vetzuren om in EPA, DHA, GLA en AA. Een tekort aan Omega-3 kan zich uiten in nerveus gedrag, een gebrekkige concentratie, een groeiachterstand, het vasthouden van vocht en een droge vacht. Omega-3 vetzuren hebben een krachtige werking als anti-oxidant. Een tekort aan Omega 6 kan zich uiten in eczeemachtige aandoeningen, een dunne vacht, vatbaarheid voor ontstekingen, het slecht genezen van wonden, verminderde vruchtbaarheid, gewrichtsaandoeningen en een droge vacht. Een ander belangrijk (enkelvoudig) onverzadigd vetzuur is Omega 9, een onmisbaar vetzuur voor de huidcellen.

Dagelijks een scheutje olie
Dagelijks een scheutje olie maakt het voer smakelijk en gezond. Een goede olie draagt bij aan een glanzende vacht, een goede spijsvertering, een betere conditie, soepele spieren en gewrichten en een meer evenwichtig gedrag. De werking van de olie is het beste als de verhouding tussen de hoeveelheid Omega-3, 6 en 9 vetzuren gelijk is aan 2:1:1. Individuele natuurlijke oliën voldoen hier niet aan. Behalve een tekort in het rantsoen, kan ook een overschot van één van de Omega-vetzuren leiden tot een tekort aan een ander Omega-vetzuur. Zo is bijvoorbeeld Zonnebloemolie heel rijk aan Omega-6, maar bevat het nauwelijks Omega-3 waardoor de vetzuur-verhouding in het lichaam verstoord kan worden. Het lichaam heeft dan een tekort aan Omega 3, hetgeen zich kan uiten in de hierboven beschreven symptomen. De beste olie voor toevoeging aan het voer is dan ook een mengsel van natuurlijke oliën dat zodanig is samengesteld dat de onderlinge verhouding goed is. Alle oliën in ons assortiment zijn koudgeperst en ongeraffineerd.

Verschil in kwaliteit
Plantaardige vetten zijn van nature rijk aan essentiële vetzuren. Door moderne technologische behandelingen gaan echter veel waardevolle eigenschappen van de olie verloren. Veel producenten halen juist die ingrediënten uit de oliën die gezond zijn, zoals vitamine E, ligninen, carotenoïden en bepaalde soorten was. In de ongeraffineerde oliën van noten en zaden zitten van nature honderden verschillende stoffen, waarvan de meeste gezondheidsbevorderende eigenschappen bezitten. De meeste oliën in de supermarkt zijn geraffineerd, dat wil zeggen dat veel van deze stoffen eruit zijn gehaald. Alle plantaardige oliën in ons assortiment zijn ongeraffineerd en van een eerste koude persing.

www.paardendrogist.nl

Antheman

Re: Omega olie, de voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:48

ik voer het. Het is weerstandsverhogend.

Geen nadeel. De prijs misschien

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 09:13

Antheman schreef:
ik voer het. Het is weerstandsverhogend.

Geen nadeel. De prijs misschien

Als het goed is vind ik de prijs geen nadeel

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:41

ik gebruik zelf vis-omega olie!

en...sinds ik het gebruik heb ik echt veel minder last van mijn gewrichten,, dus denk zeker dat het voor een paard ook absoluut werkt!

Beppeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:41

Ik geef mijn paard ook Omega olie omdat hij altijd wat stijf liep en het helpt prima! Inderdaad ook bij mensen. Volgens mij zitten er veel meer onverzadigde vetten Omega 3 en 6 vetzuren in dan in gewone lijnzaadolie. Zo duur is het trouwens niet 15.50 geloof ik voor 2 liter en daar doe je een hele tij mee hoor. Ik geef 7 pompjes per dag en ik heb het al een maand of 2 en de fles is nog maar half leeg.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:52

Helpt het ook nog tegen andere klachten en zo ja welke?

Het klinkt in ieder geval goed.
En als iets werkt is prijs geen bezwaar!

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:01

Heb ik ook gegeven , was wel heel erg vissig , heb zelf ook wel eens een drupje geproefd en smaakt naar uitgeknepen makreel.... die jerrycan was verdorie niet leeg te krijgen inderdaad

Ik geef nu Trias Olie van de Groene Os , dit lijkt me nog beter en is ook van plantaardige olieën gemaakt ipv visolie heb ik me laten vertellen , toen ik na 1e ontvangst vroeg waarom het niet zo vissig smaakte als de Omega Olie

Ze zeiden dat voor plantaardige olie gekozen was omdat dat dichter bij de natuur van het paard ligt en dus beter opneembaar is door het paardenlijf.

judithM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:30

Onze hond heeft artrose en krijgt Hills J/D ook met omega vetter en het gaat nu erg goed met haar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:35

Het is dus voor meer dingen goed dan voor alleen gewrichten?
Dat zie ik nu aldoor terug komen in de antwoorden, ik kan het ook niet echt uit de tekst opmaken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:13

typ maar es de woorden omega olie of vis olie in bij google...dan krijg je een hele lijst met dingen waar het goed voor is..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:16

Ah super dank je wel.....
Daar kan ik wat mee!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:01

worden jullie nu ook liever? die vis-olieën zijn ze ook in de bajes van almere (volgens mij) gaan gebruiken om het agressie te verminderen onder de gedetineerden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:00

Pellie schreef:
worden jullie nu ook liever? die vis-olieën zijn ze ook in de bajes van almere (volgens mij) gaan gebruiken om het agressie te verminderen onder de gedetineerden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 08:08

ik was altijd al lief, maar ben inderdaad nog veeeeeeel liever geworden!

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 09:28

Ik wil het gaan gebruiken bij mijn drie jarige, is dit verstandig, of kan ik het beter bij laanzijd houden?

Tenfold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:55

@pmarena: die trias olie van de groene os is veel duurder per liter dan de NAF omega olie. Zo'n 40 euro per liter tov ongeveer 7 euro per liter. Is de dosering ook anders? Oftwel is die trias olie duurder in het gebruik dan de NAF omega olie?

Beppeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:00

Juist in vis olie zitten erg veel omega vetzuren, veel meer da in plantaardige olie, daarom is vette vis voor mensen ook zo gezond om te eten. In paardenvoer zitten wel meer dierlijke grondstoffen hoor zoals beendermeel, nemen ze ook prima op.

Tenfold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:06

Ik geef het ook aan mijn (jonge) paard. Voor de algehele gezondheid, gewrichten en spieren, omdat ik best intensief met hem werk. Niet omdat hij een probleem heeft met zijn gezonheid oid. Of het daadwerkelijk ook zo werkt als ik hoop, dat weet ik natuurlijk niet, zoiets is niet aan te tonen. Bijkomend voordeel is wel dat hij extra glanst.

Tenfold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:20

Zijn er nog meer mensen die Trias olie van de groene os geven?
Wat zijn de ervaringen?